Összes hír 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | 2007
© VDSzSz Szolidaritás - www.vdszsz.hu/page/13/artID/6135/html/a-vasutas-jovedelmek.html

A vasutas jövedelmek legalább 30%-os emelését kezdeményezte a munkáltató a tulajdonosnál!


Reméljük, hogy azért ebben a VDSzSz Szolidaritásnak is volt szerepe, hiszen épp elégszer felhívtuk a munkáltató figyelmét ennek fontosságára. Persze, ettől még sok a probléma. Az újraszámfejtés részleteiről rövidesen konzultációra kerül sor. Még nem tudni, a munkáltató konkrétan mikor teljesíti a 10%-os műszakpótlék-emelésre vonatkozó ígéretét a nagy leterheltségű állomások esetében.  Elvárjuk, hogy a munkáltató képviselői emberségesen viselkedjenek munkatársaikkal!

Sok idő telt el az előző és a május 17-i VÉT-ülés között, de hiába: a hegyek vajúdtak, és egereket szültek, érdemben nagyon kevés történt – foglalta össze Bárány Balázs, a VDSzSz Szolidaritás alelnöke a történteket.
Az ülésen rákérdeztünk a beharangozott és a munkáltató által a nagy leterheltségű állomások munkavállalói számára megígért 10%-os műszakpótlék-emelésre. A MÁV Zrt. képviselője válaszában jelezte, hogy nincs elfelejtve, be fog következni. És hogy mikor? Ha kiderül, mennyire üres a kassza: ha nagyon üres, tovább kell várni, ha kevésbé, akkor viszonylag rövid időn belül sor kerülhet a pótlékemelésre.

A VÉT-ülést követően a VDSzSz Szolidaritás képviselőjének a munkáltató beszámolt arról, hogy a tulajdonoshoz fordult annak érdekében, hogy jelentős, legalább 30%-os jövedelemnövekedésben részesítsék a vasutasokat - feltéve, ha tettekben is helyre kívánják állítani a vasutas munka presztízsét, és meg kívánják akadályozni a fiatalok elvándorlását a vasúttól, valamint tényleg tenni akarnak azért, hogy olyan munkaerő-utánpótlás érkezzen a vasúthoz, akik munkájára lehet számítani.

Szakszervezetünk természetesen örömmel fogadta ezt a fejleményt, hiszen ez már régóta esedékes. Örülünk annak, hogy a vasút vezetése kiáll a vasutasokért a tulajdonosnál, persze, a levél tartalmát konkrétan is szeretnénk megismerni, aminek nagy akadálya nem lehet, hiszen ha valamit, akkor ezt lehet vállalni.

Talán mi is szerepet játszottunk abban, hogy ez a tulajdonos részére írt levél megszületett, hiszen épp elégszer hangsúlyoztuk, hogy a vasutasok jelentős részének jelenlegi jövedelme nem elegendő ahhoz, hogy a mindennapi megélhetési problémák ne hátráltassák őket felelősségteljes munkájuk elvégzésében.

Persze, nyugtával dicsérjük a napot, hiszen ettől függetlenül vannak még gondok, ráadásul nem is kevés. A készenléti jellegű munkakörök esetében az újraszámfejtés még nem tisztázott. Az újraszámfejtés során alkalmazandó algoritmussal kapcsolatban különféle nyugtalanító híresztelések kaptak szárnyra. Ahogy arról korábban beszámoltunk, a hírek szerint a MÁV vállalatcsoport arra törekszik, hogy különböző jogi indokok alapján a józan paraszti ésszel számított kifizetésekhez képest jóval alacsonyabb mértékű elmaradt jövedelmet fizessen ki.
Ez esetben jó páran pórul járnának az újraszámfejtés során. Épp ezért abban maradtunk a munkáltatóval, hogy ismertesse meg velünk, milyen elvek alapján történik az elszámolás. Bízunk benne, hogy jövő héten lehetőségünk lesz megbeszélni a részleteket, és eloszlanak kételyeink: nem kell tartani attól, hogy valamilyen trükkel mérsékelni kívánják a rendkívüli munkavégzésért visszamenőlegesen járó pótlék mértékét.

Ehhez hasonlóan örvendetes lenne, ha a vezénylések során minden visszatérne a régi kerékvágásba, ne boruljanak fel az évek óta megszokott munkaidő-beosztások csak azért, hogy pár túlórával kevesebb legyen. A munkáltató felé jeleztük: tartjuk a szavunkat, és amennyiben normálisan vezénylik a vasutasokat, a szombati munkavégzésért rendben kifizetik a díjazást a készenléti jellegű munkakörökben, a kölcsönös előnyök figyelembe vételével bármikor készek vagyunk olyan tartalmú megállapodást kötni, hogy az említett szombati munka ne növelje meg a rendkívüli munkavégzés évi 300 órás maximális keretét. Ezt korábban már többször is hangsúlyoztuk.

Elismerve a munkáltató jövedelem-növekedésre irányuló jószándékú kezdeményezését - és remélve, hogy foganatja is lesz - a VDSzSz Szolidaritás elvárja, hogy a munkáltató nevében eljáró vasutasok a munkatársaikkal emberségesen, tisztességesen viselkedjenek, és ne gyötörjék őket. Vegyék tudomásul, hogy mindenkinek joga van ahhoz, hogy a méltányos érdekeit a munkáltató döntéseinél figyelembe vegye. Ellenkező esetben nem csak a jogot, hanem az általános emberi normákat is sérti a munkáltató képviselője.

A vasutasok ugyanis munkatársak. Minden vasutas egyenlő abból a szempontból, hogy valamennyien fontos munkát végeznek – aktuális beosztásuktól függetlenül. Bárány Balázs, a VDSzSz Szolidaritás alelnök úgy véli, ennek szem előtt tartásával a vasútnál ki fog alakulni a belső béke, az összetartozás erős érzése, ami fontos a munkahelyek megbecsüléséhez, hogy úgy emlegessék ezt a közösséget, mint olyat, ahova érdemes tartozni. Mint mondta, ez sok esetben még képes a szűkös anyagiakat is feledtetni.

Minimum 50-60%-os bérfejlesztés kellene - ezt a VDSzSz Szolidaritás alelnöke jelentette ki az Országjáró Infóturné május 11-i székesfehérvári állomásán, hiszen még egy egzisztenciával rendelkező egyedülálló munkavállalónak is kellene havi nettó 150-200 ezer forint ahhoz, hogy nagyjából elfogadhatóan megélhessen. Mint Bárány Balázs mondta:

Szégyelli magát az ember a bértárgyalásokon: ezer meg kétezer forintokon megy a cirkusz. Tudjátok, az az egészben a siralmas, hogy az ember nézi a MÁV vagy akár a MÁV-Start üzleti tervét, és azt látja, hogy a személyjellegű kiadások 2015-ben, 2016-ban, 2017-ben nem változnak. Nem növekszenek. Jelen vagyunk a felügyelő bizottságban, (...) nem fogadjuk el az üzleti tervet, de nem számít, nem is érdekli őket. A hatalom arrogáns. Mert tudja, hogy a közösség megosztható, a vasutasok is megoszthatóak.

Én megőrülök attól, amikor a szakmák egymást méricskélik. Ez szándékosan van kitalálva. Egy normális világban, ha például a pékek sztrájkot hirdetnek, akkor vita és lázongás nélkül mindenki melléjük áll. Nálunk, ha valamelyik munkavállalói csoportnak problémája van, mi történik? Hasonlítgatnak: ”mit ugrálnak azok, mikor a másik még kevesebbet keres”. Meg lehet osztani vele. Egyszerűen pofátlanság egy kívülállónak azt vizslatni, hogy a másik miért keres annyit. Nem is lenne szabad. Azt ő tudja megítélni, hogy érzi, mennyit ér az ő munkája. Normálisabb társadalmakban, ha van egy megmozdulás, száz-kétszázezer ember kimegy az utcára.

 

Tartozz közénk, erősíts minket: lépj be Te is a VDSzSz Szolidaritáshoz! A belépéshez keresd területi irodáinkat, a Tagdíjlevonási nyilatkozatot itt találod.

Szeretnél elsőkézből értesülni a legfrissebb hírekről? Csatlakozz a VDSzSz Szolidaritás facebook-oldalához!

Hozzászólások