Összes hír 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | 2007
© VDSzSz Szolidaritás - www.vdszsz.hu/page/13/artID/6654/html/nem-megy-erdelybe-et.html

Nem megy Erdélybe étkezőkocsi


Augusztus végétől nem sorol étkező- és hálókocsikat a MÁV-Start a brassói és kolozsvári nemzetközi járatokhoz a román vasút tájékoztatása szerint.  A hazai vasúttársaság a Magyar Idők kérdésére azt közölte, hogy lefolytatták a gazdaságossági számításokat, de folyamatosan figyelemmel kísérik az utasok igényeinek a változását.

A CFR román nemzeti vasúttársaság július 25-én kelt „napiparancsa” szerint augusztus 28–29-től további rendelkezésig a Corona IC Budapest–Brassó, illetve Brassó–Budapest viszonylatában a WR 431-es jelű étkező- és az A 430-as jelű hálókocsi nélkül közlekedik. Hasonló rendelkezés lép életbe november 1-jétől az Ady Endre IC esetében, amely a magyar főváros és Kolozsvár közt jár.

Tekintve, hogy a közelmúltban lapunk foglalkozott az étkezőkocsik belföldi jövőjével, és a MÁV-Start akkor egy távlati koncepció kidolgozásával indokolta, miért nem ad érdemi választ kérdéseinkre, most ismét megpróbáltuk megtudni, mit tervez a vasúttársaság ebben az ügyben. A cég válaszában most is csak azt közölte, hogy a döntések már megszülettek, és erről minden érintettet időben tájékoztatnak. A koncepció gyakorlati megvalósítása során folyamatosan figyelemmel kísérik a gazdasági környezet, illetve az utasok igényei­nek változását, a piaci reakciókat, amelyek alapján készek minden szükséges további lépést megtenni.

A MÁV-Start tulajdonában számos, különböző korú és gyártmányú büfévagon van
Emlékezetes, hogy a MÁV-Start 2012. június közepén szüntette meg a belföldi étkezőkocsi-szolgáltatást. A Pécsre, Nyíregyházára, Miskolcra és Debrecenbe közlekedő InterCity-szerelvények étkezőkocsijai azért kerültek ki a szerelvényekből, mert a belső kimutatás alapján üzemeltetésük évente mindössze 10,3 millió forint bevételt generált, miközben az üzemben tartásukra 656 milliót költöttek.

A szakmai sajtóban azonban megjelentek olyan elemzések, amelyek szerint a kiadások között a teljes szerelvény közlekedtetésének költségeit tüntették fel, vagyis a gazdaságossági számítások hamis képet mutattak. A MÁV-Start most azt közölte, hogy az Utasellátó 2016-ban jelentős veszteséget termelt, ezért azt kérdeztük, milyen szempontokat mérlegel a vasúttársaság, amikor a szolgáltatás fenntartásáról vagy megszüntetéséről dönt.

A cég szerint a gazdaságossági elvárás mellett kiemelt szempont a járat kihasználtsága, de természetesen figyelembe veszik az esetleges alternatív eljutási lehetőségeket, valamint az időtávot is. Azt állították, hogy egyedi elemzés alapján állapítják meg az étkezőkocsik, a háló- és fekvőkocsik gazdaságosságát a kapott és fizetett kocsifutási díjak értékének meghatározásával. Tehát az egyes járathoz kapcsolódó valamennyi költséget és bevételt figyelembe veszik a nyereségesség vagy a veszteségesség megállapításához.

A hazai vasúttársaság birtokában számos, különböző korú és gyártmányú büfékocsi található. A nemzetközi forgalomban ezekből jelenleg 19 közlekedik, nagyjából húszéves, nyugat-európai gyártású, viszonylag korszerű járművek. Ezenkívül – a Wikipédia szerint – akad a vasúttársaság állományában 23, a nyolcvanas évek elején az NDK-ban gyártott jármű, valamint ugyanennyi magyar építésű az 1970-es évekből, amelyeket 20-25 éve újítottak fel.

A fekvőhelyes vagy hálókocsik közül kilenc a spanyol CAF gyárban készült 1994-ben, míg 19 járművet a hetvenes években Győrben gyártottak. A lap olvasói levél alapján júliusban írt arról, hogy több mint fél tucat étkezőkocsi vesztegel hosszú évek óta a szentesi vasútállomás tárolóvágányán.

Jámbor Gyula, Magyar Idők, Fotó: MTI