Összes hír 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | 2007
© VDSzSz Szolidaritás - www.vdszsz.hu/page/13/artID/6431/html/tarthatatlan-hogy-a-.html

Tarthatatlan, hogy a munkavállalók fele a MÁV-csoportnál ugyanannyit keressen január elsejétől!


A vasútnál ugyanis szinte mindenki középfokú végzettséggel rendelkezik, így az érintettek közül szinte mindenkinek a fizetését 161 ezer forintra kell felemelni januártól.

Amikor a MÁV-val elkezdtük a tárgyalásokat, és megismertük a tulajdonos részére írt levél tartalmát, nem lehetett tudni, hogy 25%-os garantált szakmunkás minimálbér-emelésre kerül sor: a minimálbér 111 ezerről 127 ezerre, a garantált bérminimum pedig 129 ezerről 161 ezerre emelkedik 2017. január elsejétől. Ami támogatandó, csak az állami vállalatok helyzetét jelentősen befolyásolja - mondta Halasi Zoltán, a VDSzSz Szolidaritás elnöke a záhonyi területi oktatáson. A középfokú végzettséggel rendelkező munkavállalók esetében - ide tartozik a vasútnál szinte mindenki talán egy-két segédmunkát végző munkavállaló kivételével - 

gyakorlatilag mindenkinek kötelezően fel kell 161 ezer forintra emelni a fizetését január elsejétől.


Ez azonban nem lesz problémamentes: a MÁV Zrt. esetében a 12. MMK-kategória kezdőbére 151 ezer forint.

Tehát ez azt jelenti, hogy a MÁV-nál 0 és 12 MMK között nincs különbség a mostani bérkategória-rendszer szerint. Ez tarthatatlan.

 

szögezte le a VDSzSz Szolidaritás elnöke. Eddig ugyanis azok fontolgatták leginkább, hogy elmennek a MÁV-csoporttól, akik 129 ezret kerestek, most viszont az fog ezen gondolkodni

aki [például] 165 ezret keres, és 25 éve szolgálattevő: (...) mindenki annyit fog keresni, mint ő?!

 

A 150 ezret keresők esetében a bérek 161 ezerre emelése tűrhetetlenül kevés. Viszont a 165 ezret kereső munkavállalók szempontjából az tűrhetetlen, hogy megszűnik a hierarchia, hiszen

azért tanul valaki, azért jut előre, azért tesz vizsgákat, azért alkalmas másra, mert ez egy normálisan kialakított hierarchiában működött.

 

Ezért nem kereshetett ugyanannyit például a főrendelkező és a váltókezelő. Halasi Zoltán szerint tarthatatlan lesz, ha mindenki azonos bérre kerül. A garantált bérminimum megemelése leginkább az állami vállalatoknál okoz hatalmas káoszt, a versenyszférában ugyanis nem is érint ekkora kört: egy autógyárban például legalább 200 ezer forintért dolgoznak. A MÁV-csoport esetében azonban a munkavállalók több mint felét érinti, beleértve szinte az összes forgalmi munkakörben dolgozót: például a váltókezelőt, a tolatásvezetőt, a kocsirendezőt és a forgalmisták egy részét. A Startnál a műhelyben dolgozók közül - a főnök kivételével - szinte mindenkire vonatkozik, ugyanígy érintettek a személypénztárosok, szinte az összes jegyvizsgáló és már a kocsivizsgálók egy része is. A MÁV-csoportnál

ez gyakorlatilag több tízezer embert érint.

 

- hangsúlyozta Halasi Zoltán. Mi azt képviseljük a tárgyalásokon, hogy a nagymértékű garantált bérminimum-emelés mértékével emeljék meg az összes munkavállaló alapbérét, máskülönben tarthatatlan lesz a helyzet.

Ragaszkodunk ahhoz, hogy a minimálbér-emelésnek megfelelő összeget mindenki megkapja. Hiszen ezzel még az égvilágon semmi nem történt, minden maradt úgy, ahogy most van.

 

Ha például mindenki kapna 40 ezer forint alapbéremelést, akkor semmi nem történne: mindenki megőrizné a jelenlegi helyzetét. Ez egyébként körülbelül évente 30 milliárd forintot jelentene a MÁV-csoportnál: 40000x38000 vonzataival együtt 2 milliárd forint havonta, ez évente 24 milliárd, ehhez jönne még a 10% bérfejlesztés: éves szinten közel 30 milliárd forint lenne a végeredmény.

Halasi Zoltán szerint a bérek garantált bérminimum mértékével történő megemelését követően kezdődhetnek a tárgyalások a 10%-os bérfejlesztésről: meg kell vizsgálni, melyek azok a munkakörök, ahova "hozzá kell tenni" a munkaerő megtartása érdekében, illetve azért, hogy a MÁV-hoz jöjjenek a fiatalok. Hiszen biztos nem kell 16 mérnököt felvenni, viszont nagy szükség lenne 200 jegyvizsgálóra.  

Halasi Zoltán szerint nagyon nehéz helyzet alakult ki. Ráadásul a garantált bérminimum (szakmunkás minimálbér) 2018-ban 180 ezerre emelkedik - ezzel rosszabb helyeken már gyakorlatilag az állomásfőnököket is veszélyeztetné a garantált bérminimum megemelése:  a 15. MMK-ig mindenki azonos bért keresne.

Én a MÁV vezetőinek azt a tanácsot adtam, hogyha életben akarunk maradni, és ők is életben akarnak maradni, akkor most kell (...) nagyon sok pénzt kérni, mert egyébként nem tartható a helyzet. Ha nem lesz a minimálbér-emelésnek megfelelően rendezve mindenkinek a bére, akkor csőd 

 

lesz, nincs ugyanis ember - szögezte le a VDSzSz Szolidaritás elnöke. A műszakpótlék hiánya miatt a koordinátori és vezetői pozíciókat lehetetlen lesz feltölteni.
Halasi Zoltán siralmasnak nevezte a helyzetet, hiszen az említett poszt betöltéséhez felsőfokú végzettség, 20-25 éves tapasztalat szükséges, a kiképzés több millió forintba kerül. Meg tíz évbe.

A három szakszervezet - MOSZ, VDSzSz Szolidaritás, VSZ - eljuttatta a munkáltató részére közös bérkövetelését, de messze nem csak a bérről szólnak majd a tárgyalások. A bértárgyalások mellett meg kell kezdeni az új bér- és besorolási rendszer létrehozását.

De ennek egy feltétele van: a pénz.

 

Mindehhez ugyanis elképzelhetetlen mennyiségű pénzre van szükség - tette hozzá Halasi Zoltán. Mivel 2018-ban 180 ezer forint lesz a garantált bérminimum, célszerű három évre megállapodást kötni, hiszen akkor az újabb emelés mértékét ismét oda kell majd adni valamennyi munkavállalónak, és csak ezután kezdődhetnek az újabb bértágyalások.  Hozzátette, hogy a járulékcsökkentés valamennyit segít a helyzeten, de távolról sem elegendő. Persze, ez még mind kevés, hiszen

a MÁV-tól nem csak azért rohantak el az emberek, mert kevés volt a fizetés, hanem mert paraszt módon viselkedtek is velük: nincs forda, nem lehet tudni, ki mikor dolgozik, összevissza vezényeltek, elment a korkedvezményes nyugdíjazás mindenféle pótlás nélkül, nem foglalkoznak azzal, ha valaki megbetegszik, mi történik akkor, ha nem tudja a munkakörét betölteni, orvosilag alkalmatlanná válik, hogy kellene rekreálni. 65 éves korig kellene dolgoznia mindenkinek orvosilag alkalmas állapotban: ezeket hozzá kell tenni a bér mellé egy megállapodásban.

 

- jelentette ki Halasi Zoltán, a VDSzSz Szolidaritás elnöke.

Hozzászólások