Összes hír 2019 | 2018| 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | 2007
© VDSzSz Szolidaritás - www.vdszsz.hu/page/13/artID/6143/html/menetkedvezmeny-melt.html

Menetkedvezmény: Méltatlan, ami az SZK-munkavállalókkal történik!


A MÁV Szolgáltató Központ (SZK) kapcsán a legfájóbb pont a menetkedvezmény ügye. Az SZK megalakítása óta eltelt években minden fórumon és minden szinten foglalkoztunk, foglalkozunk ezzel a problémával, nem létezik olyan fórum, ahol ezt a kérdést a megoldás szándékával meg ne említettük volna. De mi a probléma?

Halasi Zoltán, a VDSzSz Szolidaritás elnöke május 20-án a Vezérigazgatóság épületében az Országjáró Infóturné SZK-s munkavállalók részére szervezett állomásán beszámolt arról, hogy május 19-én találkozott a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium és a Nemzetgazdasági Minisztérium egy-egy államtitkárával, ahol természetesen az SZK menetkedvezményéről is szót ejtett. Tűrhetetlennek, megengedhetetlennek és elfogadhatatlannak nevezte, hogy ilyen kár érje a munkavállalókat - mindössze azért, mert egy új társaságot hoztak létre.

Hiszen az, aki harminc éve jött a MÁV-hoz, annak tudatában jött a vállalathoz, hogy az arcképes igazolvány jár részére, és nem gondolta volna, hogy egy kiszervezés miatt egyszer csak elveszti a jogosultságát. Aki 2009 után érkezett a céghez, nyilván tisztában volt azzal, hogy nem kap arcképes igazolványt, bár álláspontunk szerint őket is be kellene vonni az arcképes igazolványra jogosultak körébe.

Mert van ellenpélda is: a Létesítményüzemeltetőt integrálták a MÁV-ba, az arcképes igazolványra jogosulttá váltak azok a munkavállalók (pl. vasútőrök), akiknek korábban nem járt. Miért pont az SZK-sokkal kell ezt művelni?!

Sajnos, a megoldást nehezíti egy korábbi per, amit a felperes - aki azt állította, hogy az arcképes igazolvány részére jár - jogerősen elveszített. (A pert nem a VDSzSz Szolidaritás indította.) Debrecenben a bíróság jogerős ítéletében kimondta, hogy a munkáltatónak a munkaviszonyt követően – a nyugdíjas évekre – semmilyen kötelezettséget nem kell vállalnia. És amint szóba kerül ez a kérdés akár a tulajdonosnál, akár a MÁV-nál, ezt a jogerős ítéletet rögtön az orrunk alá dörgölik, mondván: a menetkedvezményt nem kell biztosítaniuk az SZK-tól nyugdíjba vonuló munkavállalók számára.

Halasi Zoltán beszámolt arról, hogy május 19-én az államtitkárok számára is kifejtette, hogy a kialakult helyzet méltatlan: 350 emberrel azért toltak ki, mert új bélyegzője lett a cégnek. Mint mondta, a probléma megoldásához elegendő lenne némi jószándék. Hiszen az SZK-tól nyugdíjba vonuló kollégát munkaviszonya utolsó hónapjára át kellene helyezni a MÁV Zrt-hez, és máris megmaradna az arcképese a nyugdíjas éveire. Nem csak a jogszabállyal és a bírósági ítélettel van probléma, hanem az akarattal is.

A VDSzSz Szolidaritás elnöke szerint ép ésszel meg sem lehet érteni, hogy olyanoktól veszik el az arcképest nyugdíjba vonulások alkalmával, akik 30 évet lehúztak a vasútnál. Egy magára valamit is adó vállalat nem tenne ilyet. Hiszen vannak Magyarországon olyan cégek, például a Telekom, ahol az összes munkavállalót részvényessé kívánják tenni, hogy minél jobban dolgozzanak.

Halasi Zoltán reméli, hogy a MÁV-Csoportnál tapasztalható komoly létszámhiány hatására a munkáltató eddigi hozzáállása meg fog változni. Ez persze nem vigasztalja az SZK-s dolgozókat, akik jelenleg nem jogosultak az arcképes igazolványra - tette hozzá.

Persze, a vonatkozó miniszteri rendelet már akkor sem volt kiérlelt, amikor 2009-ben hatályba léptették. Nem volt kitárgyalva, a mellékvonal-bezárási konfliktus idején vezették be, és a rendelet kidolgozatlanságát a munkáltató később kihasználta: elkezdtek jogászkodni, és kiskapukat keresni, hogy adott mondatokat hogyan is kell értelmezni: kit miért lehet kizárni a jogosultak köréből.

Nem könnyíti a megoldást, hogy többen azt szeretnék, ha visszaadnák a menetkedvezményt az összes valaha kiszervezett vállalat munkavállalói részére. Ez azonban marhaság. Mi azzal is nagyon boldogok lennénk, ha humánszolgáltatót sikerülne betenni a jogosultak közé.

Halasi Zoltán elmondta: természetesen az SZK vezetőivel is tárgyalt arról, hogy ha elmegyünk egy fórumra, ahol a SZK-sok menetkedvezményét rendezését kérjük, a későbbi tárgyalások alkalmával támogassák, de legalábbis ne ellenezzék kezdeményezésünket.

Tartozz közénk, erősíts minket: lépj be Te is a VDSzSz Szolidaritáshoz! A belépéshez keresd területi irodáinkat, a Tagdíjlevonási nyilatkozatot itt találod.

Szeretnél elsőkézből értesülni a legfrissebb hírekről? Csatlakozz a VDSzSz Szolidaritás facebook-oldalához!

Hozzászólások