Összes hír 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | 2007
© VDSzSz Szolidaritás - www.vdszsz.hu/page/13/artID/6627/html/az-rtl-szerint-is-va.html

Az RTL szerint is valóra válhat a VDSzSz Szolidaritás által kezdeményezett testkamera!


Szakszervezetünk cirka egy éve kezdeményezte a testkamera rendszeresítését, bevezetését a MÁV-Csoport utasokkal rendszeresen érintkező munkavállalói részére!

Legutóbb múlt hét szombaton egy nő és egy férfi a Déli és a Kelenföldi pályaudvar között utazott jegy nélkül. Mikor lebuktak, és a jegyvizsgáló le akarta őket szállítani, a férfi késsel hadonászott, majd meg akarta ütni és rúgni a vasutast. Utóbbinak jó volt a reflexe, ezek elől kitért, de a nő megkarmolta az arcát. A támadókat a térfigyelő kamera a mozgólépcsőn vette fel, a rendőrök a felvétel alapján keresik őket, a vasúttársaság ugyanis feljelentést tett - emelte ki az egyik súlyos esetet a sok közült az RTL Klub híradója. 

Egyre gyakrabban fordul elő ilyen eset, tehát szóban vagy tettleg bántalmazzák az egyébként csupán a feladatukat végző kollegákat, és a tapasztalataink azt mutatják, hogy szinte kizárólag azok lépnek fel fenyegetően velük szemben, akik érvényes menetjegy nélkül utaznak.

 

- fogalmazott Lőcsei Virág, a MÁV Zrt. szóvivője. A jegyvizsgálók közfeladatot látnak el, így akár két év börtönbüntetést is kaphat, aki rátámad. A szóvivő szerint mindennaposak a viták és a kiabálások a jegyvizsgálókkal, és egyre több veszekedés végződik verekedéssel.
A támadókat azonban - hála a sok kamerának - már egyre könnyebb megtalálni.

Az új szerelvényeken már fedélzeti kamera is segíti a jegyvizsgálók munkáját, de az RTL Klub szerint a MÁV-nál most azt tervezik, hogy a munkatársak ún. testkamerákat is kapnak - olyanokat, mint amilyeneket az osztrák illetve a német vasutasok is használnak. Németországban és a Ausztriában a nagyvárosok környékén lehet a testkamerás vasutasokkal találkozni.

A német közszolgálati adónak az egyikük azt mondta, hogy főleg a részeg utasokra hat kijózanítólag a kamera. Azt mesélte, hogy nemrég egy nagyon részeg fiatalember volt agresszív, de amikor bekapcsolta a kamerát, és megmondta neki, hogy mindent felvesz, az utas azonnal lehiggadt. A MÁV is hasonló eszközzel szerelné fel a vasutasokat, a törvényi és technikai lehetőségeket most vizsgálják - jegyezte meg az RTL Klub.


De mi is történt eddig, azután, hogy a VDSzSz Szolidaritás testkamera rendszeresítését, bevezetését kezdeményezte? A MÁV-Start tájékoztatója a „Testkamera pilot program” végrehajtásáról:

"A pilot programot megelőzően előzetes kockázatelemzést végeztünk a törvényi megfelelés feltérképezése érdekében az illetékes Hatóság szakértőjének bevonásával. Ez a megbeszélés 2016. szeptember 13.-án történt meg.

A megbeszélés eredményeként az került megfogalmazásra, hogy amennyiben ilyen jellegű rendszert szeretne a MÁV-START Zrt. kialakítani akár tesztelési szándékkal is, úgy a jogszabályoknak való megfeleléshez szükség van a jelenleg hatályos személyszállítási törvény módosítására.

2016. szeptember 23. napján az utazó személyzet részére rendszeresítendő testkamerás eszközök tárgyában ajánlatkérő felhívás került megjelenésre. A teszt program során több féle, különböző típusú termékek vizsgálatát, tesztelését terveztük, ehhez kértük a felhívás iránt érdeklődőket, hogy jelezzék egy pilot beszerzési eljárásban való részvételi szándékukat, illetve szíveskedjenek a tájékoztatóban szereplő jellemzők alapján jelezni, hogy mely termékeket tudnák egy esetleges beszerzési eljárás során megajánlani a részünkre.

Ezen információkról a munkavállalói érdekképviseletek VÉT ülésen két alkalommal tájékoztatást kaptak.

Vezérigazgató úr által meghatározottaknak megfelelően 5M Ft-ig három Szállítótól szerezhettünk be különböző terméket.
A beszerzés lebonyolítása eredményesen zárult:

A beszerzett termékek és darabszámaik a következők:

• 6 db Dahua MPT-100 Body Cam,
• 10 db VTQ Body Cam V2.0,
• 10 db Koonlung K1S Body Cam,

A szállított termékekkel február elején megkezdődtek a belső tesztek.

MPT-100 kamerák tesztelése

A DSC Kft. által szállított termék rendelkezik kijelző monitorral így első körben a testkamera MENÜ rendszerének áttekintését végeztük el, hogy a paraméterezési lehetőségeik megfelelnek az általunk elvártaknak.
Ezen tesztek között vizsgáltuk, hogy:
• képfelvétel készítési paraméterek értéke, beállítása, megfelelő-e,
• videofelvétel készítési paraméterek értéke, beállítása, megfelelő-e,
• egyéb a kamerára jellemző paraméterek ellenőrzése, beállítása,
• kamerákhoz adott kiegészítő termékek alkalmazhatóságának felmérése,
• teljes lemerült állapotból mennyi idő szükséges a teljes feltöltéshez,
• teljesen feltöltött akkumulátor esetén mennyi ideig képes bekapcsolt állapotban felvételre készen várakozni,
• teljesen feltöltött akkumulátor esetén mennyi ideig képes Pre-Recording állapotban felvételkészenlétben állni,
• teljesen feltöltött akkumulátor esetén mennyi ideig képes folyamatos felvétel készítésére,
• éjszakai üzemmódban milyen felvételeket képes készíteni infra megvilágítást használva valamint a saját beépített lámpáját használva,
• a rendszerhez kapott szoftver paraméterezése, tesztelése, működésének, beállításainak vizsgálata,

2017. január 2-án tartottunk egy technikai ismertetőt, amin bemutatásra került mind a három termék, valamint felvázoltuk a pilot rendszer munkaállomásának működését. Ezen a bemutatón mind a MÁV-START Zrt. Információbiztonsági koordinátora és munkatársa mind pedig a MÁV Zrt. Információbiztonsági osztályvezetője is részt vett.
A bemutató alatt a különböző megoldásokkal rendelkező kamerák kezelésével szemben megfogalmazódtak kritikák és pozitív vélemények is. Ezen kritikákat és pozitív véleményeket hivatott későbbiekben megerősíteni vagy cáfolni az éles teszt.

Ezt követően a kamerák ellenőrzésével együtt megkezdtük az előzetesen kialakított pilot munkaállomás adatainak, lehetőségeinek kialakítását. A technikai bemutatón elhangzottaknak megfelelően valamint az információbiztonsági szakértők által megadott „az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló törvényeknek” megfelelően megkezdtük az első rendszer felprogramozását.

A következő elvárásoknak kell megfelelnie a munkaállomásnak:
• a munkaállomást használó kezelő ne férhessen hozzá, sem a kamerákon, sem a munkaállomáson, sem pedig a Hálózati adattárolón tárolandó adatokhoz,
• az adatok átvitele legyen zárt rendszerben megvalósított,
• az adatok tárolása maximálisan 15 napig történjen a Személyszállítási törvényben meghatározottaknak megfelelően, a 16. napon kerüljön törlésre,
• a Kamerán rögzített képeket a készítője ne tudja megtekinteni,
• a Kamera használata legyen egyértelműen visszajelezve a használója felé,

A Dahua MPT-100 testkamerával kapcsolatban pár apró, de a felhasználás érdekében jelentősnek mondható észrevételt jeleztünk a Szállítónak. Ennek eredményeként 2017. március 24-én találkozóra került sor, ahol a Szállítón kívül a Gyártó fejlesztő mérnöke is részt vett (MÁV-START Zrt. oldaláról a Vagyonbiztonsági koordinátoron és érintett kollégáin kívül az Információbiztonsági koordinátor és egyik munkatársa is részt vett).
A megbeszélésen bemutatásra került a konkrét felhasználási elképzelésünk. Ezt követően felvetettünk azon észrevételeinket, amik az eszköznek a Jegyvizsgálók általi használatát a részükre megkönnyíthetné. A tényleges felhasználás bemutatása érdekében egy jegyvizsgálói táskát is igényeltünk a budapesti TSZVI közbenjárásával.
A bemutatót követően az észrevételeinket írásban is megküldtük a Forgalmazónak aki azt a Gyártó felé továbbította. A személyre szabott rendszervezérlő programot Június-ra ígérte a gyártó. Pontos határidőt nem tudott adni, még várjuk a jelentkezésüket.

VTQ kamerák tesztelése
A különböző kamerák tesztelése párhuzamosan történt így. A VTQ kamerájával kapcsolatban az alábbi megállapításokat tettük:
• A kamerán nincs megjelenítő monitor, így nincs lehetőség élő képeket megnézni, így ezzel kapcsolatban információvédelmileg sokkal kevesebb szabályozásra van szükség,
• A felvétel indítását lehet konfigurálni G szenzor segítségével, így rángatás, fellökés, vagy ráütés esetén automatizálható a felvétel indítása, azonban a tesztelések alatt kiderült, hogy a szenzorra épített felvétel indítás igen bizonytalan, így annak használatát nem javasoljuk,
• Mind a nappali mind az éjszakai videofelvételek és képek megfelelnek az elvárásoknak,
• A kezelő szoftver egy időben csak egy eszközt képes kezelni, a számítógép további eszközöket egy időben nem lát. Ezt jeleztük a Forgalmazónak, aki a Gyártó bevonásával azt a választ adta, hogy ebben a teszt környezetben nem tudnak biztosítani olyan programot, ami ezt a funkciót tudná, ehhez meg kell vásárolni a Töltőállomást, ami a jelenlegi költségvetésbe nem fért bele.
• A rendszer által mentett fájlnév nem felel meg az automatizált mentési feltételeknek, így azt módosítani szükséges. Erre vonatkozóan szintén kaptunk ígéretet, hogy a fejlesztés alatt álló program már az igényeinknek megfelelően fogja elnevezni a mentett állományokat.
• Kamerákat személyre szabottan adják ki!

A Szállító tájékoztatása alapján amennyiben megvásároljuk a Dokkoló-állomást, a fent felmerült problémáink megszűnnek, mivel valamennyit az állomás alkalmazása meg tudja valósítani.

Koonlung kamerák tesztelése
A K1S kamerák is tesztelés alatt állnak. Ezen kamerák esetében a gyártó nem ad hozzá semmilyen szoftvert. A kamerának van monitora, azon a MENÜ-t sikerült megtekinteni a beállíthatósági paraméterek hasonlóak az MPT-100-as kamerákéval. A Szállítóval a beszerzést április 24-vel sikerült lezárni, így a tesztelését ezt követően tudtam elkezdeni. Munkaállomással együtt a teljes rendszert csak ezt követően tudtuk megkezdeni. Ezen eszköz esetében szintén fenn áll az a probléma, hogy szoftveres támogatás hiányában a kameráról az adatokat egy kezelő közbeiktatásával lehet csak elvégezni. A munkaállomásra áthelyezett adatokat a háttértároló automatikusan archiválja és azt követően automatikusan törlésre is kerül.

A három rendszer tesztelését egy biztonsági szakértő kolléga végezte a napi munkái valamint a beruházási szakértői elfoglaltságai és a területi ellenőrzések folytatása mellett.

A Horváth László úr a TSZVI Budapest igazgatója teljes körű tájékoztatást kapott a testkamerák alkalmazásának lehetőségéről, helyzetéről, az Érdekképviseletek támogatásáról. Vállalta a közreműködést, hogy az általa irányított igazgatóság kollégái, a munkáltató gyakorló által kerülnek felkérésre, önkéntesen a kamerák alkalmazásának tesztelésére, a pilot programban való részvételre.
Horváth László úr közbenjárásával a Nyugati, Déli valamint Keleti vezényletben összesen 27 jegyvizsgáló kolléga jelezte önkéntesen, hogy szeretne részt venni a tesztelésben. A részükre Május 16.-án Nyugatiban; 18.-án a Déliben; valamint 22.-én a Keletiben tartottuk meg az előzetes tájékoztatót, bemutatót, amire a testkamerákat, egy munkaállomást, valamint az adatok tárolására használt háttértárolót is elvittük.
A bemutatók alatt a jegyvizsgálók számos személyes tapasztalatokat valamint előzetes észrevételeket tettek a rendszerrel kapcsolatban. Ezek a következőek:
• A kamerák első kézbevételét követően a kamerák súlya- valamint mérete a még elfogadható érték alatt lesz, de ezt a több napos teszt fogja majd igazolni vagy cáfolni.
• A kamerák elhelyezését a jegyvizsgálói táska övére javasolják elhelyezni, olyan magasságban, hogy azzal az álló és az ülő utasokat is meg lehessen figyelni. Ez a Felhasználó adottságaitól is függ.
• A csak hangbemondásos VTQ típusú kamerát nem tartják használhatónak, mivel a járműveken tapasztalt hanghatások miatt az nem lesz érthető.
• Az LCD-vel rendelkező típus közül a Koonlung termékét a K1S-t tartják a feladatra jobbnak a gumírozott kivitele valamint a leghosszabb akkumulátor üzemideje miatt, azonban az miatt mivel a csiptetője nem forgatható, csak oldalnézetben fogják tudni feltenni az övre, így a felvételek is el lesznek fordítva a viselésének megfelelően.
• A kamerákat ingen vagy mellényen, de akár kabáton sem lehet viselni, mivel függetlenül annak csiptetőjétől illetve súlyától a ruhát lehúzza és ide- oda fog billegni mocorogni, így a felvétele értékelhetetlen lesz.
• A kamerával készült képek felhasználhatóságáról is számos kérdés merült fel. Az adatok védelmével kapcsolatban az is felmerült, hogy az áttöltést maga a jegyvizsgáló végezhetné, így Ők nagyobb biztonságba tudnák az általuk készített felvételeket.

A három napos bemutatót követően a tapasztalatokat és visszajelzéseket megosztottuk Horváth László TSZVI igazgató úrral, akivel azonnal kitűztük a következő időpontot, ahol a jegyvizsgáló kollégákkal egy-egy egész napos kezeléssel, viseléssel, működéssel kapcsolatos tesztet végeznénk a Keleti JBI területén. Ezen időpontok június 26-27-28-i napok. Az egynapos tesztek tapasztalatai feldolgozás alatt vannak.

A következő lépés az érintett vezénylők, segédvezénylők oktatása az adatok kimentésével kapcsolatban."

Ismeretes: A VDSzSz Szolidaritás kezdeményezte, hogy a MÁV-Csoport az utasokkal rendszeresen érintkező munkavállalóit lássa el ún. testkamerával!

Nemrég találkoztunk német vasutasokkal, érdeklődtünk a náluk rendszeresített testkamerák iránt, aminek a súlya egyébként öt deka - mondta Halasi Zoltán, a VDSzSz Szolidaritás elnöke az Országjáró Infóturné debreceni állomásán még tavaly, ahol leszögezte:

minden eszközt be kell vetni (...) a munkatársak biztonsága érdekében.

 

Ismeretes: testkamera rendszeresítését, bevezetését kezdeményezte a VDSzSz Szolidaritás a MÁV-Csoport utasokkal rendszeresen érintkező munkavállalói részére a hatékonyabb „biztonságtechnikai beruházás” érdekében, ilyet kaptak a német vasutasok is, az elmúlt években megszaporodott, őket érő támadások miatt. A készülék ott bevált, jelenléte elriasztotta a lehetséges elkövetőket, a bántalmazások száma csökkent. Mint Halasi Zoltán, a VDSzSz Szolidaritás elnöke augusztus 29-én Dávid Ilona, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója részére írt levelében emlékeztetett, a VDSzSz Szolidaritás mielőbbi megoldást sürgetve már számtalanszor felhívta a MÁV-Start Zrt. vezérigazgatójának figyelmét a vasutasokat nap mint nap az utazóközönség részéről érő szóbeli, fizikai bántalmazásokra. Ennek ellenére pozitív változásról nem számolnak be tagjaink; őket igazolják a statisztikák is: az idei hivatalos adatok szerint sem mérséklődik a negatív tendencia, ami tarthatatlan, hiszen egy bántalmazás is megengedhetetlenül sok. Éppen ezért Halasi Zoltán, a VDSzSz Szolidaritás elnöke kezdeményezte, hogy a MÁV-Csoport az utasokkal rendszeresen érintkező munkavállalóit lássa el ún. testkamerával! A VDSzSz Szolidaritás elnöke levelében jelezte: bízik benne, hogy a MÁV-Csoport szintén elkötelezett munkatársai biztonsága iránt, és egyúttal felajánlotta szakszervezetünk segítségét, nemzetközi kapcsolatait a mielőbbi bevezetés érdekében.

A testkamera  semmilyen személyiségi jogi problémát nem vet fel - folytatta a VDSzSz Szolidaritás elnöke. Ha valaki elmegy a világ bármely országába, kamera kamera hátán van. Mint mondta, korábban a munkáltató öt évig állította, hogy a vonatokra nem lehet kamerákat szerelni. Mégis lett. Természetesen, a személyiségi jogok tiszteletben tartásával kell kezelni a felvételeket,

de bármi balhé történik, akkor fel lehetne használni millió vitás esetben.

 

A VDSzSz Szolidaritás által kezdeményezett testkamera bekerülési költsége Halasi Zoltán szerint jelentéktelen az ügy jelentőségéhez képest. Hiszen a németek is arról számoltak be, hogy évente 800-1000 alkalommal éri támadás a jegyvizsgálókat. És egyre vadabb támadások érik őket. Borzasztó biztonsági helyzet alakult ki a vonatokon, ez azonban már korlátozódik az országhatárokra. Mint jelezte, kizárólag a hivatalos statisztikák alapján ma évente 60-100 közötti alkalommal bántalmaznak jegyvizsgálókat Magyarországon ,

de az egy is sok.

 

A VDSzSz Szolidaritás elnöke hozzátette: ebben is zéró toleranciára lenne szükség. Erre több megoldás kínálkozik, amit Halasi Zoltán szerint most ugyan tagad a munkáltató:

  • ne egy ember legyen a vonaton,
  • hölgy jegyvizsgálókat nem szabad a diszkóvonatra engedni 18 óra után, erre régebben volt is megállapodásunk,
  • ezen kívül pedig technikai eszközökkel is védeni kell a munkatársakat, ilyen eszköz a testkamera is.

Mint Halasi Zoltán, a VDSzSz Szolidaritás elnöke Dávid Ilona, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója részére írt levelében emlékeztetett rá, a VDSzSz Szolidaritás mielőbbi megoldást sürgetve már számtalanszor felhívta a MÁV-Start Zrt. vezérigazgatójának figyelmét a vasutasokat nap mint nap az utazóközönség részéről érő szóbeli, fizikai bántalmazásokra. Ennek ellenére pozitív változásról nem számolnak be tagjaink; őket igazolják a statisztikák is. Jelezte, hogy a hivatalos adatok szerint sem mérséklődik a negatív tendencia, ami tarthatatlan, hiszen egy bántalmazás is megengedhetetlenül sok. Éppen ezért Halasi Zoltán, a VDSzSz Szolidaritás elnöke kezdeményezte, hogy 

A VDSzSz Szolidaritás elnöke levelében jelezte: bízik benne, hogy a MÁV-Csoport szintén elkötelezett munkatársai biztonsága iránt, és egyúttal felajánlotta szakszervezetünk segítségét, nemzetközi kapcsolatait a mielőbbi bevezetés érdekében.