Összes hír 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | 2007
© VDSzSz Szolidaritás - www.vdszsz.hu/page/13/artID/6735/html/dragul-az-aruszallit.html

Drágul az áruszállítás, árat emel az RCH (is)!


Hozzájárul a díjemelés elkerülhetetlenségéhez az is, hogy a MÁV-nál az idén megvalósított és a jövő évre beígért béremelések költségei előbb-utóbb megjelennek a MÁV pályadíjaiban, majd a vasúti fuvarozók költségeiben is. Mindezt tetézi a munkaerőhiány.

Emeli szolgáltatási díjait az ausztriai Rail Cargo Austria és magyarországi leánya, a Rail Cargo Hungaria Zrt. (RCH) is. „Nem tehetünk mást: tevékenységünk hatékonysága az elmúlt években körülbelül 20 százalékkal romlott. Hasonló lehet a helyzet más vasúti és közúti áruszállító társaságoknál is” – reagált a hírre az RCH igazgatósági elnöke. Kovács Imre a hatékonyságromlás egyik okát abban látja, hogy a válság alatt csökkentek a fuvarozási igények, miközben új piaci szereplők jelentek meg, így a fuvardíjak folyamatosan mérséklődtek. A társaságoknak az alacsony bevételek mellett alig maradt pénzük fejlesztésre, ez rontotta a versenyképességüket. További gond, hogy a hazai vasúti pályák állapota és egyes határátmenetek lassú átjárhatósága miatt ugyanaz a feladat fajlagosan több eszközzel teljesíthető.

300-vasutiaruszallitas3-300x281.jpgHozzájárul a díjemelés elkerülhetetlenségéhez az is, hogy a MÁV-nál az idén megvalósított és a jövő évre beígért béremelések költségei előbb-utóbb megjelennek a MÁV pályadíjaiban, majd a vasúti fuvarozók költségeiben is. Mindezt tetézi (a közúton is) a munkaerőhiány, ami az RCH esetében már a fejlődés gátjává vált.
Több hazai magán-vasúttársaság már tavaly veszteséges volt. „Mára sem a vasúti, sem a közúti áruszállítók többsége nem tud megfelelni a megbízói igényeknek” – jelentette ki Kovács Imre. Így már az az egyébként kedvező fordulat is teherként jelentkezett, hogy a fuvarozás iránti megnőtt hazai kereslet visszatért a válság előtti, 2008-as szintre. E többlet teljesítése mellett ugyanis már nem maradt szabad kapacitása az RCH-nak, és Kovács Imre ismeretei szerint a rivális társaságoknak sem, az eszközfejlesztések említett elmaradása miatt.

„Elsősorban az infrastrukturális feltételrendszer elnehezülése és a közlekedési nehézségek miatt kényszerülünk áremelésre 2018-ra” – erősítette meg a Világgazdaságnak Kukely Márton, az egyik jelentős hazai vasúti magánfuvarozó, a CER Cargo Holding vezérigazgatója is.

Az áruszállítók kénytelenek kirostálni megbízásaik közül a gazdaságtalan elemeket. Az egyik kényes terület az irányvonatoké, amelyek fuvardíjai az elmúlt évek erős versenyében irreálisan, 20-30 százalékkal estek. „A meg nem térülő irányvonati megbízásainkat már nem tudjuk megújítani” – jelentette ki Kovács Imre. Az árak kevésbé estek az úgynevezett egyes kocsik piacán, mert itt az RCH az egyetlen országos lefedettségű szolgáltató. A több megbízónak többféle kocsiból összeállított szerelvények továbbítása bonyolultabb, költségesebb feladat, és lényegében alig hoz hasznot. A Rail Cargo Hungaria e szegmensben óvatosabban szelektál, mert az egyes kocsik továbbítását Kovács Imre az RCH (mint legnagyobb hazai piaci szereplő) számára bizonyos értelemben kötelezettségnek is tekinti.

Drágul a közúti szállítás is. Európában a szakma nagy szereplői közül elsőként a németországi Schenker jelentett be október 1-jétől átlagosan 6 százalékos fuvardíjemelést. Ugyanakkor Kovács Imre szerint az iparnak is meg kell értenie, hogy a gazdasági növekedés miatt megnőtt szállítási igények már csak magasabb árakon elégíthetők ki. (A többi közt nyersanyagpiaci, acélpiaci boom van.)

2017 első nyolc hónapjában az RCH árutonna-kilométerben kifejezett teljesítménye 15 százalékkal haladta meg az előző év azonos időszakáét. A társaság éves szinten várhatóan 5-6 százalékkal több árut továbbít, mint tavaly, de a bevétele csak 1 százalékkal nő, a hazai számviteli szabályok szerinti üzemi eredménye pedig ismét negatív lehet.

B. Horváth Lilla, Világgazdaság, fotó: Móricz-Sabján Simon