Összes hír 2019 | 2018| 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | 2007
© VDSzSz Szolidaritás - www.vdszsz.hu/page/13/artID/1418/html/az-eszaki-vegorait-e.html

Az Északi végóráit éli. De miért?


Nulladik típusú találkozáson vettünk részt a munkáltatóval a MÁV-Gépészet Zrt. csoportos létszámleépítési szándékaival kapcsolatban. Ez magában hordozta az egyik nézeteltérést - és nem az egyetlent - szakszervezetünk és a cég vezetése között, akik szemében a mai szeánsz már az első konzultációnak számított. Ez már csak azért sem lehet így, mivel a munkáltató önmagával is nem csekély ellentmondásba keveredett. A cég első embere, Zaránd György többször elmondta: "Nem az a célunk, hogy bárkit is elküldjünk." Ennek ellenére a "létszámracionalizálás" szó makacsul újra és újra előjött a beszélgetés során.

Nem vitás: a munkáltató össze-vissza kapkod. Ahelyett, hogy ténylegesen átgondolnák a cég jövőbeni piaci lehetőségeit, most felgyorsították az Északi Járműjavító végjátékát. Persze, ennek is van előzménye: korábbi FB-üléseken az egyik öltönyös kimutatás követte a másikat, mindegyik magasztalta, hogy a Gépészetnek járműpark nélkül kell léteznie, ahogy azt is, milyen jó, hogy a MÁV Start és a MÁV Cargo nem vitte magával a vontatójárművek egy részét. Most ott tartunk, hogy például a MÁV Cargo korszerű mozdonyokat szerez be, amelyek karbantartásához egyrészt lényegesen kevesebb élőmunka szükséges, másrészt korántsem biztos, hogy ezt a kevesebb megrendelést a MÁV-Gépészet Zrt. kapja-e meg. Világos: a Start és a Cargo vezetésének gyakorlatilag teljesen mindegy milyen mozdony vonszolja a szerelvényeket A-ból B-be. Ha találnak jobb konstrukciót, nyilván nem ragaszkodnak majd az ötvenes évekbeli romhalmazokhoz. Ha viszont az övék lenne legalább a V43-as, V63-as vontatójárművek egy része, az egyben azt is jelentené, hogy cseréjükre később kerülne sor, tehát a Gépészet munkavállalóinak tovább lenne munkája.

A gond most is ebből adódott. Még az idén befejeződik ugyanis annak a pár Szilinek a nagyjavítása, amelyek felújítása még az Északira vár, annak ellenére, hogy tavaly még úgy tűnt a gépész vezetés számára, hogy jövő év végéig kapnak megrendelést. Hát, nem kapnak. Épp ezért 365 északis munkavállaló válik a munkáltató szerint "feleslegessé". Legalábbis, ott helyben.

A menedzsment a július 30-i egyeztetésen beszélt korengedményes nyugdíjról, az Északisok részére a Szolnoki Járműjavítóba szervezett buszos társasutakról, amelyek során a dolgozók megismerkedhetnek leendő munkahelyükkel. Csak arról nem volt szó, hogy konkrétan mi lesz például azokkal, akik nem tudnak Szolnokra menni dolgozni. Például azért, mert a családjuk történetesen az ellentétes irányban lakik. Mindenesetre úgy tűnik, hogy akiknek a szolnoki meló elfogadható, és vállalnak adott esetben átképzést is, azokat a cég minden további nélkül továbbfoglalkoztatja. Ugyanakkor a történethez az is hozzátartozik, hogy a Gépészet budapesti telephelyeire 2-3-szoros túljelentkezés van a munkáltató információi szerint.

A mai napon végül megállapodtunk abban, hogy a július 30-i egyeztetés nem a csoportos létszámleépítési konzultáció első fordulójának tekintendő. Az Északiban jelenleg tartó szabadságolási időszak végén az egyes munkavállalók vonatkozásában elkészül egy összesítés arról, kinek, mikortól és hol történik a továbbfoglalkoztatása. Esetleg arról, hogy a munkáltató által felkínált álláslehetőség elutasítását követően ki kerül bele a csoportos létszámleépítésbe.

Szakszervezetünk számára természetesen továbbra is sarokkőnek számít, hogy akaratán kívül egyetlen VDSzSz-tagot sem lehet elküldeni a cégtől.

Hozzászólások