Összes hír 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | 2007
© VDSzSz Szolidaritás - www.vdszsz.hu/page/13/artID/6569/html/nemetorszag-ausztria.html

Németország, Ausztria: Beváltak a testkamerák!


A járművek biztonsági kamerarendszerrel való ellátása jó irány, de önmagában nem elég. A német és osztrák tapasztalatok szerint általában már a testkamerák bekapcsolása eltántorítja a randalírozókat.

A Deutsche Bahn saját statisztikái szerint 2016-ban 2300 alkalommal bántalmazták munkatársaikat az utasok, ami 27 százalékos növekedés az előző évhez képest. A statisztika természetesen csak a bejelentett eseteket tartalmazza, a valós szám ettől akár sokkal magasabb is lehet. Az esetek 80%-a jegyellenőrzés vagy a szabályok betartatása kapcsán történt. A szóbeli sértegetés gyakorlatilag mindennapos, a fenyegetés minden második esetben, leköpés vagy fizikai bántalmazás minden negyedik esetben történik. A szakszervezetek és a cégvezetés egyetértenek abban, hogy ez így nem mehet sokáig, megoldást viszont láthatóan nem tudnak felmutatni. A járművek biztonsági kamerarendszerrel való ellátása ugyan jó irány, de önmagában nem elég.

A testkamerák képét a rendbontó az elindítás után azonnal látja, a biztonsági szolgálat pedig utólag tudja kiértékelni a kódoltan és a jogszabályokban meghatározott ideig tárolt felvételeket.

A DB Sicherheitnél a tervek szerint 500 munkatársat vesznek fel idén, a már bizonyított testkamerákat minden munkatársra felszerelnék és a problémásabb helyeken kutyákat is bevetnének. A tapasztalatok szerint általában a kamerák bekapcsolása eltántorítja a randalírozókat a tevékenységük folytatásától, a kutyák pedig tiszteletet parancsolnak még az elszántabbaktól is. A Bundespolizei is hasonló tapasztalatokról számolt be a február óta használt testkamerákkal kapcsolatban és feltett céljuk a járőrpárosok felszerelése.

Az eddig évekig a statisztikákat vezető rendbontó csoport a fociszurkolók voltak, de az eltiltások már éreztetik hatásukat, a DB Sicherheit munkatársai pedig Észak-Rajna-Vesztfália tartományban éjszaka és a szurkolói vonatokon kíséretként vagy önállóan jegyeket is ellenőriznek. Az egyszerű jegyvizsgálókkal ellentétben náluk önvédelmi eszközök is vannak, de a meggondolatlanság lebilincselő élménnyé is változhat.

Thomas de Maizière szövetségi belügyminiszter a 2016-os országos bűnügyi statisztika múlt hétfői bemutatásakor nem csak az elért eredményekről beszélt, hanem az árnyoldalakról is. A statisztika szerint is egyértelműen romlott a közbiztonság és általában az erőszakos cselekmények száma növekedett. A társadalom évek óta megfigyelhető eldurvulását első helyen említette az elharapózó agresszió okai között, de a tiszteletlenség és egymástól elfordulás az offline és online kommunikációban is megfigyelhető. A jelenség ellen a családok elsődlegessége mellett az oktatási intézmények is tehetnének.

Ausztriában is pozitív visszhangja van a testameráknak

Tavaly az ÖBB Bécs és Graz főpályaudvarain 50 testkamerát állított próbaüzembe, az eddigi eredmények alátámasztják az előzetes elvárásokat. Az erőszakos cselekedetek száma harmadára esett vissza és nyártól egyre több helyen tűnnek majd föl a biztonsági szolgálat testkamerával felszerelt emberei. Az ÖBB 2018 végéig a jelenlegi 490-es létszámot 250-nel kívánja növelni, ezen felül 130 vonatkísérőt és 40 információs munkatársat is felvennének. Az elképzelések szerint a testkamerák használatát akár a nagyobb forgalmú járatok kísérőire is kiterjesztenék. A Bundespolizei 12 eszközt Bécsben, négyet-négyet Steiermark és Salzburg tartományokban tesztelt egy évig és az eredmények náluk is azonosak, ezért jelenleg a minél gyorsabb országos bevezetés előkészületei folynak.

A VDSzSz Szolidaritás kezdeményezte, hogy a MÁV-Csoport az utasokkal rendszeresen érintkező munkavállalóit lássa el ún. testkamerával!

Nemrég találkoztunk német vasutasokkal, érdeklődtünk a náluk rendszeresített testkamerák iránt, aminek a súlya egyébként öt deka - mondta Halasi Zoltán, a VDSzSz Szolidaritás elnöke az Országjáró Infóturné debreceni állomásán még tavaly, ahol leszögezte:

minden eszközt be kell vetni (...) a munkatársak biztonsága érdekében.

 

Ismeretes: testkamera rendszeresítését, bevezetését kezdeményezte a VDSzSz Szolidaritás a MÁV-Csoport utasokkal rendszeresen érintkező munkavállalói részére a hatékonyabb „biztonságtechnikai beruházás” érdekében, ilyet kaptak a német vasutasok is, az elmúlt években megszaporodott, őket érő támadások miatt. A készülék ott bevált, jelenléte elriasztotta a lehetséges elkövetőket, a bántalmazások száma csökkent. Mint Halasi Zoltán, a VDSzSz Szolidaritás elnöke augusztus 29-én Dávid Ilona, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója részére írt levelében emlékeztetett, a VDSzSz Szolidaritás mielőbbi megoldást sürgetve már számtalanszor felhívta a MÁV-Start Zrt. vezérigazgatójának figyelmét a vasutasokat nap mint nap az utazóközönség részéről érő szóbeli, fizikai bántalmazásokra. Ennek ellenére pozitív változásról nem számolnak be tagjaink; őket igazolják a statisztikák is: az idei hivatalos adatok szerint sem mérséklődik a negatív tendencia, ami tarthatatlan, hiszen egy bántalmazás is megengedhetetlenül sok. Éppen ezért Halasi Zoltán, a VDSzSz Szolidaritás elnöke kezdeményezte, hogy a MÁV-Csoport az utasokkal rendszeresen érintkező munkavállalóit lássa el ún. testkamerával! A VDSzSz Szolidaritás elnöke levelében jelezte: bízik benne, hogy a MÁV-Csoport szintén elkötelezett munkatársai biztonsága iránt, és egyúttal felajánlotta szakszervezetünk segítségét, nemzetközi kapcsolatait a mielőbbi bevezetés érdekében.

A testkamera  semmilyen személyiségi jogi problémát nem vet fel - folytatta a VDSzSz Szolidaritás elnöke. Ha valaki elmegy a világ bármely országába, kamera kamera hátán van. Mint mondta, korábban a munkáltató öt évig állította, hogy a vonatokra nem lehet kamerákat szerelni. Mégis lett. Természetesen, a személyiségi jogok tiszteletben tartásával kell kezelni a felvételeket,

de bármi balhé történik, akkor fel lehetne használni millió vitás esetben.

 

A VDSzSz Szolidaritás által kezdeményezett testkamera bekerülési költsége Halasi Zoltán szerint jelentéktelen az ügy jelentőségéhez képest. Hiszen a németek is arról számoltak be, hogy évente 800-1000 alkalommal éri támadás a jegyvizsgálókat. És egyre vadabb támadások érik őket. Borzasztó biztonsági helyzet alakult ki a vonatokon, ez azonban már korlátozódik az országhatárokra. Mint jelezte, kizárólag a hivatalos statisztikák alapján ma évente 60-100 közötti alkalommal bántalmaznak jegyvizsgálókat Magyarországon ,

de az egy is sok.

 

A VDSzSz Szolidaritás elnöke hozzátette: ebben is zéró toleranciára lenne szükség. Erre több megoldás kínálkozik, amit Halasi Zoltán szerint most ugyan tagad a munkáltató:

  • ne egy ember legyen a vonaton,
  • hölgy jegyvizsgálókat nem szabad a diszkóvonatra engedni 18 óra után, erre régebben volt is megállapodásunk,
  • ezen kívül pedig technikai eszközökkel is védeni kell a munkatársakat, ilyen eszköz a testkamera is.

Mint Halasi Zoltán, a VDSzSz Szolidaritás elnöke Dávid Ilona, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója részére írt levelében emlékeztetett rá, a VDSzSz Szolidaritás mielőbbi megoldást sürgetve már számtalanszor felhívta a MÁV-Start Zrt. vezérigazgatójának figyelmét a vasutasokat nap mint nap az utazóközönség részéről érő szóbeli, fizikai bántalmazásokra. Ennek ellenére pozitív változásról nem számolnak be tagjaink; őket igazolják a statisztikák is. Jelezte, hogy a hivatalos adatok szerint sem mérséklődik a negatív tendencia, ami tarthatatlan, hiszen egy bántalmazás is megengedhetetlenül sok. Éppen ezért Halasi Zoltán, a VDSzSz Szolidaritás elnöke kezdeményezte, hogy 

A VDSzSz Szolidaritás elnöke levelében jelezte: bízik benne, hogy a MÁV-Csoport szintén elkötelezett munkatársai biztonsága iránt, és egyúttal felajánlotta szakszervezetünk segítségét, nemzetközi kapcsolatait a mielőbbi bevezetés érdekében.

Forrás: regionalbahn.hu, vdszsz.hu