Összes hír 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | 2007
© VDSzSz Szolidaritás - www.vdszsz.hu/page/13/artID/6847/html/napirenden-van-a-mag.html

Napirenden van a magyar szerepvállalás az RCH-ban!


napirenden-van-a-mag

Andreas Matthӓ, az ÖBB-vezérigazgatója szerint Magyarországon nehéz éve volt az RCH-nak és a TSH-nak is. A fő feladat most az, hogy az RCH számára jövedelmező fuvarokat szerezzenek. A vezérigazgató egyetértett a bérfejlesztés szükségességével, és megköszönte a magyarok munkáját.

Az ÖBB Európai Üzemi Tanácsának (EÜT) magyar tagjai – Zubály Bertalan, Mózes Tibor, Zlati Róbert – Andreas Matthӓ ÖBB-vezérigazgatóval tárgyaltak január 17-én. A találkozóra azért került sor, mert az elmúlt év végi EÜT-ülésen a vezérigazgató kínai látogatása miatt nem tudott részt venni és a magyar kollégák kifejezetten kérték a megbeszélés létrejöttét. A tanácskozáson részt vett Dr. Veronika Zügel ÖBB humán igazgató és Bettina Gusenbauer vezérigazgatói titkárság-vezető is.

A tárgyalás első részében Andreas Matthӓ tájékoztatást adott a Holding - és azon belül az RCG, RCA, RCH - tavalyi eredményeiről. Megemlítette, hogy Magyarországon nehéz éve volt az RCH-nak és a TSH-nak is. A jövő fő feladata, hogy az RCH számára jövedelmező fuvarokat szerezzenek. Tudják, hogy nagy piaci nyomás nehezedik ránk. Mindezek tükrében köszönetét fejezte ki a magyar munkavállalók munkájáért.

Megemlítette, hogy 10 éve került sor a privatizációra. Ezzel kapcsolatban elmondta, hogy Budapest továbbra is fontos az ÖBB számára. Mindenképpen tervezik a magyar államhoz közelítést, napirenden van a magyar szerepvállalás az RCH-ban. Andreas Matthӓ kijelentette, hogy közösen vagyunk erősek a piacon.

A vezérigazgató elemezte az osztrák és a magyar egyeskocsi-forgalom működését is. Míg Ausztriában teljes egészében támogatják, addig Magyarországon ez nem így történik, amin változtatni szükséges, és ebben is szeretnének tárgyalásokat kezdeményezni a magyar kormánnyal.

Ezt követően a tájékoztattuk az ÖBB-vezetőket az RCH-nál megvalósult bérfejlesztésről. Elmondtuk, hogy egy folyamat megindult, és alapvetően szükségesnek tekintjük a tavaly kötött megállapodást annak érdekében, hogy a vállalat működőképes maradjon a foglalkoztatás szempontjából. A vezérigazgató egyetértett a bérfejlesztés szükségességével.
Az elmúlt 10 évben a privatizáció és a vállalat sikere érdekében magyar oldalon is nagy áldozatokat hoztunk. Azt kértük, hogy a cég értéke és termelőképessége érdekében állítsák vissza azt a leányvállalati kört, amellyel a privatizációkor rendelkezett az RCH, ezzel is segítve, felkeltve a magyar állam érdeklődését.

Az idei várható, előttünk álló nehézségekről is adtunk tájékoztatást. A vágányzárak – különösen a 40a teljes vágányzár – és a villamos-energia árak emelése okoz nagy kihívást a vállalat számára.
Andreas Matthӓ kifejtette, hogy az új osztrák miniszter is megerősítette: az osztrák vasút európai dobogós helyét - ezen belül az árufuvarozás második helyét - szeretné megőrizni. Beszámolt arról, hogy az ÖBB Felügyelő Bizottság élére régi ismerősünket, Arnold Schiefert (korábbi RCH CFO) fogják kinevezni, és örül annak, hogy vasúthoz értő FB-elnök kerül a testület élére.
Kértük a vezérigazgatót, hogy az RCA-nál bevezetni tervezett új szervezeti felépítéssel kapcsolatos tapasztalatokat tárgyaljuk meg a magyarországi bevezetés előtt, aki válaszul elmondta, hogy ez másképpen nem is lehetséges.

Az osztrák vezetők szerint ugyanazokkal a gondokkal küzdenek a munkaerőhiány miatt, mint mi. Ausztriában is megszűnt az iskolarendszerű vasúti szakemberképzés, amelyet most indítanak újra. Az életkori problémák is hasonlóak. A pálya vonzóbbá tételén dolgoznak, ennek kapcsán szóba került a vállalati üdülők jobb kihasználtságára törekvés is. Itt jeleztük, hogy az Ausztriára kiterjesztett ingyenes vasúti utazási kedvezmény segítene ezen, és általában az ÖBB iránti elköteleződésen is. A válasz szerint Ausztriában is probléma a menetkedvezmény kérdése. Az osztrák kollégák számára ez nem ingyenes, évente 700 eurót fizetnek a „családi arcképes igazolványért” és még 400 eurót a munkába járás lehetőségéért.

A tartalmas és hasznos találkozó után Norbert Rothbarttal, az RCA KÜT elnökével találkoztunk, és kölcsönösen tájékoztattuk egymást, valamint értékeltük az elmúlt hónapok tapasztalatait. A kollégák elmondták, hogy az új szervezeti mátrixon alapuló működés az év közepén indul el ténylegesen. Az osztrák teljesítmények közel felét a faforgalom teszi ki, amely egyeskocsi-forgalom formájában valósul meg - és amelyet teljes mértékben támogat az osztrák állam.

Megtudtuk, hogy az új kormány csorbítani kívánja a szakszervezeti jogokat és a kamarai tagdíj csökkentését tervezi, ezen kívül nyugdíjkorhatár-emelés következik, amellyel összefüggésben az ÖBB-nél eddig működött időskori részmunkaidős foglalkoztatást is felfüggesztették.