Összes hír 2020 | 2019 | 2018| 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | 2007
© VDSzSz Szolidaritás - www.vdszsz.hu/page/13/artID/6149/html/utazoi-ber--es-besor.html

Utazói bér- és besorolás: Állást foglalt a VDSzSz Szolidaritás Személyszállítási Utazó Tagozata!


Érdekes összefüggés, hogy a napi munkaidő 8 órára emelését egy fillérrel sem ellentételezte a munkáltató, ezúttal azonban mégiscsak kompenzálná a napi munkaidő 8 óráról 8,4 órára emelését.

A munkáltató tett egy ajánlatot, amit meg is jelentetett hírlevelében, ehhez a VDSzSz Szolidaritás már jó pár módosító javaslatot fűzött. Szakszervezetünk azonban az érintett tagozatra bízza a döntést, ez esetben a Személyszállítási Utazó Tagozatra, hiszen ők tudják legjobban, mi elfogadható számukra, ezt képviseljük a munkáltatónál. 

Halasi Zoltán a május 25-i elnökségi ülés keretében röviden vázolta a munkáltatói ajánlat lényegét: a MÁV-Start a napi munkaidőt 8-ról 8,4 órára megemelné, amit a jegyvizsgáló, vezető jegyvizsgáló, nemzetközi jegyvizsgáló, nemzetközi vezető jegyvizsgáló munkakörökben foglalkoztatottak részére bértáblázattal ellentételezne. Ennek értelmében 16 és 36 ezer forint közötti összeggel növelné meg az alapbéreket, első lépcsőben a Budapesti TSZVI utazói számára. A munkáltató azonban ezt az utazói bér- és besorolási rendszert csak határozott ideig, évvégéig kívánja bevezetni. Álláspontunk szerint erről szó sem lehet, hiszen ez esetben visszavonható. Javaslatunkra a munkáltató határozatlan idejűre módosította javaslatát.

A VDSzSz Szolidaritás elnöke kijelentette: az sem elfogadható számunkra, hogy egyedül a Budapesti TSZVI-nél vezesse be a munkáltató a rendszert. Tiltakozásunk nyomán készítette el a munkáltató azt a listát, aminek értelmében a Budapest TSZVI-nél július 1-jétől, Miskolcon október elsejétől, Szombathelyen 2017. április elsejétől, a Debreceni, Pécsi és Szegedi TSZVI esetében pedig 2017. július elsejétől vezetné be a munkáltató.
Természetesen mindez szorosan összefügg a létszámhelyzettel. A MÁV-Start azokon a TSZVI-ken vezetné be előbb, ahol a munkáltató szerint nagy a létszámhiány.

Ezzel kapcsolatban azt ajánlotta a munkáltató, hogy megkísérli a fordákat megtartani, cserébe azt kérte, hogy háromhavi átlagban állapíthassa meg a havi munkaidőt. Felhívtuk a munkáltató figyelmét arra, hogy a VDSzSz Szolidaritás biztosan nem kíván eltérni a Kollektív Szerződésben az egyhavi munkaidő-kerettől, így erre a változtatásra biztos nem kerül sor.

A MÁV-Start ezt követően ismét módosította ajánlatát, és javasolta, hogy a KSZ-ben előre állapítsuk meg minden hónapra a havi kötelező óraszámot, de az elszámolás havonta történne (nem háromhavi, hanem egyhavi munkaidő-keret módjára). A munkáltató így kívánná kiegyenlíteni a hosszú, ünnepekkel teli és a rövidebb, kevesebb ünnepnapot hónapok kötelező óraszámait. Ez az előzetes számítások szerint nagyjából átlagosan havi egy szolgálattal jelentene többet.

A munkáltató további feltételként szabná, hogy napi munkaidő 16 órára emelkedne – a Miskolci és Debreceni TSZVI egyes telepállomásain helyi függelékben van ettől eltérés.
Az utazói bér- és besorolási rendszerben való részvétel önkéntes, két nyilatkozat szükséges hozzá: az egyik aláírásával az érintett vállalja, hogy hajlandó 12 óránál többet dolgozni, a másikban pedig kijelenti, hogy részt kíván venni a programban. (A munkáltató tájékoztatása szerint abban az esetben, ha valaki meggondolja magát, a munkáltató mérlegelésén múlik, hogy a későbbiekben ismét visszaléphet-e a rendszerbe.

A munkáltató ragaszkodna az utazói bér- és besorolási rendszer bevezetéséhez, de ebben a formában nehéz dolga lesz, mivel a háromhavi munkaidő-keretet a VDSzSz Szolidaritás beleegyezése nélkül nem tudja megvalósítani. Persze, a munkaidő-alapot megemelheti, ha erről megállapodik az érintett, készenléti jellegű munkakörben foglalkoztatott munkavállalókkal.

A munkaidő-emelés ellentétes a VDSzSz Szolidaritás munkaidő-csökkentést szorgalmazó álláspontjával, a tárgyalásokat ennek szellemében kívánjuk folytatni. Halasi Zoltán, a VDSzSz Szolidaritás elnöke leszögezte: kizárólag a Tagozat által jóváhagyott tartalmú megállapodást ír alá.

Az alábbiakban mellékeljük a VDSzSz Szolidaritás Személyszállítási Utazó Tagozata állásfoglalását:

Állásfoglalás

A Személyszállítási Utazó Tagozat állásfoglalása a munkáltató KSz-módosító előterjesztéséről. Az előterjesztést az alábbi szempontok figyelembevételével javasoljuk tárgyalni és elfogadni.

KSz-ben történő módosításként:
- Napi 8 óra rendes munkaidőre kidolgozott bértábla a mindenkori minimálbérszorzó figyelembevételével történő kialakításában.
- A 8,4 órára emelni kívánt napi rendes munkaidő ellentételezéseként járó bérpótlék, amely az alapbér 16%-a.
- A bértábla és a bérpótlék a hálózat egészére történő egyidejű bevezetése.
- Szolgálatonként a produktív munkaidő ne haladhassa meg a 80%-ot.
- A napi szolgálat (munkaidő) 6 óránál rövidebb nem lehet.
- Az egy havinál több munkaidő keret bevezetését nem javasoljuk.

A KSz mellékletét képező külön megállapodások az alábbiakról:
- Szolgálatonként maximum 16 óráig terjedő munkavégzés.
- A napi rendes munkaidő 8,4 órára történő emelése.
- Szabadság, táppénz, stb. számításánál az emelt napi rendes munkaidő képezze az alapot.

Budapest, 2016. május 25.

Papp Károly Attila
Személyszállítási Utazó Tagozat
vezető ügyvivő

Tartozz közénk, erősíts minket: lépj be Te is a VDSzSz Szolidaritáshoz! A belépéshez keresd területi irodáinkat, a Tagdíjlevonási nyilatkozatot itt találod.

Szeretnél elsőkézből értesülni a legfrissebb hírekről? Csatlakozz a VDSzSz Szolidaritás facebook-oldalához!

Hozzászólások