Összes hír 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | 2007
© VDSzSz Szolidaritás - www.vdszsz.hu/page/13/artID/6628/html/vdszsz-szolidaritas-.html

VDSzSz Szolidaritás: A hároméves bérmegállapodás segített, de sok térségben ez nem elég!


Négyszáz munkavállaló hiányzik a MÁV-tól – erősítette meg az értesülést a vasúttársaság a Hír TV-nek. A MÁV 50 pontos akciótervet készített a létszámhiány csökkentésére, továbbá béremeléssel, fokozott toborzással és 35 ezer forintos fejpénzzel próbálja kezelni a helyzetet. Halasi Zoltán, a VDSzSz Szolidaritás elnöke szerint egyelőre mindenütt el tudnak indulni a járatok, viszont több ember hiányzik a rendszerből, mint amennyit a MÁV elismer, ráadásul a létszámhiány egyre nagyobb méreteket ölt, a béremelés pedig nem oldotta meg a problémát.

A vasúti közlekedést egyelőre csak nehezíti a létszámhiány. A beosztások elkészítése a szakszervezetek szerint gyakran csak túlórákkal oldható meg, ez viszont többe kerül az állami cégnek. Ami nagyobb probléma lehet, hogy egyre kevesebben jelentkeznek vasutasnak, a létszámot pedig egyre nehezebb pótolni.

„Orvosilag alkalmasnak kell lenni, hiszen ez veszélyes munkakör” – a VDSzSz Szolidaritás elnöke szerint nem lehet bárkivel pótolni a MÁV-nál dolgozókat, ráadásul a legrövidebb képzés is négy hónapos. A Magyar Nemzet szerint a MÁV négyszáz embert azonnal fel tudna venni, a szakszervezet szerint ennél is több emberre lenne szükség, a munkaerőpiaci és bérverseny azonban elszívja a munkavállalókat.

Halasi Zoltán: – A minimálbért nem nagyon haladja meg az alapkeresetük nagyon sok munkavállalónak, hisz a 2017. évi béremelésnél a garantált bérminimum és minimálbér emelése 38 ezer vasutasból 12 ezret érintett.

Riporter: – Ez azt jelenti, hogy ilyen sokan kerestek ilyen keveset ezek szerint...

– Így van, és a bérintézkedések segítettek, a hároméves megállapodás, de úgy látjuk, hogy sok térségben ez nem elég.

 

- felelte Halasi Zoltán, a VDSzSz Szolidaritás elnöke.

A MÁV írásban elismerte, hogy jelenleg négyszáz dolgozó hiányzik. Főleg váltókezelők, tolatásvezetők, pénztárosok, jegyvizsgálók, szerelők, műszerészek és mérnökök, a létszám feltöltésére a MÁV 50 pontos akciótervek dolgozott ki. Ennek a része az úgynevezett fejpénz is, amely szerint a dolgozók 35 ezer forintos bónuszt kaphatnak, ha olyan jelentkezőt ajánlanak, akit később a vasúttársaság felvesz és le is vizsgázik. Az előrejelzések szerint 2019-ig több mint háromezer ember távozik majd a MÁV-tól.

Ahogy arról az RTL Klub is beszámolt, egy A/4-es papíron ajánlhatják barátaikat, ismerőseiket a vasutasok - akár váltókezelőnek vagy jegyvizsgálónak, és ezért még pénzt is kaphatnak: 35 ezer forintot - feltéve, ha az ajánlott ismerős beválik. Körülbelül 450 álláshely üres még most is a MÁV-nál a folyamatos álláshirdetések ellenére.

Azt gondoljuk, hogy a vasutasok sok tízéves - most már 170 éves - összetartása most is megnyilvánul majd, és olyan munkatársakat hoznak nekünk, akikben megbízhatunk, akik magas színvonalú szakmai munkát végeznek majd.

 


nyilatkozta a Híradónak Lőcsei Virág, a MÁV Zrt. szóvivője.

A szakszervezet szerint viszont az a baj, hogy már nincs ember, akiből szakképzett vasutas válhatna, aa szükséges képzéseket ugyanis csak kevesen tudják elvégezni.

Elvéreznek, két-három hónapos tanfolyam után, vagy már közben is, és itt kell hagyniuk talán a választott pályájukat. 15-20 fős csoportból 80% is megbukik a vizsgán. Hát ez nagyon sok.

 


- fogalmazott Bárány Balázs, a VDSzSz Szolidaritás alelnöke.