Összes hír 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | 2007
© VDSzSz Szolidaritás - www.vdszsz.hu/page/13/artID/6475/html/vonatbaleset-ez-tort.html

Vonatbaleset: Ez történt a Közlekedésbiztonsági Szervezet szerint január 2-án!


A személyvonat mozdonyvezetője az enyhén lejtős pályán megpróbálta a sebességhatár alatt tartani a vonatot, a vonatbefolyásoló berendezés azonban automatikusan vészfékezést kezdeményezett. A mögötte lévő InterCity 33 km/h sebességgel nekiütközött az előtte haladó személyvonatnak. 

A Közlekedésbiztonsági Szervezet összefoglalója szerint január 2-án 18 óra 55 perckor, a Budapest-Cegléd-Záhony fővonalon, Ceglédbercel-Cserő és Cegléd állomások között a nyílt pályán, a Záhonyba tartó 616 sz. InterCity vonat nekiütközött az előtte lévő, Ceglédig közlekedő 2846 sz. személyvonatnak. Az ütközés következtében egy személy súlyos, 4 személy könnyebb sérülést szenvedett, mindkét szerelvényben és az InterCity vonat mozdonyában jelentős anyagi kár keletkezett.

A Közlekedésbiztonsági Szervezet honlapjának tájékoztatása  szerint a KBSZ ügyeletére az eseményt a MÁV Zrt. jelentette be.

A több mint 4 órás helyszíni szemle, a helyszíni tanú meghallgatások, és a mozdonyok adatrögzítőiből kinyert adatok alapján a baleset lefolyása az alábbi volt.

A 2846 sz. vonat mozdonya Budai út megállóhelyen szolgálatképtelenné vált műszaki meghibásodás miatt. A forgalom lebonyolításáért felelős személyzet úgy döntött, hogy a személyvonat mögött közlekedő 616 sz. InterCity vonat fogja betolni a 6,5 kilométer távolságra lévő Cegléd állomásra a meghibásodott szerelvényt.

Az InterCity ráállt a személyvonat végére, a vonatbefolyásoló berendezést a mozdonyvezetők mindkét vonaton olyan üzemmódba kapcsolták, amely legfeljebb csak 40 km/h sebességet enged meg. Az InterCity megkezdte a meghibásodott szerelvény tolását Cegléd felé. A vonatok közel 40 km/h sebességre gyorsultak fel a KBSZ szerint.

700 méter megtétele után az InterCity vonat mozdonyvezetője a tolást megszüntette, és kissé lemaradt a személyvonat mögött. A személyvonat mozdonyvezetője az enyhén lejtős pályán megpróbálta a sebességhatár alatt tartani a szerelvényét, a vonatbefolyásoló berendezés azonban a 40 km/ó sebesség elérését érzékelte, ezért automatikusan vészfékezést kezdeményezett. Az InterCity vonat mozdonyvezetője, amikor észlelte az előtte lassuló vonatot, gyorsfékezést alkalmazott, de ennek ellenére 33 km/h sebességgel nekiütközött a fékezés miatt már csak kb. 13 km/h sebességgel haladó személyvonatnak.

A helyszíni szemlével párhuzamosan a KBSZ Vizsgálóbizottsága megkezdte a további adatgyűjtést is. Folyamatban van a vonatok személyzete és a forgalomirányító személyzet közötti beszélgetést rögzítő hangfelvételek, illetve Cegléd állomás biztosítóberendezése által rögzített adatok beszerzése. Ezek kiértékelése az elkövetkezendő napokban történik meg.

A KBSZ cikke szerint a Vizsgálóbizottság a továbbiakban adatgyűjtést és elemzést fog végezni arról, hogy a vasúti utasításrendszer milyen előírásokat tartalmaz ilyen esetekre, a személyszállító vonatok utasainak menekítésére az eseményt követően, milyen intézkedések születtek és milyen egyéb emberi és szervezeti tényezők járulhattak hozzá közvetlenül és közvetett módon a baleset bekövetkezéséhez.

A Közlekedésbiztonsági Szervezet megállapításai alapján, amennyiben azt szükségesnek látja, biztonsági ajánlásokat fog megfogalmazni a hasonló események bekövetkezésének megelőzése céljából - szögezik le honlapjukon.

Fotó: Mihádák Zoltán, MTI

Az alábbi videóban Bárány Balázs kitért a január 2-i szomorú eseményre, amiről mi is a médiából értesültünk: a balesetben egy vasutas társunk és több utas is megsérült. Nem örülünk annak, hogy a vasút arra sem méltatja szakszervezetünket, hogy jelezze felénk a szomorú hírt. Azt reméljük, hogy mielőbb felépül munkatársunk, ahogy abban is bízunk, hogy minél előbb korrekt tájékoztatást kapunk a történtekről - és nem csak mi, hanem a vasutasok is. Különösen azért fontos ez, hogy hasonló eset a jövőben ne fordulhasson elő - jelentette ki a VDSzSz Szolidaritás alelnöke.

Természetesen a MÁV-Start Zrt. vezérigazgatóját megkerestük, és kértük, hogy adjon részletes tájékoztatást a rendelkezésre álló információi alapján, így hiteles, megfelelő felvilágosítással szolgálhassunk az ügyről érdeklődő tagtársaink számára. A kért tájékoztatást nem kaptuk meg a Starttól, sőt, a munkáltató meg se mukkant - holott ez lett volna a részéről a minimum, ha már egyszer a vállalat egyik munkatársa és az utasok közül is többen megsérültek. Szerencsére a Közlekedésbiztonsági Szervezet ennél gyorsabb volt...

Hozzászólások