Összes hír 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | 2007
© VDSzSz Szolidaritás - www.vdszsz.hu/page/13/artID/6651/html/hogyan-latjak-a-munk.html

Hogyan látják a munkavállalók a kocsivizsgáló szakma jövőjét és jelenét?


Övtáska, magasperon, telefon, problémák mindenhol. Hornyák Ferenc, a VDSzSz Szolidaritás Kocsivizsgálói Szakmai Tagozatának vezetője és Ábrahám László tagozatvezető-helyettes a szegedi terület kocsivizsgálóinál járt.

Látogatásunkat Lökösháza állomáson kezdtük, ahol Veres István tagcsoportvezető kalauzolt minket az állomáson. Láthatóan bizalommal vannak iránta a munkatársai, a bemutatkozás után az épp aktuális új telefon használatáról beszéltek a kocsivizsgálók: szerintük lassú és nagyon le van butítva a készülék. Amikor az új telefon került szóba, elmondták, hogy bíztak benne, nem ilyen korlátozott képességű lesz a készülék. Sajnos ilyen lett.
Panaszolták, hogy minden belépésnél újra be kell ütni a pin-kódot, ami elég macerás. Nagy hiányossága, hogy a vonatinfó sem található meg a telefonon. Egyszóval úgy érzik, hogy nem azt kapták, amire számítottak. Az előző telefonok közül sok nagyon hamar tönkrement, meghibásodott. Reméljük, ez az új hosszabb életű, és a szakmát jobban segítő eszköz lesz.

Ezután szóba került a használhatatlan övtáska is: bármerre járok az országban, ezen mindenki csak nevet! „Ezért pénzt adni!” – mondják. Nem az első és nem az utolsó eset, hogy a jó szándékból előteremtett dolog nem igazán jól sikerül.

Vezénylésről és a munkavégzésről is beszélgettünk, persze, felmerült a vizsga is. Úgy érzik, hogy a vizsgaanyagban túl sok nem a kocsivizsgálóra tartozik, ebben teljesen egyetért a kocsivizsgáló társadalom.

Az utánpótlás szerintük is elég siralmas. Nem nagyon jönnek új emberek, valamiért nem olyan vonzó már a vasútnál ez a szakma sem, amilyen régen volt. A főnökkel jó a viszonyuk, megbeszélik a vezénylést, normális a munkakapcsolat.

Ezt követően Kürtösre utaztak, ahol szintén eltöltöttek kis időt. Itt a Romániában dolgozó kollégák is nagyjából ugyanazokat mondták el, mint Lökösházán. Ezután Békéscsaba következett:

Amikor 2 éve itt jártunk, még átépítés alatt volt, most egy vadonatúj állomás fogadott minket. Csodálatos állomásépület, térkövezett peronok. Magas peronok! Ezzel kezdődik az, ami kicsit megkeseríti az itt dolgozók mindennapjait. Panaszkodtak is a kocsivizsgálók, mikor beszélgetni kezdtünk velük az állapotokról.
A vonatokat sem a magas peron mellett, sem az életvédelmi kerítésnél nem lehet megfelelően vizsgálni. Az állomás teljes hosszában csak egyetlen helyen lehet átmenni a peronokon, amúgy az aluljárón kell közlekedni. Ez minden újjáépített állomásnál probléma, ami az állomás személyzetének minden dolgozóját sújtja.

Itt a telefonhasználat volt a fő téma: senki nem elégedett. A szolgálati helyiségben szinte semmi nem változott az eltelt két év alatt. Az utánpótlás és a vizsga megítélése is ugyanaz volt. Elmondtuk a kollégáknak, hogy a szakmai egyeztetéseken közvetítjük és közvetíteni is fogjuk a panaszaikat, észrevételeiket a vezetőkkel. Eddig is ezt tettük, de sajnos sok esetben nem nagyon veszik figyelembe. Lásd például az övtáska esetét! Itt is elhangzott, hogy a munkától vonja el a figyelmet a telefon használata.

A kommunikációban még sok szolgálati helyen a rádió is probléma. Meg említettek a kollégák, hogy nem kapunk még mindig semmi juttatást a magán vonati tevékenység bevételéből! Valóban nem, de talán egyszer. Ez is örök téma. A beszélgetésünket az éjszakás túr dolgozóival folytattuk. De ugyanazok a témák kerültek elő. Úgy tűnik, ez a szakma országosan küzd a közös problémákkal. Mert a helyszínek mások, de a problémák sajnos sok esetben ugyanazok.

A VDSzSz Szolidaritás szegedi területi irodája volt a következő állomásunk, ahol dr. Pusztai Edit jogtanácsos és Veréb Olga területi vezető fogadott minket.
A forró kávé mellett a területi vezető elmondta, hogy a békéscsabai kocsivizsgálók jelzése alapján megkereste a MÁV Zrt. Békéscsaba Forgalmi Csomópontot, majd a beruházásért felelős pályavasúti szakembereket, és a következő eredményre jutott: a MÁV-Start Zrt. az átépítés során részt vett a vágányzat/átjárók kialakításának véleményezésében, és markánsan képviselte a több műszaki átjárás lehetőségét, valamint több lépéssegítő lépcsőzet kialakítását a vágányokhoz, melyet a kivitelező és a megrendelő is elutasított. Munkabiztonsági szempontból a több átjáró kialakításához a NIF sem járult hozzá, bár a forgalom a több átjáró lehetőségét nem gátolta. Az átépítés során a magas peronra történő fellépés kizárólagosan a jóváhagyott tervek alapján készülhetett el, ebben módosítást nem eszközölhettek. Az átépítés során kialakított rendszer jótállási ideje 3-5 év, amely alatt semmiféle módosítást végrehajtani nem lehet.

Amennyiben a jótállási idő eltelik, és a Start továbbra is kitart a több átjárós módosítás mellett, akkor kezdeményezhetné azt, az esetleges átalakítási költségek felvállalása mellett.
A telefonnal kapcsolatos megállapodás is szóba került: nem rendeltetésszerű használat esetén mi történik a kártérítéssel?! Mi van, ha véletlenül munka közben leesik a telefon, és összetörik?
Arra jutottunk, hogy a szolgálat közben az utas által meglökött kézből kieső telefon nem tartozhat a „nem rendeltetésszerű használatba”, hiszen nem hanyagságból ered, nem munkavállalói hiba, hanem elkerülhetetlen külső okból történt. (A látogatás óta a szakmai egyeztetéseken már módosult a telefon-használati megállapodás.)

Sok hasznos információt kaptunk a kollégáktól. Muníció a következő szakmai egyeztetésre a vezetéssel. Csak akkor lehet jobb ez a szakma a problémák megoldásában azok hangja is hallatszik, akik a végeken dolgoznak.

 

Ábrahám „szakmunkás” László, fotó: regionalbahn.hu