Összes hír 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | 2007
© VDSzSz Szolidaritás - www.vdszsz.hu/page/13/artID/5759/html/migranskerdes-az-uta.html

Migránskérdés: Az utazókat kompenzálja a munkáltató, de a többiek sem maradhatnak ki!


A "migránsvonatok" közlekedésével kapcsolatos valamennyi forgalmi tevékenység ellátása esetén szolgálatonként bruttó 10 ezer forint különdíjazást kapnak a jegyvizsgálók és a vezető jegyvizsgálók. Ezzel szakszervezetünk nyáron megfogalmazott elvárását kezdte el teljesíteni a munkáltató, viszont a MÁV Csoport többi érintett munkaköre sem maradhat ki. És akkor még a bérről nem is beszéltünk...

A menekültáradat átmeneti lezárultával végre valahára elindult egy folyamat a MÁV-nál: első lépésben a MÁV-Start Zrt. vezérigazgatója intézkedett. A munkáltató a menekültvonatokon szolgálatot teljesített vezető jegyvizsgálók, jegyvizsgálók számára szeptember 11-től visszamenőlegesen alkalmanként bruttó 10000 forint különdíjazást állapított meg. Ez azért is különösen fontos, mert ezeken a vonatokon alig akadt olyan, aki önként, magától is szolgálatot vállalt volna. Ez érthető is, a MÁV-Start így honorálja, hogy végül mégsem volt fennakadás a menekültek szállításában.
Reméljük, hogy ez csak egy folyamat kezdete, hiszen nem csak a jegyvizsgálók, hanem a többi vasutas is nagy megpróbáltatásoknak volt kitéve, amikor több ezer embert kellett a szerb-horvát határról Budapesten vagy az ország egyéb pontjain át az osztrák határra elszállítani.

Szomorú, hogy a különdíjazást csak ilyen lépcsőzetesen kapják meg az érintett munkakörök dolgozói. Szakszervezetünk, a VDSzSz Szolidaritás úgy véli, hogy díjazás illet meg minden vasutast, aki részt vett a menekültek fuvarozásában. A díjazás mértékén lehet tűnődni, de az kétségtelen, hogy a vasutasoknak a megszokottól jelentős mértékben eltérő munkafeltételek mellett kellett dolgozniuk. Az is egyértelmű, hogy a menekültekkel közvetlenül érintkező vasutasoknak a legmagasabb mértékű díjazást kell kapniuk, hiszen ők jelentős lelki és fizikai megpróbáltatásnak voltak kitéve. Nem könnyű elviselni mások nyomorát, de az sem egyszerű, amkor burkolt vagy akár nyílt fenyegetés közepette végzik szolgálatukat, a körülményekről nem is szólva: mindenütt szemét, emberi ürülék. Sokszor éjszaka kellett szolgálatukat ellátni rossz fényviszonyok mellett, embertömegben dolgozva. Csak remélni tudjuk, hogy a menekülthullám nem fog megismétlődni, de az kétségtelen, hogy a munkáltatónak el kell ismernie az érintett vasutasok szolgálatát.

Jó példa erre az október 19-20-án történtek is. Gyékényes állomáson több tagtársunk nem volt hajlandó az emberi ürülékkel és szeméttel borított, ki nem takarított területen a továbbiakban munkát végezni. Ezt egészen addig megtették, amíg a menekülteket el kellett szállítani, de a határ lezárása után a rendrakás még mindig nem várat magára. Úgy gondoljuk, hogy okkal éltek a Munka törvénykönyve által biztosított jogukkal.

Persze, vannak más igények is. Lassan véget ér az október is, a bértárgyalások a MÁV-nál és a többi vállalatnál nem haladnak kellő ütemben. Szakszervezetünk nem úgy tapasztalja, hogy a tulajdonos és a munkáltató komolyan vette volna a közös szakszervezeti bérkövetelést. Mint tudjátok, minimális elvárásunk, hogy alanyi jogon 5 százalék keresetnövekedésben részesüljön minden vasutas. A minimálbér emelésére vonatkozó kormányzati szándék miatt elengedhetetlenül fontos, hogy a többi, a minimálbérnél magasabb jövedelemmel rendelkező vasutas is legalább hasonló mértékű bérfejlesztésben részesüljön 2016. január elsejétől.

Novemberben intenzív tárgyalásokra lesz szükség annak érdekében, hogy megvalósuljon szakszervezetünk követelése. A vasutasok munkáját nem csak szavakban, hanem tettekben is el kell ismernie a tulajdonosnak, az kevés, hogy időnként megdicsérik őket. Ráadásul, a vasutasok keresete fokozatosan lemaradt a nemzetgazdaság egyéb szektoraihoz képest.

[A lap alján mellékeljük a vezérigazgatói rendelkezést, az alábbiakban Bárány Balázs, szakszervezetünk, a VDSzSz Szolidaritás érdekvédelmi alelnöke foglalja össze a legfontosabb tudnivalókat - a szerk.]

Letölthető dokumentumok:
scan_20151020111005.pdf (36 kb)

Hozzászólások