Összes hír 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | 2007
© VDSzSz Szolidaritás - www.vdszsz.hu/page/13/artID/6697/html/ugy-mukodtettek-az-u.html

Úgy működtették az Utasellátót, hogy nem is lehetne nyereséges: "az a csoda, hogy eddig nem ment csődbe!"


Pár évvel a vasúti személyszállítás liberalizációja előtt a MÁV-Start teljesen lemaradt a nemzetközi versenyben, nem tudni, hogy ez szándékos volt-e, vagy csak a menedzsment tehetetlensége okozta. Viszont minden jel szerint a nemzetközi járatok valakinek nagyon szúrják a szemét. Halasi Zoltán, a VDSzSz Szolidaritás elnöke a Civil Rádióban beszélt a sztrájkról, a MÁV Start nagyon nagy felelősségéről és a legsúlyosabb közéleti problémáról is...

A sztrájk az Utasellátónál nem olyan látványos akció, mivel naponta 8-10 embert érint, akik többsége sztrájkol, emiatt jelentősen akadozik az étkező- és hálókocsi-szolgáltatás a vonatokon. Mivel a nemzetközi személyszállítás nem a közszolgáltatás része, ezért nincs kötelezettség a még elégséges szolgáltatást illetően: a vonatok egy részéből kisorozták a hálókocsikat, étkezőkocsikat, de ettől még a vonatok közlekednek – világított rá Halasi Zoltán, a VDSzSz Szolidaritás elnöke a sztrájk egyik sajátosságára. Elmondta, hogy kollégái számítása szerint a munkabeszüntetés első hat napjában 1500 hálókocsis utazás hiúsult meg, ezzel mintegy 25 millió forint kár érte a MÁV-Startot. Ez természetesen rossz,

de a munkavállalóknak sok lehetősége nincs ezen felül [arra], hogy az elégedetlenségüknek hangot adjanak

 

- szögezte le a VDSzSz Szolidaritás elnöke. A sztrájk következtében a szolgálatkiesések mértéke hektikusan változik,

a munkáltató mindent bevet: (…) visszahívott nyugdíjasokat dolgozni, mindenkit fel próbált ültetni a vonatra, dehát így is a kollegáink azért megmutatják, hogy nem értünk azzal egyet, hogy meg kell szüntetni ezeket a szolgáltatásokat, különösen a magyarlakta területek felé - tehát Szlovákia, Románia, Lengyelország felé. [Azt, hogy] mondjuk egy nemzetközi vonaton ne legyen hálókocsi, ne legyen büfékocsi, ne lehessen egy húsz órás út alatt egy ásványvizet inni: számunkra ezek érthetetlenek.

 

Elmondta, úgy látja, hogy a MÁV-Start célja kivonulni a nemzetközi személyszállításból, majd hozzátette:

nem látjuk még ma sem azokat a gazdasági számításokat, amire hivatkozva ezt a tevékenységet meg akarják szüntetni decembertől. (…) Gyakorlatilag úgy működtették ezt a vállalatrészt, hogy nem is lehetne nyereséges - az a csoda, hogy eddig nem ment csődbe.
Csak a MÁV-Startnál nem működik: Európa összes országában, minden ilyen vonatán működnek ezek a tevékenységek, még nem láttam [olyat], hogy a Budapestről Bécsbe vagy Münchenbe közlekedő, osztrákok által működtetett vonatból kivették volna a büfékocsit, mert gazdaságtalan.

 

Felhívta a figyelmet, hogy mindig az adott ország árszínvonalán kell kínálni az árut, egyúttal emlékeztetett arra, hogy zacskós magyar gulyáslevest szolgáltak fel az utasoknak. Megjegyezte, hogy elképesztő történeteket lehetne ezzel kapcsolatban elmesélni. A riporter szerint a szolgáltatás hiányában elvárásként merülhet fel a viteldíj csökkentése iránti igény az utasokban. Halasi Zoltán elmondta,

én ettől rosszabbra is tudok gondolni, és ez a félelmünk, hogy gyakorlatilag a MÁV-Start ki fog szorulni erről a piacról, mert vagy nem fog idejönni az utas, keres más eszközt, elmegy repülővel, elmegy busszal, elmegy a saját autójával - nem fog ilyen teljesítménytúrákat folytatni, hogy elutazik 14 órát, de nem tud venni egy vizet, egy üdítőt, egy kávét, egy normális szendvicset. Tehát nem fogják ezt a szolgáltatást igénybe venni, és akkor nem csak a hálókocsi és az étkezőkocsi fog megszűnni, hanem a vonatra sem lesz szükség. Gyakorlatilag kizárja magát a MÁV-Start a nemzetközi fuvarozásból.

 

A riporter felidézte: a csíkszeredai főkonzult kéri egy helyi lakos, hogy járjon közben Orbán Viktornál a Corona IC érdekében. Lehet, hogy ennyire személyközpontúak ezek a dolgok, és ennyire egy kézben vannak? - tette fel a kérdést. Halasi Zoltán szerint azonban ez inkább

az elkeseredettségnek a hangja, hiszen ezek az emberek használják rendszeresen ezt a vonatot [a Corona IC-t], ők azt mondják, hogy erre szükség van, egyébként jönnek sokan MÁV-munkavállalók is ide munkát vállalni. Úgy tudom, a levélíró itt dolgozik Magyarországon, ő sem akarna ilyen áldatlan körülmények között utazni. (...) Azt hiszem, hogy ő az igazi, autentikus hírforrás, hiszen (…) rendszeresen igénybe veszi.

 

Halasi Zoltán rámutatott arra, hogy a MÁV-Start felelőssége az Utasellátó kapcsán nagyon nagy, mivel a vállalat nem gondoskodott arról, hogy

megfelelő színvonalú étkező- és hálókocsik álljanak rendelkezésre. Tehát teljesen lemaradt ebben a versenyben, megint nem tudjuk, hogy ez most szándékos volt, vagy csak a menedzsmentnek a tehetetlensége - de minden jel abba az irányba mutat, hogy valakinek (…) nagyon szúrja a szemét, hogy ezek a vonatok közlekednek. És most előhúzták a kalapból, hogy ez gazdaságtalan, egyébként a mai napig nem bizonyították: semmilyen olyan hivatalos dokumentum nincs, amiben ez le lett volna írva.

 

Tény, hogy a MÁV-Start Zrt. vezetése által készített éves üzleti beszámolókban, üzleti jelentésekben soha nem szerepelt, hogy a nemzetközi személyszállítás veszteségbe forduló pénzügyi eredményeinek hátterében az Utasellátó állna – ezzel pedig nem csak a munkavállalókat, hanem a tulajdonost is megtévesztették. Ráadásul ezen kívül

azok az emberek hozták meg ezt a döntést, hogy ez [a tevékenység] most gazdaságtalan, akik egyébként bevezették ezt a szolgáltatást 2014. júliusban. És most előálltak vele, hogy gazdaságtalan. Nem is értjük ebben az összefüggéseket lassan, hogy ez miért van. Pláne, amikor közeledik a személyszállítás liberalizációja, megnyílnak a piacok, akkor kivonulni egy létező piacról, elrontani ezt a szolgáltatást... ez nem a fejlődés irányába mutat.

 

A riporter szóba hozta, hogy a MÁV egyes kiemelt jelentőségű munkakörben foglalkoztatott dolgozói a nemrég aláírt megállapodás értelmében további 4% alapbéremelésben részesülnek. Mint Halasi Zoltán fogalmazott, hülyén hangzik, ha egy szakszervezet dicséri a munkáltatót, de

ez a különbség a MÁV Zrt. humán vezetése és a MÁV-Start Zrt. vezetése között: van értelmes párbeszéd a MÁV Zrt-nél, a MÁV-Startnál meg nincs.

 

Jelezte, hogy a MÁV Zrt-nél bebizonyosodott, hogy a bérintézkedések negatív hatásai visszaütnek, mert vannak olyan szakmák, ahol a régi bérekkel már nem lehetett volna megtartani a munkavállalókat. Elmondta, hogy az intézkedés azokat a fizikai munkakörökben dolgozókat érinti, akik iskolai végzettsége, képzettsége nem volt elég arra, hogy a garantált bérminimumot elérje a bérük, de

úgy gondoltuk közösen a MÁV humán vezetésével és vezetésével, hogy lépni kell, hiszen előbb-utóbb kiürülnek ezek a munkahelyek, amik veszélyeztetni fogják a vasúti működést. Ezt belátták, és meg tudtunk velük állapodni.

 

Végezetül hozzátette, hogy a mai magyar közéletben

nagyon sokan egy dologgal nem foglalkoznak: hogy van 4,4 millió munkavállaló. Megszűnt a korkedvezményes nyugdíjazás, megszűnt az előrehozott nyugdíjazás, a sztrájktörvény, Munka törvénykönyve tragikus. (…) Egyelőre nincs semmilyen lehetőség, pereskedünk a munkáltatóval, egy-két helyen akadékoskodunk, lásd Utasellátó, (…) egyébként a munkavállalóknak semmilyen kifejezési lehetősége nincs az elégedetlenségükre. Egy van, amit ma Magyarországon nagyon sokan megtettek: a lábukkal szavaztak, és elmentek máshova dolgozni

 

- jelentette ki Halasi Zoltán, a VDSzSz Szolidaritás elnöke.

Letölthető dokumentumok:
20170904_117_Perc_Halasi_Zoltan.mp3 (15515 kb)