Összes hír 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | 2007
© VDSzSz Szolidaritás - www.vdszsz.hu/page/13/artID/6623/html/menesztesi-kotelezet.html

"Menesztési" kötelezettség: a MÁV-Startnál pattog a labda, a MÁV szerint nem aggályos a VDSzSz Szolidaritás kezdeményezése


Mentesülnének a menesztési kötelezettség alól a vezető jegyvizsgálók.

A félreértések elkerülése érdekében már az elején leszögezzük: távol áll tőlünk, hogy ezzel a javaslatunkkal más munkakörökben dolgozó vasutasoknak többletfelelőssége, feladata legyen, terheik növekedjenek. Azokon a szolgálati helyeken például, ahol jelenleg nem a forgalmi szolgálattevők hatalmazzák fel a személyszállító vonatokat az indulásra, ott - javaslatunk alapján - a jövőben sem kell majd ezt a feladatot ellátniuk.

A VDSzSz Szolidaritás eljárt annak érdekében, hogy a vezető jegyvizsgálók mentesüljenek a "menesztés", azaz a "felhatalmazás"-jelzés kötelezettsége alól, ami számos gondot, problémát jelent napjainkban is. Ezügyben a biztonsági testületi ülésen is felszólaltunk, és a MÁV Zrt-től igen kedvező választ kaptunk: eszerint (...) az utasítás gondozói nem látják aggályosnak a felvetésünket. Már csak azért sem, mert a szükséges utasítás-módosítás tervezetet tartalmazó javaslatunkat átnyújtottuk, és

válaszlevelükben arról tájékoztattak, hogy a labda a MÁV-Startnál pattog. Ha a MÁV-Starttal ebben a dologban egyezségre tudunk jutni (tehát abban, hogy a menesztési kötelezettség alól a vezető jegyvizsgálók mentesüljenek), úgy az utasítás ezirányú módosításának az égvilágon a MÁV Zrt. részéről nem lesz akadálya. Ennélfogva nagyon valószínű, hogy az NKH is jóváhagyja a beadott módosítást.

 

 1260-DOC170711-page-0.jpg

Bárány Balázs szerint a megoldás érdekében a MÁV-Start vezetésének fontos érdemben tárgyalni erről a kérdésről. Ha az utasításból kikerül a menesztési kötelezettség, akkor vezető jegyvizsgáló tagjaink jobb helyzetbe kerülnek, hiszen nem kell emiatt felelősségre vonástól tartaniuk.

És úgy gondolom, hogy ez nagy eredmény lenne - ismerve az elmúlt időszakban hozott bírósági döntéseket. Ezekben az ítéletekben a bíróság ugyanis rendre elmarasztalta a vezető jegyvizsgálót amiatt, hogy nem győződött meg kellő alapossággal a bejárati jelzők jelzési képeiről, illetőleg az ajtók zártságát sem ellenőrizte kellő gondossággal, és úgy adott felhatalmazást a vonat elindítására

 

- emelte ki a VDSzSz Szolidaritás alelnöke.

Mint a "A "menesztés" felelőssége: A VDSzSz Szolidaritás kezdeményezte, hogy a vezető jegyvizsgálók ne végezzenek forgalmi tevékenységet! c. tavalyi cikkünkben írtuk, a bíróság a csomádi ügyben is jogerősen megállapította, hogy 60-40%-ban osztozik a felelősségen a mozdonyvezető és a vezető jegyvizsgáló. A "felhatalmazás"-jelzés adásával - slendriánul: a menesztéssel - kapcsolatban Halasi Zoltán, a VDSzSz Szolidaritás elnöke korábban elmondta: célunk, hogy a vezető jegyvizsgálók mentesüljenek menesztési kötelezettségük alól.

Az előzményekkel kapcsolatban kifejtette: a munkáltató évekkel korábban kitalálta, hogy a vezető jegyvizsgálók menesszék sok helyen a vonatot.

Azért történt egyébként ez az egész marhaság, mert akkor kitalálta a MÁV Zrt., hogy 173 külsős forgalmi szolgálattevői állást megszüntet. Akkor a MÁV-Starttal közösen harcoltunk ellene (...). A MÁV-Start ugyanúgy ellenezte, mint mi.

 

Talán még ismert, hogy emiatt 2008. április 18-án a MÁV-Starttal közösen meghatároztuk a vonatra szükséges minimális jegyvizsgálói létszámot. Minderről Matéczné Németh Ágnes, a MÁV-Start Zrt. üzemeltetési vezérigazgató-helyettese és Halasi Zoltán, a VDSzSz Szolidaritás Start társasági vezető ügyvivője között megállapodás jött létre, ennek nyomán vezérigazgatói utasítást adott ki a MÁV-Start, ezt a cikk alján mellékeljük emlékeztető gyanánt. A rendelkezés végül munkaviszonyra vonatkozó szabállyá azáltal, hogy a MÁV-Start és a szakszervezetek a MÁV-Start Zrt. Kollektív Szerződésének részévé tették (9. sz. melléklet). 

Ez csakis a felelősség kérdése miatt fontos - hangsúlyozta a VDSzSz Szolidaritás elnöke. Mint felidézte, a csomádi ügyben érintett vjv-hölgy feltette a kezét, és állította, hogy megnézte a jelzőt, aztán később elmondta, hogy mégsem így történt. Akkor a bíróság kimondta, hogy 60-40%-ban oszlik meg a felelősség a mozdonyvezető és a vezető jegyvizsgáló között. A hölgy ezután el is hagyta a vállalatot.

Pedig aztán rajta nem múlott, hogy a vörös mellett elment a mozdonyvezető.

 

- jelentette ki a VDSzSz Szolidaritás elnöke. A felelősség miatt nagyon fontos, hogy van-e menesztési szabályozás vagy nincs: felteszed a kezed, hogy a vonat indulásra kész, majd - pláne, ha valami baleset is történik - a bíróság "abszolút megállapítja a felelősséget".

És mindenki tegye a szívére a kezét, hogy hányszor nézi meg a jelzőt. Utazunk vonaton, nézelődünk mi is sokat.

 

A kezdeményezett intézkedés Halasi Zoltán szerint semmilyen presztízsveszteséget nem okoz a vezető jegyvizsgálóknak. Ettől kezdve ugyanis gyakorlatilag már csak kereskedelmi kérdéssé válik, hogy mennyi jegyvizsgáló van a vonaton. Mert az meg tarthatatlan, hogy egy 8-10 kocsis, utassal teli vonaton, ami tele van utassal, nincsen csak egy jegyvizsgáló.

Halasi Zoltán elmondta, hogy megpróbálunk visszatérni az alapesethez: a vezető jegyvizsgáló tegye fel a kezét, adja az "Indulásra kész"-jelzést, végezze a tevékenységét, pénzt pedig úgysem lehet tőlük elvenni, hiszen nem is kaptak ezért semmilyen plusz díjazást, amikor ezt a tevékenységet megkapták. Utalt arra, hogy a VSZ-ben többen tévesen úgy emlékeznek, hogy szakszervezetünk nem írta alá azt a megállapodást, aminek értelmében a munkáltató 8000 forintot adott volna ezért a vezető jegyvizsgálóknak. De nem volt ilyen ajánlata a munkáltatónak - szögezte le a VDSzSz Szolidaritás elnöke.

Ismeretes: a VDSzSz Szolidaritás Személyszállítási Utazó Tagozata 2016. október 17-i határozatában többek között felhívta a VDSzSz Szolidaritás vezetőségét, hogy haladéktalanul kezdjen tárgyalásokat annak érdekében, hogy a vezető jegyvizsgálók mentesüljenek a tevékenységi körükbe jelenleg tartozó menesztési kötelezettség alól.

1260-Megallapodas_VDSzSz_Szolidaritas_MAV_Start_20080418.jpg


Letölthető dokumentumok:
DOC170711.pdf (30 kb)