Összes hír 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | 2007
© VDSzSz Szolidaritás - www.vdszsz.hu/page/13/artID/6649/html/utasellato-egyelore-.html

Utasellátó: egyelőre eredménytelen a kollektív munkaügyi vita!


Jövő hét elején folytatódnak a tárgyalások, az eddigi történéseket Bárány Balázs, a VDSzSz Szolidaritás alelnöke foglalta össze az augusztus 16-i fordulón.

Mint mondta, az első probléma, amiért kollektív munkaügyi vitát kezdeményeztünk: július 27-én tárgyaltunk HÉT-ülés keretében, és már ott is felvetettük azt az aggályunkat, hogy

problémásnak ítéljük azon híreket, miszerint is mérsékelnék a nemzetközi vonatokban futó, Utasellátó által üzemeltetett kocsik számát. És nem csak ezt, hanem azt is kifogásoltuk, hogy hírek érkeznek a szlovák vasutaktól, hogy a Metropol-vonat (...) meg is szűnne. És ekkor a Pista [Schwartz István, a MÁV-Start vezérigazgató-helyettese - a szerk.] elmondta, hogy nem tud ezekről a lépésekről, hiszen folynak a tárgyalások, és ha jól emlékszem, Bulgáriában lesz a záróakkordja a történetnek e hónap 14-én, és azt követően majd tájékoztat bennünket a fejleményekről, az ott történt megállapodásról. Ennek mindannyian megörültünk, sőt, meg is dicsértük Istvánt [Schwartz István, a MÁV-Start vezérigazgató-helyettese - a szerk.], hogy "végre egy őszinte hang csendül fel ebben a teremben is".

Ehhez képest [augusztus] másodikán (...) [Csatay] Krisztián járt Brassóban (...), és ott látott egy CFR által kiadott parancskönyvet. Román nyelvismereteit használva megfejtette az abban írottakat, és meglepve tapasztalta abból, hogy az elhangzottakhoz képest már a menetrendi időszakon belül bizony sor kerül utasellátó-kocsik kivételére adott vonatokból. Ráadásul úgy, hogy a parancskönyvben az szerepel, hogy a MÁV-Start indítványozta [a kivételüket]. Azt kellett gondolnunk, hogy egy ilyen mérvű becsapása szakszervezetünknek (...) csak nem véletlen. Az, hogy teljesen képtelenek vagyunk arra, hogy normális viszonyt kialakítsunk egy ilyen tárgyalási szituációban a munkáltatóval - abban nem mi vagyunk a hibásak. Most sem érezzük így. Hiszen nekünk nincs más célunk, csak az, hogy ez a cég - akár a MÁV-Start Zrt., akár az Utasellátó Központ ezen belül - lehető legjobban működjön az itteni munkavállalók örömére. És ebben mi mindent, amit tudunk, segítünk a munkavállalóknak is - és természetesen együttműködünk a munkáltatóval. Ehhez képest mi ezt nem kapjuk vissza - persze, mindez törvényi kötelezettség.
Azzal, hogy csökkenti az Utasellátó a vonatokban közlekedő kocsik számát, értelemszerűen munkahelyeket veszélyeztető intézkedést is egyúttal meglépett.
Ezt követően kezdeményeztünk egy konzultációt, ez 9-én meg is történt, ahol a munkáltató a megbeszélés során - itt volt a VSZ és az MTSZSZ is - nagyon szépen elmondta a csoportos létszámleépítéssel kapcsolatos teendőit a munkáltatónak. (...) Rákérdeztünk, hogy terveznek-e csoportos létszámleépítést, és a válasz nem volt elutasító. Ekkor nem volt más választásunk, nem tehettünk mást, ha munkáltató ilyet bejelent: megindítottuk ezt a folyamatot, ami a kollektív munkaügyi vitával kezdődik.
Az, hogy a munkáltató nem jelezte még a munkaügyi központ felé... persze, szerencsére még nem jelezte. Felénk jelezte, ez fontos körülmény.
Természetesen, (...) az a célja a kollektív munkaügyi vitának, hogy a felek a vitatott kérdésben egyezségre jussanak, és ne kelljen más módon a követeltek teljesítését kikényszeríteni a munkáltatótól.
Egyezzünk meg! Mi azt szeretnénk, hogy a járatokban közlekedő kocsik száma ne mérséklődjön. Ennyi. Akkor rendeződik a munkahelyekkel kapcsolatos probléma.

És még valami. Azért az álságosság megvan, hiszen a KSZ helyi függeléke is miért kellett, hogy felmondásra kerüljön? Mert az Utasellátó Központban a helyi függelékbe foglalt munkáltatási szabályokat nem tartották be a létszámhiány okán. A létszámot nem pótolták, holott nyilván tudták, hogy létszámhiány fog bekövetkezni. Tehát tudva-tudhatták - vagy ha nem tudták, akkor ilyen jellegű ukázt kaptak - hogy más egyéb módon a nyarat oldják meg: jöttek a nyugdíjasok, jöttek a diákok, majd jött a járatszámcsökkenés. Tehát kifutnak a nyugdíjasok, elkezdődik az iskola, akkor sincsen gond, hiszen a csökkentett járatszámra nemhogy elég, hanem még sok is lesz a megmaradó munkavállaló, vasutas kollega, tagjaink. Ezt nem tudjuk viselni, és ezért léptünk.

Tehát elsősorban az a célunk, hogy stabillá váljon a munkahely ezekben a munkakörökben oly módon, hogy az Utasellátó Központnak nem kell csökkentenie a járatszámot, sőt, inkább bővítenie kell, ez a dolog rendeződik, akkor már csak az a kérdés, miképpen lehet tartani a munkáltatási szabályokat, mondjuk azt, hogy ne legyen 24 órán túli foglalkoztatás mint például a bari [Montenegro, Bar városa - a szerk.], burgaszi járaton. Két helyen is jogellenes foglalkoztatás zajlik, ami miatt nem is igazán emeltünk szót, mert tudomásul vettük azt, hogy egy kényszerhelyzet van, nyilván tartósan nem lehet fenntartani.
És ehhez képest ez a cselekmény történt. Tehát egyfelől az érdekképviselet cinkosa a munkáltatónak a 24 órán túli foglalkoztatással kapcsolatban, amit nagyon remélem, hogy tényleg csak önkéntes alapon alkalmaz, és ehhez képest ezt kapjuk cserébe: 27-én tárgyaltunk, és 24-én már ez a parancskönyv ki volt téve. A központvezető azt mondta, hogy erről ő semmit nem tudott - ez külön furcsa dolog egyébként, az, hogy a központvezetőt a MÁV-Start Zrt. vezetése erről a körülményről nem tájékoztatja. Nem is értem, így elég nehéz egy céget vezetni. Egyébként kértük azt, hogy legyen itt a vezérigazgató, nincs itt.

A másik pedig az, hogy a sajtóközleményben az van írva, hogy megromlott a viszony a MÁV-Start Zrt. és a VDSzSz Szolidaritás között. Ez egészen egyszerűen nem igaz. Nem tudok arról, hogy (...) a MÁV-Start Zrt-vel nekünk rossz lenne a viszonyunk. Ez nem igaz, kérem. Messze nem igaz. A rossz viszonyt a MÁV-Start Csépke Andrásnak nevezett vezérigazgatója tartja fenn a tetteivel, és az csak rá vonatkozik, és nyilván azt is készek lennénk rendezni, mert ezek nem személyes problémák - legalábbis, nem a VDSzSz Szolidaritás vezetése és őközötte, hanem cselekedeteivel szemben vannak ellenérzeteink. Semmi bajunk az Utasellátóval, sőt a vezérigazgatón kívül nem igazán tudok olyan személyt, akivel a MÁV-Start Zrt-nél bármifajta kifogás merülne fel (...) a magatartásával kapcsolatosan. Ez tévedés, és a valóságnak szándékos meghamisítása. Tehát azt szeretnénk, hogyha amikor helyreáll a korábbi állapot, és a munkahelyek stabilizálódnának.

És még egy megjegyzésünk: azt olvastuk, hogy 2016-ban veszteséges az Utasellátó... Nem tudom, hogy mi történt 2013, 2014, 2015-höz képest, hogy hirtelen veszteséges lett a cég. Nem tudjuk, nyilván ez is kaphatna magyarázatot. De a központvezető sem tudta, hiszen ahogy elmondta, nincs módjában betekinteni a 2016-os adatokba. Nyilván rá is hidegzuhanyként hatott az a pár sor, amit olvashatott a sajtóközleményben. Nem éppen dícséri az ő munkáját. Köszönöm szépen.

 

- mondta Bárány Balázs, a VDSzSz Szolidaritás alelnöke a legutóbbi, augusztus 16-i tárgyaláson.