Összes hír 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | 2007
© VDSzSz Szolidaritás - www.vdszsz.hu/page/13/artID/6452/html/teljesiti-e-a-mav-cs.html

Teljesíti-e a MÁV-csoport az egyösszegű kifizetésre irányuló követelésünket?


December 15-én a bértárgyaláson kiderülhet.

A következő két-három évet rendkívülinek nevezte Halasi Zoltán, a VDSzSz Szolidaritás elnöke szakszervezetünk 2016. december 14-i évzáró ünnepségén. Mégpedig pontosan azért lesz rendkívüli, mert a magyar munkaerőpiaci helyzet kiköveteli a változásokat. Reményét fejezte ki, hogy lesznek is ilyen változások, a tárgyalások mindenesetre folyamatosak. A bérfejlesztéssel kapcsolatban utalt arra, hogy a tulajdonos még nem döntötte el, milyen ajánlatokat tehetnek a vállalatok. Hozzátette:

Bízom abban, hogy holnap a bértárgyalások után beszámolhatunk arról, hogy lesz 2016-ban egyösszegű kifizetés minden MÁV-csoport vállalatnál.

 

Halasi Zoltán szerint nem teheti meg a munkáltató, hogy ne adja oda ezt a pénzt, hiszen az reálkereset-csökkenést jelentene a tavalyi évhez képest. A bértárgyalások fejleményeiről honlapunkon tájékoztatunk.

Mint arról "A felmondás a sztrájknál is erősebb fegyver most a munkavállalók kezében!" című cikkünkben írtuk, sajnos, a felmondással az utóbbi időben a vasutasok közül sokan éltek is, jövő év elejétől azonban a bérfeszültség is tetézheti a bajt: januártól a garantált bérminimum (szakmunkás minimálbér) 161 ezer forintra emelésével például 1000 forint lesz a különbség a MÁV-nál öt éves szolgálati idővel rendelkező, a 12. MMK-ba tartozó vasutas és egy kezdő bére között. A VDSzSz Szolidaritás szerint ez elfogadhatatlan. 

Az RTL Klub 2016. december elsejei híradójában többek között kiemelte, hogy a szakszervezetek a MÁV-csoportnál is 30%-os béremelést követelnek.
A riporter példaként említette a jegyvizsgálókat: jelenleg 134 ezer forint a kezdőkeresetük, január elsejétől azonban nekik is 161 ezer forint lesz a bérük. Halasi Zoltán, a VDSzSz Szolidaritás elnöke beszélt az így kialakuló bérfeszültségről is: a garantált bérminimum emelése miatt jövőre 161 ezer forint lesz a kezdőbére annak is, aki csak januárban jön a vasúthoz.

162 ezer forinttól indul a 12. MMK a MÁV-nál az öt év szolgálati idővel rendelkezők esetében: ebben az MMK-ban tehát ezer forint lesz a különbség a kezdő és az öt éve a vállalatnál dolgozók bére között. A VDSzSz Szolidaritás szerint ez elfogadhatatlan: ha a vasutasok nem kapják meg a 30%-os béremelést, akkor egyre többen hagyják majd el a MÁV-csoportot.

A sztrájknál még van egy erősebb fegyver is a munkavállalóknál, és ezt az utóbbi időben erősen alkalmazták: felmondanak, és elmennek olyan helyre dolgozni, ahol ettől jobb ajánlatot kapnak!

 

- jelentette ki Halasi Zoltán. A VDSzSz Szolidaritás álláspontja szerint a követelés teljesítése két év alatt 30 milliárd forintjába kerülne az államnak.

Lázár János miniszter szerint csak feltételekkel lehet állami cégeknél bért emelni. Mint a Kormányinfón mondta: 

Nem tudunk a minimálbér és garantált bérminimumon túli béremelésről, vagy bérrendezésről vagy likviditás-rendezésről beszélni anélkül, hogy a különböző állami cégek átvilágítására sort ne kerítenénk.

 

Az RTL Klub kérdésére, hogy a kormány elbocsátásokból fedezné-e a béremelések költségét, Lázár János nemmel válaszolt.


Többlépcsős fizetésemelést tervez a MÁV: 12-10-8%

A Magyar Idők szerint az előzetes kalkulációk alapján jövőre 12, 2018-ban további 10, majd rá egy évre újabb 8 százalékos béremelést kaphatnak a vasúti dolgozók, tehát összességében 2020-ig legalább 30 százalékkal nőhetne a bérük.

Mint arról beszámoltunk, megkezdődtek november 30-án a bértárgyalások a MÁV-csoportnál. Az állami vasúttársaság még nem tett konkrét javaslatot ebben a fordulóban, azonban a Magyar Idők úgy értesült, hogy a tervek között egy többlépcsős, 2017-től 2020-ig tartó bérfelzárkóztatási program szerepel. A MÁV a minimálbérrel és bérminimummal kapcsolatos múlt heti megállapodást követően arra vár, hogy az állam meghatározza a rendelkezésre álló bértömeget, valamint hogy a járulékcsökkentést az állam átadja-e a dolgozóinak.

A Magyar Idők úgy tudja, hogy az előzetes kalkulációk alapján jövőre 12, 2018-ban további 10, majd rá egy évre újabb 8 százalékos béremelést kaphatnak a vasúti dolgozók, tehát összességében 2020-ig legalább 30 százalékkal nőhetne a bérük.


Októberben az államtitkár elismerte: az ágazaton belül a MÁV-Csoport munkavállalóinak a legalacsonyabb az átlagkeresete. A kormány béremelést tervez a közlekedési dolgozóknak - mondta a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) közlekedéspolitikáért felelős államtitkára. A szaktárca vizsgálja annak lehetőségét, hogy mennyi idő alatt milyen mértékű béremelést tudnak végrehajtani.

Akkor Tasó László hangsúlyozta: a biztonságos közlekedés feltétele, hogy az ágazatban dolgozókat megtartsák, ehhez pedig a bérek rendezése is szükséges. A szaktárca vizsgálja annak lehetőségét, hogy mennyi idő alatt milyen mértékű béremelést tudnak végrehajtani - mondta, és hozzátette, hogy a Magyar Közút Zrt.-vel már megszületett a megállapodás a jövő évi béremelésről, ennek mértékét a közeljövőben ismertetik majd.

Tasó László kiemelte: a béremelés fedezete rendelkezésre áll, hiszen a Magyar Közút Zrt. finanszírozására folyamatosan emelkedő összeget biztosít a kormány. Míg jövőre 73 milliárd forintból, 2020-ban már 98 milliárdból gazdálkodhat a társaság - fűzte hozzá.

Az államtitkár emlékeztetett: a MÁV dolgozóinak idén 3 százalékkal emelkedett a fizetésük, de az ágazaton belül még így is a vasúttársaság munkavállalóinak a legalacsonyabb az átlagkeresetük. A következő két-három évben további béremelésekre van szükség a vasúti dolgozók jövedelmi helyzetének javításához - vélekedett.

Ismeretes: A VDSzSz Szolidaritás álláspontja szerint a vasutasok alapbérét annyival kell megemelni, ami elfogadható reálkereset-növekedésben jelenik meg: belátható időn belül kézzelfogható eredmény kell, az idei bérfejlesztés ugyanis a MÁV vállalatcsoportnál elenyésző reálkereset-növekedést okozott! Az érdemi tárgyalások mielőbbi megkezdését kezdeményezte a VDSzSz Szolidaritás Dorozsmai Évánál, a MÁV Zrt. megbízott humánerőforrás vezérigazgató-helyettesénél.

Mint arról beszámoltunk, a 2016. május 17-i VÉT-ülést követően a VDSzSz Szolidaritás képviselőjének a munkáltató beszámolt arról, hogy a tulajdonoshoz fordult annak érdekében, hogy jelentős, legalább 30%-os jövedelemnövekedésben részesítsék a vasutasokat - feltéve, hogy tettekben is helyre kívánják állítani a vasutas munka presztízsét, és meg kívánják akadályozni a fiatalok elvándorlását a vasúttól, valamint tényleg tenni akarnak azért, hogy olyan munkaerő-utánpótlás érkezzen a vasúthoz, akik munkájára lehet számítani.

Szakszervezetünk természetesen örömmel fogadta ezt a fejleményt, hiszen ez már régóta esedékes, mint írtuk, talán mi is szerepet játszottunk abban, hogy ez a tulajdonos részére írt levél megszületett, hiszen épp elégszer hangsúlyoztuk, hogy a vasutasok jelentős részének jelenlegi jövedelme nem elegendő ahhoz, hogy a mindennapi megélhetési problémák ne hátráltassák őket felelősségteljes munkájuk elvégzésében.

Augusztusban a Magyar Nemzet arról írt, hogy egyelőre még

nincs döntés a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumnál (NFM) arról, hogy kapjon-e a MÁV 30 százalékos bértömegemelést, ahogy azt a vasúttársaság még tavasszal kérte. Ez becslések szerint akár 30-40 milliárd forintot is jelenthetne pluszban a MÁV-nak, amit bérfejlesztésre fordíthatnának, igaz, több évre elosztva.

 


Csak így lehet változást elérni: Mondjatok minél többen NEMET...
...a változó munkahelyre!
...a 16 óra napi beosztható munkaidőre és a napi rendes munkaidő 8,4 órára emelésére (utazók)!
...valamint a 200 óra feletti rendkívüli munkavégzésre (utazók és személypénztárosok)!
Csak így van ugyanis lehetőség az alapbérek elfogadható emelésére, a létszámnorma betartására, összességében arra, hogy a munkáltató tisztességesebben bánjon a vasutasokkal! Az egyéni alkukkal nagyon kevesen - és ők is csak a többiek kárára - járnak jól. További részleteket, a nyilatkozatokat itt találod!

Hozzászólások