Összes hír 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | 2007
© VDSzSz Szolidaritás - www.vdszsz.hu/page/13/artID/6733/html/franciataskas-tanuls.html

(Francia)táskás tanulságok: avagy mire kell figyelni a következő beszerzésnél?


Minden jószándék ellenére az új jegyvizsgáló táska fölöslegesen nagy: a táskabeszerzéssel párhuzamosan ugyanis lecsökkent a táskák tartalma.

Az elmúlt napokban elkezdődött az új jegyvizsgáló táskák kiosztása, ami nem kis vihart kavart a legkülönfélébb fórumokon, a facebookon, a hozzánk eljuttatott emailekben, levelekben is kifejezik a jegyvizsgáló kollégák az új táskákkal kapcsolatos nemtetszésüket. Oroszi Rudolffal, a VDSzSz Szolidaritás munkavédelmi szakértőjével végigvettük, mi vezetett a jelenlegi helyzethez, és mi lehet a megoldás. 

Az új egyen- és formaruha bevezetésére 2014-ben került sor. Akkor az volt a koncepció, hogy a megújuló ruházat mellé kerüljön a kollégákhoz egy új táskamodell is. A tervezés stádiumában többféle variáció merült fel, köztük egy ún. franciatáska is bekerült a három mintadarab közé, amely szóba jöhetett, mint legyártandó, nagy szériában kikerülő verzió. Tulajdonképpen a beérkező pályamunkák közül ez volt a leginkább épkézláb - idézte fel Oroszi Rudolf, a VDSzSz Szolidaritás munkavédelmi szakértője. Aztán ez valahogy feledésbe merült, és kijött ugyan egy táska, de

az már nem egészen az a modell volt, amire mi akkor ott rábólintottunk, ami a jegyvizsgáló kollégák előtt megjelent. És tulajdonképpen ez a modell van mind a mai napig nagy mennyiségben a kollégáknál. Viszonylag hamar kiderült, hogy ezzel problémák vannak, mert nem fér el benne minden, amit még akkor a jegyvizsgálóknak maguknál kellett hordani, ezentúl szisztematikusan tette tönkre a ruházatot: (...) bolyhosodik, tehát ahol érintkezik a ruházattal, a zakóval, nadrággal, ott kikezdi annak az anyagát.

Ezeket a problémákat érzékelve gyakorlatilag közös szándék volt a KMvB és az érdekképviseletek részéről, hogy ezt a táskát valamilyen másikra cseréljük le. Ekkor ismét előkerült a "francia táska", és ez változatlanul bírta mindenki bizalmát, tetszését, és gyakorlatilag viszonylag rövid időn belül megszületett a döntés a KMvB, illetve az oda delegált jegyvizsgáló kollégák bevonásával úgy a VSZ, mint a VDSzSz részéről, hogy ez a modell kerüljön legyártásra.

 

Ekkor viszont már 2016-ot írunk, beindult a közbeszerzési eljárás, ami nem rövid: meg kell várni, hogy leteljen a pályáztatás határideje, de idő, amíg kiderül, hogy a pályázat eredményét nem támadja meg senki, ezután a nyertes cég megtervezi, legyártja a terméket, amit kiszállítanak és kiosztanak: ezzel el is jutottunk a mai napig.

Időközben azonban egy másik síkon is zajlott egy ettől független történet, ez pedig a táska tartalmával volt összefüggésben. 2010-ben jött ki egy normatív utasítás, amely a jegyvizsgálók számára előírta, hogy mit kell a táskájukban maguknál tartani szolgálat közben. Időközben ez elavult, és [még 2015 előtt] kezdeményeztük a felülvizsgálatát, de aztán az feledésbe merült. Viszont 2015-ben ismét intenzív tárgyalások kezdődtek ezzel kapcsolatban, és ezekben (...) magam is részt vettem a jegyvizsgáló kollégáink tagjaink, Személyszállítási Utazó Tagozat mellett. 2015. vége felé már kikristályosodott, hogy mi az, ami maradjon a táskában: akkor az Ughy Kálmán vezette azt a stábot a Startnál, ami a jegyvizsgálók ilyen típusú problémáit kezelte, és ő a fülünk hallatára kijelentette Szilágyi Gerzson beosztottja felé, hogy "üljetek le, tárgyaljátok meg, és ami fölösleges, azt dobjátok ki". 2015 decemberére nagyjából ez ki is kristályosodott.

Aztán nem történt nagyon sokáig semmi. Emaileket írogattunk, irogattam én is, többször beszéltem az ügyintézővel, és vártuk, hogy megjelenik az utasítás, dehát mindig az volt a panasza, hogy három ember helyett dolgozik, elfoglalt, és emiatt nincs ideje ezt az utasítást megszerkeszteni. Ezt nagyon sajnáltuk, de ugyanakkor folyamatosan mondtam neki én magam is, hogy lehet, hogy te három ember helyett dolgozol, de háromezer ember nap mint nap cipekedik fölöslegesen azért, mert nem képes ez az utasítás napvilágot látni.
Tehát (...) futott egyszer egy táskabeszerzés, és futott párhuzamosan ezzel egy táska tartalmára vonatkozó tárgyalás.

És aztán teljesen váratlanul idén megjelent az utasítás, amely gyakorlatilag most már hivatalosan is kiment a telephelyek felé: lecsökkentette a táska tartalmát, mappa került bevezetésre, bizonyos eszközöket a mozdonyon kell elhelyezni, tehát a táska tartalma lényegesen kevesebb lett. Igenám, de közben a másik ágon a táska projekt megvalósult, és megérkeztek a táskák: az Ipoly legyártotta őket.

Azok a táskák, (...) amivel a KMvB és valamennyi kolléga egyetértett, hogy ez a modell legyen, sőt, ez még bizonyos kollégáknál próbahordáson is volt. Tehát akkor úgy tűnt, hogy ezzel semmi probléma nincsen. Csak - mint előbb említettem - időközben a táska tartalma lecsökkent. Ma ott tartunk, hogy mind a munkáltató, mind a részünkről felmerült jószándék ellenére ma ez a táska nagyobb, mint amennyi szükséges volna: fölöslegesen nagy.

 

Aztán ami később jött, és a mostani napokban került felszínre, hogy a JÉ-készülék elhelyezése nem szerencsés, illetve a pántjával is vannak problémák, nyilván ezzel az új szituációval valamit kezdeni kell. Az persze nem megy, hogy újragyártsák vagy szétszedjék, hiszen már milliók fekszenek ebben a táskában, egy projekt volt tulajdonképpen. Tehát egy kármentés zajlik. A részünkre küldött panaszok nyomán, amiket a munkáltató is érzékel,

volt egy megbeszélés az SZK, a Start és az érdekképviseletek bevonásával, aminek a végeredménye az volt, hogy minden érdekképviselet delegál kettő jegyvizsgáló kollégát, a MÁV a saját apparátusából [küld résztvevőket], és ez a grémium pár héten belül eldönti, hogy mit lehet ezzel a táskával kezdeni ahhoz, hogy a következő táskatender kiírásáig valamilyen módon ezzel együtt lehessen élni. Tehát milyen átalakításokat kell rajta végezni. Az, hogy ez ilyen balul sült el, ez a jövőre nézve úgy gondolom, minden résztvevő számára tanulsággal kell, hogy szolgáljon.

 


A tanulságok

És a következő projektnél mire kell figyelni? A gyártó - főleg az Ipoly - egy kis börtöncég, ami nem tud nagy mennyiségben próbahordásra biztosítani termékeket: a küszöbön álló cipőbeszerzés is külön büdzséből megy.

De nyilvánvalóan meg kell teremteni annak a feltételeit, hogy ilyen még egyszer ne ismétlődjön meg: a következő táskákat bizony ki kell adni nagy mennyiségben a véglegesítés előtt próbahordásra a kollégáknak, és beépíteni az időközben beérkező észrevételeket

 

- összegezte az egyik legfontosabb tanulságot Oroszi Rudolf, a VDSzSz Szolidaritás munkavédelmi szakértője.