Összes hír 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | 2007
© VDSzSz Szolidaritás - www.vdszsz.hu/page/13/artID/6646/html/a-vegsokig-el-fogunk.html

"A végsőkig el fogunk menni, hiszen ha egy emberről van szó, az is sok!"


Munkaerőtöbblet helyett munkaerőhiány van az Utasellátó Központnál, ahol a MÁV-Start mégis leépítéseket tervez, erről azonban külföldi vasúttársaságtól szereztünk tudomást. Az előzményekről, az esetleges sztrájkról, a szakszervezetek szerepéről is beszélt Halasi Zoltán, a VDSzSz Szolidaritás elnöke a Civil Rádió 117 perc c. műsorában.

A kollegáink a Kollektív Szerződés helyi függelékét felmondták, hiszen azt gondolták, hogy a munkáltatásnak az a formája, ami van az Utasellátónál, már nem felel meg a magyar törvényeknek. És az Utasellátó nem tudott három hónap alatt odáig eljutni, hogy egy szerződést kössön a kollegáinkkal, és úgy gondolta: ha már nem tud a törvényeknek megfelelni, akkor egyszerűbb a járatokat csökkenteni, esetleg megszüntetni. És ezért tudott keletkezni létszámfölösleg, hiszen ami nem közlekedik, ott nincs szükség munkaerőre, és azzal szembesültek a kollegáink - amit maga a cég nem árult el nekünk, hanem külföldi vasúttársaságtól kellett megtudnunk - hogy kezdeményezték már bizonyos járatoknak a csökkentését: a Romániába irányuló Korona és Ady Endre vonatok már hálókocsi és étkezőkocsi nélkül közlekedtek. Így gondoltuk azt, hogy (...) hosszútávon nem biztos, hogy akarják működtetni ezt a szolgáltatást.

 

Tóth Mónika riporter szerint osztódással szaporodó minta látszik kibontakozódni Magyarországon, szerinte nagyon sok hasonló helyzetet oldanak meg így a szolgálati vezetők. Reakciójában Halasi Zoltán a hálókocsi-kalauzokkal kapcsolatban elmondta:

Öt napig úton van, most öt napig egy kollega nem lehet munkában, ugye? Olyan [szabály] nincs Magyarországon, ami azt mondaná, hogy öt napon keresztül munkát kell végezni. Akkor el kellene küldeni két emberrel. De két embert nem akarnak akarnak elküldeni, mert azt mondják, hogy nem éri meg nekik. Akkor mit csinálunk? Megszüntetjük ezt a szolgáltatást. Romániában a magyarlakta településekre - azt gondoljuk, hogy ők a mi magyar testvéreink - nem jut szolgáltatás: nem lesz hálókocsi, nem lesz étkezőkocsi, mert nekünk [a MÁV-Startnak] ez nem éri meg.

 

Emiatt pedig a romániai magyarlakta településekre nem lesz hálókocsi, étkezőkocsi, mert ez nem éri már meg a cégnek. Ez utóbbi állítás egyébként Halasi Zoltán szerint nem igaz, mert ezek a vonatok mind gazdaságosak: 2015-ig, 2016-ig ugyanis még azzal dicsekedett a MÁV-Start vezetése, hogy hasznot hoznak. Ezek a nemzetközi járatok ugyanis nem a közszolgáltatás részét képezik, komoly bevételeket hoznak.

Tehát valaki nem mond igazat. 

 

- szögezte le a VDSzSz Szolidaritás elnöke, aki hozzátette, hogy egy szakács nehezen átképezhető például felsővezeték-szerelővé. A riporter felidézte, hogy hivatalosan még nem is látott nyilvánosságot a leépítési szándék, külföldről szereztünk tudomást róla. Ez azt jelenti, hogy senki nem jelentette még be a csoportos létszámleépítési szándékot? - tette fel a kérdést.

Halasi Zoltán elmondta, hogy a KSZ helyi függelék tárgyalásokon a vita hevében célozgatott rá a munkáltató, és mikor rákérdeztünk, nem mondták meg. Kijelentette, hogy azt szeretnénk elérni - hiszen decemberben lesz egy menetrendváltás - hogy a munkáltató árulja el konkrétan, mit tervez tenni ezzel a szolgáltatással. Megemlítette, hogy honlapunkon olvasható az eredeti levél is, amelyben a román vasúttársaság leírta, mit kért a MÁV-Start: mely vonatokban ne közlekedjenek étkező-, hálókocsik. 

A nemzetközi forgalom nem a közszolgáltatás része, lehet, hogy még sztrájkolni is lehetne, (...) én azt gondolom, hogy nem az a célunk, hogy sztrájkoljunk, mi azért kezdeményeztük a kollektív munkaügyi vitát, hogy egyszer valaki mondja már meg, mi fog történni, kényszerítsük arra a munkáltatót, hogy igen, üljünk le tárgyalni, mondja meg, hogy ő mit tervezne milyen paraméterek mellett, és akkor mi el fogjuk dönteni, hogy milyen eszközöket fogunk bevetni. Természetesen a végsőkig el fogunk menni, hiszen ha egy emberről van szó, az is sok. (...) Nem fogjuk annyiban hagyni, (...) a hét napot mi arra szeretnénk felhasználni, hogy a tárgyalóasztalnál a munkáltatóval egy végleges megállapodást kössünk a Kollektív Szerződés helyi függelékéről (...). Ha ez nem megy, akkor nyilvánvalóan döntéseket fogunk hozni. Mi, mint szakszervezetek egyet tehetünk: megteremtjük a kollégáinknak azt, hogy kiálljanak a saját érdekeik mellett, és akár munkabeszüntetést is tartsanak.

 

Halasi Zoltán, a VDSzSz Szolidaritás elnöke beszámolt arról, hogy augusztus 14-én volt egy megbeszélés, de az augusztus 16-i fordulót tartja vízválasztónak ez ügyben.


Sztrájkra készülnek a vasutasok
A VDSzSz Szolidaritás úgy tudja, hogy a MÁV-nál körülbelül ötven munkahely megszüntetését tervezik, miközben a vasúttársaság jelenleg is komoly létszámhiánnyal küzd. Az ellentmondásról Bárány Balázst, a VDSZSZ Szolidaritás érdekvédelmi alelnöke beszélt a HírTV Reggeli járat c. műsorában, a beszélgetést ide kattintva nézhetitek meg.


A fentiekkel szemben az alábbi közleményt adta ki a MÁV-Start Zrt., ami köszönőviszonyban sincs a valósággal:

A MÁV-START cáfolja a VDSZSZ állításait

A VDSZSZ sajtóközleményére hivatkozva, a MÁV-START vezetése az alábbi tájékoztatást adja:

Az Utasellátó szervezetére vonatkozóan a munkáltató nem jelentett be csoportos létszámleépítési szándékot. A jelenlegi helyzet kialakulásához az vezetett, hogy a VDSZSZ felmondta a Kollektív Szerződés Utasellátóra vonatkozó Helyi Függelékét, ezzel megnehezítve az alapvetően is gazdaságossági problémákkal küzdő szervezeti egység helyzetét. A munkáltató a tárgyalásokat az új függelékre vonatkozóan megkezdte. (Az Utasellátó Központ úgynevezett utazószolgálatot ellátó munkavállalóira ugyanis speciális rendelkezések vonatkoznak, ezeket részben a Kollektív Szerződés Helyi Függeléke tartalmazza.)

Az Utasellátó 2016-ban jelentős veszteséget termelt. A MÁV-START vezetése folyamatosan vizsgálja az Utasellátó gazdaságos működtetésének lehetőségeit, melyhez a VDSZSZ konstruktív hozzáállására is szükség lenne.

Amennyiben az Utasellátóra vonatkozóan kapacitáscsökkentésre vonatkozó döntés születne, úgy a MÁV-START valamennyi érintett munkavállaló esetében más pozíció felajánlásával, illetve átképzéssel járul hozzá a biztos munkalehetőséghez, a 2017. március 13-án, a VDSZSZ által is aláírt Együttműködési Megállapodásnak megfelelően. A megállapodás szerint a MÁV-START Zrt. nem tervezi az alkalmazottak létszámának érdemi csökkentését, amennyiben mégis foglalkoztatási gondok jelentkeznének, akkor a munkáltató az érintett munkavállalók részére másik, méltányos, továbbfoglalkoztatást jelentő munkakört ajánl fel. Természetesen ebben az esetben is meg kell felelni a szükséges alkalmassági feltételeknek.

MÁV Magyar Államvasutak Zrt.

 

Letölthető dokumentumok:
2017_08_14_117_Perc_Halasi_Zoltan_Toth_Monika.mp3 (11602 kb)