Összes hír 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | 2007
© VDSzSz Szolidaritás - www.vdszsz.hu/page/13/artID/6449/html/nem-lehet-a-minimalb.html

Nem lehet a minimálbéresek vállalata a MÁV-csoport!


Nem támogatják a legnagyobb vasutas szakszervezetek, hogy csak a bérminimum emelkedjen, ezzel ugyanis "összecsúsznának" a bérek. Halasi Zoltán, a VDSzSz Szolidaritás elnöke volt a HírTV Reggeli Járat c. műsorának december 9-i vendége.

És hogy ez az összecsúszás mit is jelent a gyakorlatban? Egy takarító - nem lebecsülve a munkáját - ugyanannyit keresne, mint egy jegyvizsgáló? - tette fel a kérdést a műsorvezető.

Halasi Zoltán szerint ez így is van, bár szerinte ettől sokkal bonyolultabb a helyzet, hiszen a MÁV-csoportnál lévő munkakörök között komoly hierarchia alakult ki az elmúlt évtizedekben. Elmondta, hogy gyakorlatilag a 38 ezer főt foglalkoztató MÁV-csoportnál 2017. január elsején 12 ezer embert érint a garantált bérminimum-emelésre (szakmunkás minimálbér-emelés) való ráállás, ha viszont ehhez hozzáadjuk a 2018-as emelés hatásait is, az már közel 18 ezer vasutast érint. Egyúttal emlékeztetett arra, hogy a 2018-as mértékről is már megállapodás született a VKF-en. Ez a helyzet a VDSzSz Szolidaritás elnöke szerint

azt jelentené, hogy minden második munkavállaló minimálbéren dolgozna a vállalatcsoportnál, ami tarthatatlan, hiszen (...) szakmai képesítéssel, szakmai gyakorlattal, hatósági vizsgákkal, orvosi alkalmasságival kell rendelkezni

 

adott munkakörök betöltéséhez. A bér- és besorolási rendszer eddig ezt elismerte: ezért voltak különbségek például a különböző MMK-k bérei között. Halasi Zoltán szerint gyakorlatilag ez nullázódik le

a minimálbér emelésével: ezért mondjuk azt, hogy ezt rendezni kell. (...) Örvendetes egyébként, hogy emelkedik a minimálbér, de nem lehet minimálbéresek vállalata a MÁV-csoport!

Félő, hogy ez esetben sok jó szakember hagyná el a társaságot - vetette közbe a műsorvezető. Halasi Zoltán szerint ezt a problémát már felismerte a MÁV-csoport vezetése is: tarthatatlan lesz a helyzet. De miért haladnak ilyen nehézkesen a tárgyalások? - szögezte a kérdést a műsorvezető Halasi Zoltánnak, aki kijelentette: információink szerint a járulékcsökkentés talán elég a minimálbér-emelés (garantált bérminimum-emelés) kompenzálására, de az ezekben a munkakörökben lévő különbség megtartására már nem. Egyúttal emlékeztetett arra, hogy a MÁV-csoport képtelen ezt önerőből kigazdálkodni kezelni, épp ezért a vezetésnek

ezt a tulajdonossal kell megértetnie, hogy erre forrásokat kell biztosítani.

 

A műsorvezető kitért arra, hogy mennyire tartja Halasi Zoltán esélyesnek, hogy az ehhez szükséges 15-20 milliárd forint összejön? A VDSzSz Szolidaritás elnöke szerint erre lehetőséget kell találniuk,

hiszen ha rövidtávon nem is, de hosszútávon vagy középtávon el fog lehetetlenülni a MÁV működése, hiszen nem fognak idejönni a fiatalok, a szakképzett munkavállalók fognak elmenni (...)

 

Persze, takarítóként ma lehet, hogy vonzó 127 ezer forintért dolgozni, de egy forgalmi irányító, egy mozdonyvezető, egy jegyvizsgáló esetében ez nem lesz vonzó, hiszen a kezdőbérre ennél bárhol jobb ajánlatot tesznek más vállalatok.

Halasi Zoltán elmondta: december 15-én folytatódnak a tárgyalások, remélhetően, addig a munkáltató a tulajdonossal sikeres egyeztetést folytat a probléma rendezése érdekében. Elmondta, hogy a szakszervezetek 30%-os béremelést követeltek a következő két évre, ami nem tekinthető a valóságtól elrugaszkodott követelésnek.

Mert csak akkor lehetne rendezni ezt a helyzetet, hogyha a minimálbér-emelés hatásán felül legalább ennyivel növekednének a vasúti bérek.

 

A megállapodás elősegítésében vagyunk érdekeltek, értékelni fogjuk ezt a helyzetet, hiszen a három mértékadó szakszervezet közösen állt elő ezzel a követelésével. Utalt arra, hogy bármilyen akciónál hatásosabb fegyver van a munkavállalók kezében: felmondanak,  és elmennek máshova dolgozni.

Azt gondolom, hogy rákényszerül a munkáltató, hogy ebben lépéseket tegyen, és erre forrásokat találjon, mert akkor maga a közlekedés fog - anélkül, hogy sztrájkot hirdetnénk, mondjuk - megszűnni, mert nem lesz, aki dolgozzon.

Beszélt arról is, hogy

az elkövetkező időszakban 1200 milliárdos uniós forrás bevonását tervezgetik a vasúti közlekedésben, ennek elsődleges célja a modern eszközök vásárlása, a pályák felújítása. A modern eszközökhöz azonban az ezekhez értő, szakképzett munkavállalókra van szükség, aki minimálbérért már nem szerezhető meg a piacon. 

 

Halasi Zoltán szerint paradigmaváltás történt, mostanában a motorvonat-beszerzések felé tolódik el a hangsúly. A járműproblémák megléte szerinte munkáltatási probléma is utalhat:

nincsenek meg azok a járműszerelők, azok a gépész emberek, azok az eszközöket karbantartók, akik egyébként ehhez lehet, hogy értenének. Lehet, hogy itt az első jele annak, hogy igenis szükséges a (...) képzett szakmunkások megtartása vagy idevonzása

 

- szögezte le Halasi Zoltán, a VDSzSz Szolidaritás elnöke.

Hozzászólások