Összes hír 2019 | 2018| 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | 2007
© VDSzSz Szolidaritás - www.vdszsz.hu/page/13/artID/4612/html/rch-nagy-a-bizonytal.html

RCH: Nagy a bizonytalanság


Az elmúlt hetek eseményei és szóbeszédei az RCH munkavállalóiból bizonytalanságot, kétségbeesést, feldúltságot váltottak ki.
"Csak semmi pánik!"

Idézzük fel az 1982-ben készült magyar akcióvígjáték címét, melyben Ötvös Csöpi (Bujtor István) megszokott füleseivel uralja a helyzetet, miközben Kardos doktor (Kern András) kétségbeesetten keresi Margitot…

A felszólításnak az RCH munkavállalóinak mindennapjaiban jelentőségteljes értelme van, hiszen az elmúlt hetek eseményei és szóbeszédei habitustól függően bizonytalanságot, kétségbeesést, feldúltságot váltottak ki. Az alábbiakban röviden összefoglaljuk a történéseket.
„Június végén Salamon Béla saját döntése alapján távozik az üzemeltetési igazgatói pozícióból.”
Erről adott hírt a 28. sz. Hírmondó. Sokan feltették a kérdést: a süllyedő hajóról távozik-e az üzemeltetési igazgató? A válasz az, hogy nem, a helyzet ennél sokkal prózaibb. A vasutas matuzsálem a menedzseri szerződése által nyújtott utolsó kedvező lehetőséget kívánta kihasználni. Emellett az új szerepében talán nyíltabban kritizálhat döntéseket, folyamatokat, bár ezt gyakorta megtette korábban is, felvállalva a menedzsment „belső ellenzéke” szerepet.

„Az RCH csődbe megy?!”
Az ország számos pontján ezt hallottuk kijelentésként vagy kérdés formájában. Ezzel szemben a tény az, hogy a Társaság eredményei mind a tavaly évi bázishoz, mind az idei tervhez képest – ha nem is hurráoptimizmusra okot adó - kielégítő képet mutat. A fuvarpiacon ádáz küzdelem folyik. A piaci részarány rendkívül hektikusan változik. Azt halljuk, hogy a csődöt azok a vasútvállalatok emlegetik, akik éppen át akarják csábítani – jellemzően - a kocsivizsgálókat. (A Dunántúlon fordult elő az az eset, amikor egy vasútvállalat az RCH-tól elhívott egy kocsivizsgálót egy konkrét forgalomra, és mikor pár hónap után már más vitte a fuvart, akkor útilaput kötöttek a talpára.)

„A Kollektív Szerződés hatálya június végén lejár?”
Nem, a KSZ hatálya nem jár le! A hatálya határozatlan idejű! Pár szabály szűnik meg július 1-től, ha a Felek nem állapodnak meg ezek meghosszabbításában. (Pótszabadság, rendkívüli szabadság, havi munkaidőkeret, illetve a Munkáltató által vállalt átlagkereset számítási mód a távolléti díj helyett.) A felmondás jogát legkorábban december 31. napjára lehet tenni, azelőtt nem is mondható fel.

„Egyesülne a vonatkezelés”
Ezt adta hírül a Magyar Nemzet május 28-án. Az ötlet szerint a START és az RCH vonatkezelési tevékenységét össze kellene boronálni a MÁV égisze alatt. Az ötlet megvalósításához az ötletgazdák szövetségeseket próbálnak toborozni a hatóságok, a MÁV – és nem utolsósorban a politika oldalán. Jelenleg nehéz megmondani a végcél megvalósulásának lehetséges időpontját - ami akár egy évnél is tovább tarthat - és feltételrendszerét. Az biztos, hogy hosszú menetelés várható, különösen akkor, ha jogszabály módosítása (pl. Vasúti törvény) is szükségessé válik. Az intézkedés a Cargo részéről kb. 800-850 főt érinthet (600 kocsivizsgálót és 230 egyéb munkakörben foglalkoztatottat).
A jelenleg rendelkezésre álló információk alapján korai lenne állást foglalni arról, hogy az elképzelés támogatható-e avagy sem. Az biztos, hogy sem a VDSZSZ sem a VASZ nem hozott testületi döntést az ügyben. Nem is hozhatott volna, hiszen a feltételek ismerete nélkül tagságunk sem tud felelősen nyilatkozni a témában.
Összegyűjtöttünk pár kérdést, ami az érintett munkavállalók esetében felmerülhet:

  • az átvevő vasútvállalatnál kapnak-e foglalkoztatási garanciát?
  • a napi kötelező munkaidőt meg kell-e emelni 7,4 óráról 8 órára? Ha meg kell emelni, ez együtt jár-e bérfejlesztéssel? Ez a munkaidő növelés, hatással lesz-e a létszám alakulására? Ha igen, akkor mikor, milyen formában?
  • a Kollektív Szerződést és a bérelemeket, VBKJ-t stb. át lehet-e vinni? Kiemelt téma lehet a végkielégítés szabályainak alkalmazása, mivel a MÁV Csoport köztulajdonban áll, ezért az Mt-ben meghatározott végkielégítés szintjétől nem lehet eltérni
  • menetkedvezmény
Összegezve: az üggyel kapcsolatban semmilyen döntés nincs, tervezgetés van, várható időpont: 2???. ??. ??.

Június 7-én  folytatódik a foglalkoztatáspolitikai megállapodás tervezetének tárgyalása
A VASZ foglalkoztatási garanciát és a Kollektív Szerződés felmondásának kizárását követeli 2016-ig, valamint az inflációt meghaladó alapbér-emelést az elkövetkezendő évekre. A VASZ ezen feltételek megléte esetén látja biztosítottnak tagsága egzisztenciáját, foglalkoztatását.

Emlékeztetjük a VASZ tagszervezeteinek (MOSZ, VSZ, VDSzSz Szolidaritás) tagságát arra, hogy február 28-án, az első együttes ülésen határozatban erősítettük meg: a jövőben sem tűrjük tagjaink foglakoztatásának veszélyeztetését, és megvédjük eddigi eredményeinket! Ennek elérése érdekében minden jogszerű eszközt fel kell használnunk!

Mózes Tibor

Hozzászólások