Összes hír 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | 2007
© VDSzSz Szolidaritás - www.vdszsz.hu/page/13/artID/6336/html/ber-a-vasutasok-alap.html

Bér: A vasutasok alapbérét annyival kell megemelni, ami elfogadható reálkereset-növekedésben jelenik meg!


Belátható időn belül kézzelfogható eredmény kell, az idei bérfejlesztés ugyanis a MÁV vállalatcsoportnál elenyésző reálkereset-növekedést okozott! Az érdemi tárgyalások mielőbbi megkezdését kezdeményezte a VDSzSz Szolidaritás Dorozsmai Évánál, a MÁV Zrt. megbízott humánerőforrás vezérigazgató-helyettesénél.

Mint Bárány Balázs, a VDSzSz Szolidaritás alelnöke a levélben írta, a hivatalos és a médiában megjelenő tájékoztatásokból az tűnik ki, hogy Magyarországon a bérből és fizetésből élők jövedelmi viszonyai idén igen kedvezően alakulnak: az eltelt időszakban már 8%-os az átlagos reálkereset-növekedés, amely a prognózisok alapján az év végéig csak növekedni fog.

Ez önmagában természetesen örvendetes, az viszont már aggasztó, hogy a MÁV vállalatcsoportnál foglalkoztatottak jövedelmei rontják az átlagot. Ugyanis az idei bérmegállapodásból fakadó bérfejlesztés a MÁV vállalatcsoportnál elenyésző reálkereset-növekedést okozott.
A két körülmény önmagában is azt eredményezi, hogy a vasutasok jövedelme egyre jelentősebb mértékben múlja alul a nemzetgazdasági átlagot.

Épp ezért szükségesnek ítéljük a vázolt helyzet rendezésére irányuló érdemi tárgyalások mielőbbi elkezdését, azzal az elvárással, hogy ez belátható időn belül kézzel fogható eredménnyel záruljon. Gondolunk itt a vasutasok alapbérének oly mértékű emelésére, amely elfogadható reálkereset-növekedésben jelenik meg!

Hangsúlyozzuk, hogy a levelünkben foglaltak a vállalatcsoport valamennyi tagjára vonatkoznak, ezért kérjük a tárgyalást ennek figyelembe vételével előkészíteni.

 

Mint arról Bárány Balázs az Országjáró Infóturné tatabányai állomásán májusban beszámolt, az idei bérmegállapodás érdekében "kínunkban már a bértárgyalásra kellett hívnunk Fónagy János parlamenti államtitkárt". Máskülönben nem tudtunk volna megegyezni a MÁV-nál: bele akartak hajszolni minket a sztrájkba csak azért, hogy ezt a pénzt se adják oda. Egyébként ha sztrájkot hirdetünk, nem adtak volna egy fillért sem - szögezte le Bárány Balázs, hozzátéve: Tudjátok, elég sok sztrájkot végigcsináltunk, miért áltassunk embereket hiú reményekkel? Felelőtlenség ígérgetni vagy valakit hamis utakra terelni.

Minimum 50-60%-os bérfejlesztés kellene - jelentette ki a VDSzSz Szolidaritás alelnöke. Még egy egzisztenciával rendelkező egyedülálló munkavállalónak is kellene havi nettó 150-200 ezer forint ahhoz, hogy nagyjából elfogadhatóan megélhessen. Mint mondta:

Szégyelli magát az ember a bértárgyalásokon: ezer meg kétezer forintokon megy a cirkusz. Tudjátok, az az egészben a siralmas, hogy az ember nézi a MÁV vagy akár a MÁV-Start üzleti tervét, és azt látja, hogy a személyjellegű kiadások 2015-ben, 2016-ban, 2017-ben nem változnak. Nem növekszenek. (...) A hatalom arrogáns. Mert tudja, hogy a közösség megosztható, a vasutasok is megoszthatóak.

Én megőrülök attól, amikor a szakmák egymást méricskélik. Ez szándékosan van kitalálva. Egy normális világban, ha például a pékek sztrájkot hirdetnek, akkor vita és lázongás nélkül mindenki melléjük áll. Nálunk, ha valamelyik munkavállalói csoportnak problémája van, mi történik? Hasonlítgatnak: ”mit ugrálnak azok, mikor a másik még kevesebbet keres”. Meg lehet osztani vele. Egyszerűen pofátlanság egy kívülállónak azt vizslatni, hogy a másik miért keres annyit. Nem is lenne szabad. Azt ő tudja megítélni, hogy érzi, mennyit ér az ő munkája. Normálisabb társadalmakban, ha van egy megmozdulás, 100-200.000 ember kimegy az utcára.

 

Ezt követően júliusban az Országjáró Infóturné keretében Halasi Zoltán, a VDSzSz Szolidaritás elnöke Nagykanizsán kijelentette: Életpálya-modellekkel vakítanak. Nem életpályamodell kell, hanem pénz! A Magyarországon eddig bevezetett életpálya-modellek kivétel nélkül a korábban pótlékok formájában kifizetett pénz alapbéresítéséről szólnak. És senki nem kapott egy fillérrel sem többet! Milyen életpálya-modellt lehet bevezetni például a jegyvizsgálók esetében? Mert létezik fiatal, középkorú, illetve idős jegyvizsgáló: ez nem életpálya-modell. "Az életpálya-modell azt jelenti, hogy például váltókezelőként kezdted a pályádat, és mondjuk igazgató-helyettesként vonulsz nyugdíjba, mert közben tanítanak, képeznek. Ez az életpálya-modell. De 36 ezer emberre nem lehet életpálya-modellt kidolgozni, csak egyénre. Nem életpályamodell kell, pénzt kell adni" – szögezte le Halasi Zoltán.

Egyszerűen nem is értem – jelentette ki a VDSzSz Szolidaritás elnöke. Mert ha már nincs pénz, rosszak a munkakörülmények (nincs munkaruha), legalább normálisan kellene beszélni az emberekkel. Aztán lehet a többin is javítani. Csodálkoznak, hogy 20-30-an összepakolnak, és elmennek.

Ismeretes: a 2016. május 17-i VÉT-ülést követően a VDSzSz Szolidaritás képviselőjének a munkáltató beszámolt arról, hogy a tulajdonoshoz fordult annak érdekében, hogy jelentős, legalább 30%-os jövedelemnövekedésben részesítsék a vasutasokat - feltéve, hogy tettekben is helyre kívánják állítani a vasutas munka presztízsét, és meg kívánják akadályozni a fiatalok elvándorlását a vasúttól, valamint tényleg tenni akarnak azért, hogy olyan munkaerő-utánpótlás érkezzen a vasúthoz, akik munkájára lehet számítani.

Szakszervezetünk természetesen örömmel fogadta ezt a fejleményt, hiszen ez már régóta esedékes, mint írtuk, talán mi is szerepet játszottunk abban, hogy ez a tulajdonos részére írt levél megszületett, hiszen épp elégszer hangsúlyoztuk, hogy a vasutasok jelentős részének jelenlegi jövedelme nem elegendő ahhoz, hogy a mindennapi megélhetési problémák ne hátráltassák őket felelősségteljes munkájuk elvégzésében.

Augusztusban a Magyar Nemzet arról írt, hogy egyelőre még

nincs döntés a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumnál (NFM) arról, hogy kapjon-e a MÁV 30 százalékos bértömegemelést, ahogy azt a vasúttársaság még tavasszal kérte. Ez becslések szerint akár 30-40 milliárd forintot is jelenthetne pluszban a MÁV-nak, amit bérfejlesztésre fordíthatnának, igaz, több évre elosztva.

 


Csak így lehet változást elérni: Mondjatok minél többen NEMET...
...a változó munkahelyre!
...a 16 óra napi beosztható munkaidőre és a napi rendes munkaidő 8,4 órára emelésére (utazók)!
...valamint a 200 óra feletti rendkívüli munkavégzésre (utazók és személypénztárosok)!
Csak így van ugyanis lehetőség az alapbérek elfogadható emelésére, a létszámnorma betartására, összességében arra, hogy a munkáltató tisztességesebben bánjon a vasutasokkal! Az egyéni alkukkal nagyon kevesen - és ők is csak a többiek kárára - járnak jól. További részleteket, a nyilatkozatokat itt találod!

Letölthető dokumentumok:
Dorozsmai_Eva_ber_konzultacio_ikt237.pdf (33 kb)

Hozzászólások