Összes hír 2019 | 2018| 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | 2007
© VDSzSz Szolidaritás - www.vdszsz.hu/page/13/artID/6152/html/utazoi-ber--es-besor.html

Utazói bér- és besorolási rendszer: A MÁV-Start célja, hogy felszalámizza a vasutasokat!


Dac és gőg jellemezte a MÁV-Start vezetőit a május 27-i tárgyaláson, különösképp akkor, amikor bejelentették, hogy akár egyoldalú intézkedések sorozatával fogják céljaikat elérni. Javasoljuk, hogy aláírás ELŐTT alaposan tanulmányozzátok a Start által felkínált egyéni megállapodást, és minden esetben kérjétek ki véleményünket!

Kellemes hétvégét kívánva, durcásan hagyták el a tárgyalót a MÁV-Start vezetői, miután május 27-én nem tudtunk megegyezni a megnövelt munkaidő alkalmazásáról. Mint tudjátok, május 25-én ülésezett a VDSzSz Szolidaritás Személyszállítási Utazó Tagozata, ezen áttekintették a munkáltató ajánlatát, és javaslatokkal egészítették ki. A Tagozat által meghatározott feltételek mentén felhatalmazást kapott a VDSzSz Szolidaritás vezetése a munkáltatóval való tárgyalásra. Bárány Balázs, a VDSzSz Szolidaritás alelnöke szerint a Tagozat észrevételei abszolút helyénvalóak, okszerűek, és szerintünk teljesíthetőek.

Ennek ellenére a MÁV-Start vezérigazgatója nem kívánta javaslatainkat befogadni, tartotta magát a korábbi ajánlatokhoz, így nem jutottunk egyezségre. Szomorú az a dacoskodás, ami a tárgyalást jellemezte, különösen az, hogy Csépke András a tárgyalás végén kijelentette: a munkáltató egyoldalú intézkedések sorozatával fogja az általa kívánt célt elérni.

Nosza, meg lehet próbálni, de nem sok köszönet lesz abban, ha a munkáltató mindebből kihagyja az érintett vasutasokat, és képviselőiket, így a VDSzSz Szolidaritást. Hangsúlyozzuk: alapvető érdekünk, hogy a vasutas társadalom visszaszerezze a korábbi társadalmi elismertséget, amit aztán tovább lehet fejleszteni.

Dicséretes és követendő, amit Dávid Ilona, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója képvisel: eszerint legalább 30%-os bérfejlesztésre van szükség a végrehajtó szolgálat esetében. Ehhez képest a MÁV-Start vezetésének ajánlata meg sem közelíti ezt a mértéket.

Javasoljuk, hogy azok, akiket a munkáltató megkeres, aláírás előtt alaposan tanulmányozzák a számukra felkínált egyéni megállapodás tartalmát, és kérjék ki tisztségviselőink véleményét. Helytelen, hogy a munkáltató egyéni megállapodásokkal kívánja felszalámizni a vasutasokat, pusztán azért, mert a hosszú évek óta tartó, siralmas létszámpolitikája miatt létszámhiány van többek között az utazók körében is.

A munkáltató korábban letette a nagyesküt, hogy tisztességgel, emberséggel bánik a munkavállalókkal. Ezzel szemben a vezénylések ötletszerűek, embert próbálóak, a vállalat vezetése nem tartja be adott szavát. Hiszen azt vállalta, hogy a készenléti jellegű munkakörök esetében minden esetben a szombatot számolja el és tartja nyilván rendkívüli munkavégzésként, amennyiben a vasárnapot közvetlenül megelőző szombaton munkavégzésre kerül sor. Ahogy azt egyébként a törvény elő is írja.

Nem ezt teszi. Amikor ennek okára rákérdezünk, cinikusan azt feleli, hogy szerinte ez így jogszerű. Szerintünk meg nem az. Dacból vagy gőgből a munkavállalókon áll bosszút azért, mert haragszik a VDSzSz Szolidaritásra. Helytelen álláspont. (Ismeretes: a VDSzSz Szolidaritás február 25-én jogerősen pert nyert a Szegedi Törvényszéken, majd a szakszervezetünkkel folytatott egy hónapos huzavona után a munkáltatók vállalták, hogy részletes elszámolás alapján 3 évre visszamenőlegesen kifizetik a több milliárdos nagyságrendű elmaradt túlórapótlékot a mintegy tízezer érintett vasutas számára.)

A munkavállalók, a jegyvizsgálók joggal fontolgatják, hogy csak akkor viszik el a vonatot, ha nem egyedül kell rajta szolgálatot teljesíteni az utasok egy része által őket érő sorozatos atrocitások miatt. Erről tájékoztattuk a munkáltató, amire azt a választ kaptuk, hogy „ki lesznek rúgva“. Ez elfogadhatatlan.

Senki nem azért szegődött a vasúthoz, hogy munkájáért cserébe eltűrje a bántalmazást. Joggal várja el mindenki, hogy a munkáltató teremtse meg a biztonságos munkavégzés feltételeit. Elég sok probléma terheli a munkaügyi kapcsolatokat, csak remélni tudjuk, hogy lehiggad a munkáltató, és képesek leszünk a fentieket korrektül végigtárgyalni, és mielőbb gyógyírt találni rájuk.

Meglehetősen elkeserítő az a szemlélet, ahogy a munkáltató minősíti kötelességünk teljesítésének formáit. Az Országjáró Infóturné keretében is elmegyünk a szolgálati helyekre, és tájékoztatjuk a munkavállalókat, a tagjainkat jogaikról – és nyilván kötelességeikről is. Ezt uszításnak minősíteni több mint vakmerőség. Nagyon nem szeretnénk, ha érdekvédelmi tevékenységünket a munkáltatótól bárki afféle politikai érdekek mentén történő megnyilvánulásként értékelné. Ez olcsó játék, és tűrhetetlen.

Ismeretes: Közös közleményt adott ki a VDSzSz Szolidaritás és a Vasutasok Szakszervezete. Mint írtuk, a MÁV-Csoport számtalan felszólításunk ellenére még a korábbi munkaidő-emelés kompenzálásával is adós. A munkaidő-emelés ellentétes munkaidő-csökkentést szorgalmazó álláspontunkkal, a tárgyalásokat mindig is ennek szellemében folytattuk. 

A Munka törvénykönyve 2012. júliusi módosítását követően a köztulajdonban lévő cégeknél a napi rendes munkaidőt csak nagyon szűk keretek között lehet a törvényben előírtnál alacsonyabb mértékben meghatározni. Ennek megfelelően a napi munkaidő 8 órára emelkedett a MÁV-Csoportnál, és elveszett a korábban kiharcolt, bérfejlesztés keretében nyújtott munkaidő-csökkenés. Ezért a mai napig semmilyen kárpótlást nem kaptak a vasutasok.

Álláspontunk szerint a napi munkaidő további, akár 0,4 órás emeléséről – és annak ellentételezéséről – csak a korábbi veszteség rendezését követően lehet tárgyalni. Erre az ajánlatra is csak a súlyos létszámhiány kényszerítette a MÁV-Startot: így próbálja legalizálni a gyakorlattá vált jogszerűtlen munkáltatást.

A rendkívüli pozitívnak beállított megállapodás-tervezet egyébként is csak a jegyvizsgálók szűk körét érintené, a MÁV-Start ezzel is meg kívánja osztani a vasutasokat.
Elfogadhatatlannak tartottuk a munkáltató május 27-i ajánlatát, de készek voltunk a tárgyalásra, a MÁV-Start azonban nem rendelkezett alternatívával.

Tartozz közénk, erősíts minket: lépj be Te is a VDSzSz Szolidaritáshoz! A belépéshez keresd területi irodáinkat, a Tagdíjlevonási nyilatkozatot itt találod.

Szeretnél elsőkézből értesülni a legfrissebb hírekről? Csatlakozz a VDSzSz Szolidaritás facebook-oldalához!

Hozzászólások