Összes hír 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | 2007
© VDSzSz Szolidaritás - www.vdszsz.hu/page/13/artID/5700/html/mav-tobb-fontos-kerd.html

MÁV: Több fontos kérdésben is egyeztettünk szeptember 18-án


A jövő évi bérfejlesztéssel kapcsolatban meg kell keresnünk a tulajdonost is, hiszen úgy látjuk, hogy a vasúttal erről nem fogunk tudni megállapodni, mivel nincsenek döntési helyzetben. A 10% műszakpótlék-emelés kiterjesztéséről rövidesen megkezdődnek a tárgyalások, ahogy arról is, hogy a migránsokkal érintkező vasutasok milyen anyagi elismerésben részesüljenek. Reméljük, hamarosan sikerül megegyezni az Európai Bíróság utazási időről hozott döntése nyomán az érintett munkakörökről és a díjazás mértékéről. Bárány Balázs, a VDSzSz Szolidaritás érdekvédelmi alelnöke videónkban foglalta össze a történteket.

Egyre távolibbnak tűnik az Alágazati KSZ megkötése. Az Ágazati Párbeszéd Bizottságban ugyanis problémák merültek fel amiatt, hogy a VDSzSz Szövetség a VDSzSz Szolidaritást – mint tudjátok – önhatalmúlag nemkívánosnak minősítette, és jelenleg úgy véli, hogy már nem vagyunk a Szövetség tagja. Ezért aztán Gaskó István, a Szövetség elnöke szükségtelennek tartja a velünk való együttműködést, és újra meg kívánja állapíttatni az ÁPB munkavállalói oldalának képviseleti arányát.

Emiatt egyelőre nincs lehetőség arra, hogy a már több mint két éve a munkaadói és a munkavállalói oldal által elfogadott, az alágazati KSZ alapját képező többmunkáltatós KSZ-t aláírjuk. (Ezt aztán a miniszter jóváhagyásával ki lehetne terjeszteni az egész ágazatra, és végre létrejöhetne az alágazati KSZ.)
Sajnálatos és megmagyarázhatatlan ez a hozzáállás, így más utat kell találnunk arra, hogyan jelenítsük meg a vasutasok érdekeit a vasút világában – beleértve a magántársaságokat is.
Mindez különösen az Európai Bíróság döntése miatt fájó, amely kimondja, hogy a változó munkahelyre történő oda-visszautazás a munkaidő része, és ennek érvényt kell szerezni a magyar vasutasok körében is. Megfelelő jogi keretek – ennek fontos eleme az alágazati KSZ – híján azonban nem tudjuk aprópénzre váltani ezt a jogintézményt.
Reméljük, hogy Gaskó István egyszer jobb belátásra tér, illetve beváltja a május 7-i Küldöttgyűlésen tett ígéretét, és tevékenységével segíteni fogja a vasutasokat, nem pedig gátolni, ahogy mindezidáig tette.

Szeptember 18-án az utazási idővel kapcsolatban hosszabb egyeztetést folytattunk a MÁV Zrt. humánpolitikai vezérigazgató-helyettesével, és egyetértésre jutottunk abban, hogy ezt a jogintézményt a MÁV Zrt. alkalmazni kívánja. Ennek érdekében a vállalatcsoport humán ügyekkel foglalkozó testülete remélhetően már jövő héten összeül, és áttekinti azokat a munkaköröket, amelyekre az Európai Bíróság döntése hatással lehet. Reméljük, hogy a nemrég hozott bírósági döntés alapján hosszasabb procedúra nélkül sikerül megegyezni az érintett munkakörökről és a díjazás mértékéről.

A 10% műszakpótlék kiterjesztésére vonatkozó tárgyalási ígéretünket nem felejtettük el, rövidesen egyeztetést kezdeményezünk a Pályavasútnál ennek érdekében.

Korábban már szóltunk arról, hogy a hazánkba özönlő migránsok jelentős – főként mentális – terhelésnek tették ki a vasutasokat, ami talán a napokban kicsit enyhült, ez azonban nem ok arra, hogy a korábban történtekről megfeledkezzünk. Épp ezért a szeptember 18-i egyeztetésen ismételten arra kértük a munkáltatót, hogy – akár egyoldalú intézkedésként, ahogy azt a rendőrség is tette – ismerje el erkölcsileg és anyagilag is azt a jelentős többletmunkát, amit tagjaink – és természetesen, a többi vasutas is – kifejtettek a menekültáradat kapcsán. A munkáltató nem zárkózott el ettől, és megígérte, hogy megvizsgálja, milyen módon tudná anyagilag is elismerni az érintett vasutasok példátlan tevékenységét.

Mint tudjátok, a bértárgyalások elkezdődtek, továbbra is tartjuk azt az álláspontunkat, hogy minden vasutas átlagosan legalább 5%-os keresetfejlesztésben részesüljön, ennek forrását azonban a MÁV még nem találta meg. Egyértelmű, hogy ez ügyben meg kell keresnünk a tulajdonost is, hiszen úgy látjuk, hogy a vasúttal erről nem fogunk tudni megállapodni, mivel nincsenek döntési helyzetben. Reméljük, hogy 2016 január elsejéig az általunk követelt mértékben sor kerül a bérfejlesztésre a MÁV-nál és leányvállalatainál egyaránt.

Hozzászólások