Összes hír 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | 2007
© VDSzSz Szolidaritás - www.vdszsz.hu/page/13/artID/6676/html/ne-a-munkavallalokon.html

"Ne a munkavállalókon verjék el a port, hanem azokon, akik ezt okozták!"


Az Utasellátónál jelenleg is tartó figyelemfelhívásnak az is a lényege, hogy a tulajdonos, a magyar állam független szakértőkkel vizsgáltassa meg, hogyan lett pár év alatt az Utasellátó öt milliárdos bevételéből 690 milliós veszteség. Halasi Zoltán, a VDSzSz Szolidaritás elnöke volt a HírTV Reggeli járat c. műsor augusztus 30-i adásának vendége.

A sztrájk kommunikációs és stratégiai csata a munkáltató és a sztrájkolók között. Nyilvánvalóan ezért a munkáltató mindig próbálja az első időszakban letörni ezt, a munkavállalók pedig próbálják ezt túlélni, és úgy látom, ez sikeres is volt. Hiszen tegnap este már a Kálmán Imre nemzetközi vonatban a négy kocsiból három nem tudott a szolgáltatásnak megfelelően elmenni. A munkáltató mindent bevetett - már a nyugdíjas foglalkoztatást is megvalósította -, hiszen tegnap két nyugdíjassal ment el egy vonat, ők vitték el a hálókocsit. (...) Ahogy halad előre az idő, egyre sikeresebb lesz ez a sztrájk, hiszen kezdenek kimerülni a munkáltató tartalékai. Ezért én nem szeretném megmondani, meddig fog tartani a sztrájk, ma éjfélig biztos.

Gyakorlatilag a MÁV-Start Zrt. hosszútávon meg akarja teljesen szüntetni ezt a tevékenységét [a hálókocsi és az étkezőkocsi-szolgáltatást - a szerk.] a vonatokban. És mi azt mondjuk, hogy ezt ne tegye: ez nem gazdasági kérdés, hiszen nem lehet különválasztani egy nemzetközi vonat közlekedését (...) a hálókocsitól és étkezőkocsitól.

 

A riporter sztrájkban való részvételt firtató kérdésére elmondta:

huszonnégy órában öt-hat ilyen vonat közlekedik, ahol van 5-6-8-10 hálókocsi és étkezőkocsi. Tehát itt nem lehet olyan számokat látni, mint egy teljes hálózatra meghirdetett sztrájknál, amikor több ezer vagy több száz ember sztrájkol. Itt a három ember sztrájkja megakadályozta egy nemzetközi vonaton a szolgáltatást. Tehát itt nem fognak tömeges számokat látni, itt naponta négy-öt-hat-hét-tíz ember sztrájkja is tud okozni szolgáltatás-kiesést. Ezért gondolom, hogy ez egy kommunikációs csata, hiszen a munkáltató mindig azt mondja, hogy senki nem sztrájkol.

 

A sztrájk eredményességét firtató kérdésre Halasi Zoltán leszögezte:

a tárgyalások folynak, sajnos a munkáltató ragaszkodik ahhoz az álláspontjához, hogy gyakorlatilag meg szeretné szüntetni ezt a tevékenységet. Ehhez azt kell azért tudni, hogy 2012 év végén (...) a nemzetközi személyszállítási szolgáltatás 4,7 milliárd forint hasznot hozott a MÁV-Start Zrt-nek. Ennek következtében 2014. júliusától bevezették az étkezőkocsi-szolgáltatást. Felvettek több mint 100 embert - pincéreket, kiszolgáló-személyzetet, szakácsokat, feltétel volt a nyelvtudás: tehát képzett személyzetet. És meglepetéssel olvastuk azokat a számokat, hogy 2016 végére 690 millió forint veszteséget termelt.

 

És hogy mitől? Mint Halasi Zoltán fogalmazott:

Nem tudjuk, ezt szeretnénk megtudni. Gyakorlatilag ezekre a kérdésekre nem kapunk választ. Mondják meg azt, hogyan lehet, hogy négy év alatt gyakorlatilag öt milliárd forintnyi haszon eltűnt ebből a rendszerből. És ma azt állítják, hogy ez gazdaságtalan, és egy olyan tevékenységet szeretnének felszámolni, amit egyébként 69 éve része a nemzetközi személyszállításnak.

 

Mit fognak érezni az utasok, ha megvalósul a Start által tervezett tömeges létszámleépíté - tette fel a kérdést Halasi Zoltánnak a riporter.

Hogyha külföldre utaznak nemzetközi vonattal, ezen a vonaton sem hálókocsi, sem étkezőkocsi-szolgáltatás nem lesz. Tehát elutaznak 14-16-20 órát valahova, valamelyik európai országba, és egy ásványvizet sem fognak tudni venni a vonaton. Hiszen ezeket a szolgáltatásokat kívánja kivenni a vonatjaiból a MÁV-Start, ami egyébként számomra érthetetlen, hiszen egy nemzetközi vonat nem kezelhető külön (...). Hiszen akkor az üléseket is kiszerelhetnék, mert az is fölösleges, mert akár állva is elutazhatnak az utasok. Tehát úgy gondoljuk, hogy ez a szolgáltatás része. Azért, hogy ezt a szolgáltatást fel tudják számolni, elkezdték külön számolgatni ennek a költséghatékonyságát, ami szerintünk értelmetlen, hiszen ez együtt értelmezhető.

 

 A VDSzSz Szolidaritás elnöke beszámolt arról is, hogy az eredetileg tervezett mintegy félszáz, elbocsátásban érintett vasutas  száma az április 29-i tárgyalásokon nőtt, hiszen akkor már kijelentette a munkáltató, hogy

még több vonatot szeretne kivonni ebből a tevékenységből: tegnap már 70 főnél tartott ez a létszám. És ugye még gyakorlatilag szerintem az őket kiszolgáló központi személyzet is kitesz 20-30 főt - tehát már száz főről van szó.
A tegnapi tájékoztatás szerint az eredetileg ötven főt megszondáztak, és kettő szeretne maradni a MÁV-nál dolgozni, a többiek azt tervezik, hogy amennyiben ez a szolgáltatás megszűnik, akkor máshol fognak munkát vállalni. Tehát a MÁV-Start létszámgondját ez nem fogja megoldani.

 


Zárszavában a jelenlegi sztrájkkal kapcsolatban elmondta:

Én azt gondolom, hogy ennek a figyelemfelhívásnak az lenne a lényege, hogy a tulajdonos, a magyar állam független szakértőkkel megvizsgáltatná azt, hogy jutott ide - az ötmilliárdos bevételből a 690 milliós veszteségig - ez a tevékenység. (...) Ne a munkavállalókon verjék el a port, hanem azokon, akik ezt okozták! (...) Az Utasellátó Központ vezetőjét leváltották, és kapott egy másik íróasztalt a MÁV-Start Zrt-nél, őt kéne megkérdezni, hogy jutott ide ez a tevékenység.

 

- nyilatkozta Halasi Zoltán, a VDSzSz Szolidaritás elnöke.

Az adás itt megtekinthető: http://hirtv.hu/reggelijarat/nyilt-palya-es-vakvagany-1402407