Összes hír 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | 2007
© VDSzSz Szolidaritás - www.vdszsz.hu/page/13/artID/6588/html/a-legtobben-lassitas.html

A legtöbben lassítás nélkül hajtottak át a meghibásodott fénysorompónál :(


Nagyjából a járművek negyede lassított a szintbeni kereszteződés előtt.

A 87-es főúton meghibásodott jelzőberendezést 23 óra előtt kapcsolták ki a GYSEV helyszínre érkező szakemberei: fénysorompó elsötétült, a sorompórúd függőleges helyzetbe állt. A késői időpont ellenére viszonylag sokan közlekedtek a főúton, részben a közeli pünkösdi programok miatt, részben az Ausztriába tartó, vagy onnan érkező munkavállalók miatt. A helyszínen tapasztaltak alapján a legtöbb autós lassítás nélkül hajtott át a táblákkal előjelzett vasúti átkelőn. Talán fel sem fogták, hogy síneken hajtanak át, látni lehetett a kereszteződésen átrobogó, külföldi rendszámú buszokat is.



Nagyjából a járművek negyede lassított az átkelő előtt, ami nem túl jó arány és ennek ismeretében feltételezhető, hogy az ilyenkor előforduló balesetek túlnyomó része az aszfalton gurulók hibájából következik be. Kamionokat a kamion-stop miatt nem láttunk.

De mit kellene tenni ilyenkor?

A KRESZ pontosan szabályozza, hogy meghibásodott jelzőberendezés esetén (azaz ha a fénysorompó vagy félsorompóval kiegészített fénysorompó villogó fehér jelzést NEM ad) a vasúti átjáró előtt meg kell állni. Ezután a vasúti átjáróra akkor szabad ráhajtani, ha "a vasúti átjáró olyan kialakítású, hogy a megállás helyéről a vasúti pálya mindkét irányban kellő távolságra belátható és a jármű vezetője meggyőződött arról, hogy az átjáró felé vasúti jármű nem közeledik". Vagy ha a forgalmat vasúti jelzőőr, rendőr irányítja.

Tragédia emberi hibák sorozatából

1993. február 12-én egy iskolásokat szállító busz haladt a ködben Bátaszék felé. A tomboló influenzajárvány miatt csupán 29-en utaztak a buszon a megszokott 60 helyett. A nyékipusztai vasúti átjárónál két hete nem működött a fénysorompó, mert ismételten ellopták a működéséhez szükséges akkumulátort. A busz vezetője megállt a vasúti átkelő előtt, de mivel ismerte a menetrendet és tudta, hogy a vonat már elment, így felületesen nézett körül és megkezdte az áthaladást. Nem ért át.

A késésben lévő, Kiskunhalasról Bátaszékre tartó személyvonat a meghibásodott fénysorompó miatt előírt 15 kilométer/órás sebesség helyett 78 kilométer/órás sebességgel érkezett az átjáróhoz és 150 méteren keresztül tolta maga előtt a busz roncsát. A balesetben 11 gyermek és a busz vezetője életét vesztette, 19-en megsérültek.. A bíróság az autóbusz elhunyt vezetője mellett bűnösnek mondta ki a vonat vezetőjét is, aki letöltötte 3 éves börtönbüntetését.

A baleset után számos változás lépett életbe, ami korszerűbbé és biztonságosabbá tette a vasúti átkelőket. (112press.hu)

KRESZ 39. § Közlekedés vasúti átjáróban

39. § (1) A vasúti átjárót megközelíteni csak fokozott óvatossággal szabad. A vasúti átjáró megközelítésekor, illetve a vasúti átjárón történő áthaladás során eleget kell tenni a vasúti átjáró biztosítására szolgáló közúti jelzéseknek.
(2) A vasúti átjárón csak folyamatosan - megállás nélkül - legalább 5 km/óra átlagsebességgel szabad áthaladni.
(3) A vasúti átjáró előtt a 98., 99., 99/a. vagy 99/b. ábra szerinti jelzésnél, vagy a megállás helyét jelző útburkolati jel előtt meg kell állni, ha
a) bármely irányból vasúti jármű közeledik,
b) a teljes sorompó vagy a félsorompó sorompó rúdja nem teljesen nyitott helyzetben áll vagy mozog,
c) a teljes sorompót kiegészítő fényjelző berendezés, illetőleg a fénysorompó vagy félsorompóval kiegészített fénysorompó villogó piros jelzést ad,
d) a teljes sorompót kiegészítő berendezés hangjelzést ad,
e) fénysorompó vagy félsorompóval kiegészített fénysorompó villogó fehér jelzést nem ad,
f) vasúti jelzőőr „Megállj” jelzést ad,
g) a (2) bekezdésben meghatározott folyamatos áthaladásra nincs lehetőség,
h) ott „Állj! Elsőbbségadás kötelező” jelzőtábla van.
(4) Biztosítatlan vasúti átjáróra járművel csak abban az esetben szabad ráhajtani, ha a vezetője meggyőződött arról, hogy az átjáró felé vasúti jármű egyik irányból sem közeledik, és a (2) bekezdésben meghatározott folyamatos áthaladásra lehetőség van.
(5) Biztosított vasúti átjáróra járművel csak abban az esetben szabad ráhajtani, ha
a) a teljes sorompó mindként sorompó rúdja nyitott véghelyzetben áll, és esetleges fényjelző és/vagy hangjelző berendezése jelzést nem ad,
b) a fénysorompó vagy a félsorompóval kiegészített fénysorompó villogó fehér fényjelzést ad,
c) a vasúti jelzőőr „Megállj” jelzést nem ad,
d) a (2) bekezdésben meghatározott folyamatos áthaladásra lehetőség van.
(6) A vasúti átjárót biztosító jelzőberendezés üzemzavara esetén járművel a vasúti átjáróra - a (3) bekezdésben említett megállást követően - abban az esetben szabad ráhajtani, ha
a) a vasúti átjáró olyan kialakítású, hogy a megállás helyéről a vasúti pálya mindkét irányban kellő távolságra belátható és a jármű vezetője meggyőződött arról, hogy az átjáró felé vasúti jármű nem közeledik, vagy
b) a vasúti átjáró forgalmát vasúti jelzőőr irányítja és a jelzőőr „Megállj” jelzést nem ad,
feltéve - mindkét esetben - hogy a (2) bekezdésben említett folyamatos áthaladás lehetséges.
(7) Ha a vasúti átjáróban a jármű elakad, és vezetője azt bármilyen módszerrel vagy eszközzel azonnal eltávolítani nem képes, köteles mindent megtenni annak érdekében, hogy a közeledő vasúti jármű vezetője vagy a vasút más alkalmazottja a veszélyhelyzetről a lehető legrövidebb időn belül tudomást szerezzen.