Összes hír 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | 2007
© VDSzSz Szolidaritás - www.vdszsz.hu/page/13/artID/6415/html/benyujtotta-kozos-be.html

Benyújtotta közös bérkövetelését a VDSzSz Szolidaritás, a Vasutasok Szakszervezete és a Mozdonyvezetők Szakszervezete!


2018-ig legalább 30 százalékos bérfejlesztés az elvárás.

A három legnagyobb vasutas szakszervezet (VDSzSz Szolidaritás, VSZ, MOSZ) benyújtotta közös bérkövetelését Dávid Ilona, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója részére. A bérkövetelés tartalmáról a három érdekképviselet elnöke sajtótájékoztató keretében számolt be, fentebb meg is nézhetitek. 
A bértárgyalások megkezdését azért most kezdeményezték, hogy elegendő idő álljon rendelkezésre a MÁV Zrt. és többségi tulajdonában álló vállalatok, valamint a MÁV-hoz került, a HÉV-et üzemeltető gazdasági társaságok keresetfejlesztéshez szükséges forrásainak bővítésére.

A három szakszervezet a 2017-re legalább 10%-os bérfejlesztési követelést fogalmazott meg - ez része az összességében legalább 30%-ot kitevő, legkésőbb 2018-ig teljesítendő bérkövetelésnek. Mint írják:

2017. január 1-től a minimálbérre, illetőleg a garantált bérminimumra való ráálláson túlmenően 10%-os alapbéremelést várunk el. Ezen belül elvárásunk, hogy a keresetfejlesztés megoszlásának szerkezetére az elkövetkezendő bértárgyalások során kialakított közös álláspont legyen az irányadó.

Kiemelt figyelmet kívánunk fordítani a kollektív szerződés módosítására, valamint egy középtávú foglalkoztatáspolitikai megállapodás megkötésére is a már megkezdett egyeztetési folyamatok mentén.

 

(A csoportszintű Kollektív Szerződés létrehozása régóta hangoztatott célunk.) Ezen kívül annak érdekében, hogy 2016-ban a vasutas keresetek a tavalyi keresetekhez viszonyított reálértéküket megtartsák, a vasutas munkavállalók számára a három szakszervezet idén decemberben 5%-os, legalább félhavi alapbér kifizetését kezdeményezte.

A sajtótájékoztatón Halasi Zoltán elmondta: jelzésértékű, hogy a három legnagyobb vasutas szakszervezet egyszerre lép fel ebben az ügyben, és kíván tárgyalásokat folytatni a MÁV-csoporttal. Reményét fejezte ki, hogy a bértárgyalások mielőbb megkezdődnek.

Halasi Zoltán újságírói kérdésre válaszolva beszélt azokról a következményekről is, amit a garantált bérminimum 122 ezer forintról 161 ezer forintra emelése jelentene január elsejétől. Ha ez megtörténik, akkor mintegy 18 ezer munkavállaló - a vasutasok fele a 12-es MMK-ig - minimálbért fog keresni - figyelmeztetett a VDSzSz Szolidaritás elnöke. A vasutas társadalom azonban hierarchikusan épül fel - emlékeztetett Halasi Zoltán: nagyon fontos szerepe van az életkornak, a tapasztalatnak, az iskolai végzettségnek, a betöltött munkakörnek, az ehhez kapcsolódó felelősségnek is.

Ha ebben a hierarchikus rendszerben nem rendezik a béreket a minimálbér-emelésnek megfelelő mértékben, akkor összetolódnak ezek a munkakörök (MMK-k), és semmilyen különbség nem lesz a vasutasok 50%-ának bére között. Ez még nagyobb elvándorláshoz is vezethet - tette hozzá. Hiszen attól kezdve a magasabb MMK-ba tartozó, magasabban kvalifikált munkavállalók is gyakorlatilag minimálbért fognak keresni. 

Ezért mondjuk azt, hogy minden munkavállalónak meg kell kapnia legalább a minimálbér-emelés mértékének [megfelelő] béremelést, és még azon felül kell két év alatt 30%-os olyan bérfejlesztést végrehajtani, ami biztosítja, hogy az itt lévő kvalifikált, veszélyes, nehezen betölthető munkakörökbe a munkavállalók idejöjjenek, és itt maradjanak.

 

- jelentette ki Halasi Zoltán, a VDSzSz Szolidaritás elnöke. Beszélt arról is, hogy az elmúlt évek elhibázott vállalati gazdaságpolitikájának következtében a MÁV-csoport adatai szerint a létszám az elkövetkező három évben több mint 3500 emberrel csökken. Ez olyan mértékű, aminek a pótlása majdnem lehetetlen - szögezte le Halasi Zoltán. Ezért olyan intézkedésekre van szükség, amelyek következtében a vállalatcsoportnál maradnak a munkavállalók, és fiatal munkaerő érkezik a vasúthoz.

Letölthető dokumentumok:
DOC161118.pdf (34 kb)

Hozzászólások