Összes hír 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | 2007
© VDSzSz Szolidaritás - www.vdszsz.hu/page/13/artID/6869/html/ket-ev-munkaja-erett.html

Két év munkája érett be február 12-én: megalakult a Közszolgáltató Vállalkozások Konzultációs Fóruma!


Ezentúl a vasutasságnak is lesz közvetlen, háromoldalú érdekegyeztetési lehetősége!

Halasi Zoltán, a VDSzSz Szolidaritás elnöke:

Fónagy János, Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, parlamenti államtitkár:

Pelcz Gábor, a STRATOSZ elnöke (munkáltatói oldal):

Palkovics Imre, a Munkástanácsok Országos Szövetsége elnöke:


Az előzetes híreknek megfelelően február 12-én megalakult Közszolgáltató Vállalkozások Konzultációs Fóruma a Versenyszféra és a Kormány Állandó Konzultációs Fóruma (VKF) és az Országos Közszolgálati Érdekegyeztető Tanács (OKÉT) mellett harmadik tripartit fórumként működik majd a jövőben. Az új érdekegyeztetési színtér részesei az állami vállalatokat tömörítő Stratosz, valamint a közszolgáltató állami vállalatok érdekképviseletei lesznek.

Mint Halasi Zoltán, a VDSzSz Szolidaritás elnöke a Civil Rádióban elhangzott korábbi interjúban kifejtette: a komoly közlekedési szervezetek a közúti (buszos) és a vasúti közlekedési ágazatból együtt kívánják megjeleníteni a véleményüket az új érdekegyeztetési formában. Szerinte sokkal egyszerűbb lesz a tárgyalás a munkáltatóval és a kormányzattal, ha az álláspontokat a résztvevők előre egyeztetik, és  

nem egymást kijátszva, nem egymásnak konkurrenciát teremtve fogunk ebben a konzultációs fórumban részt venni. Ez nem egy konföderáció, hiszen konföderációból talán van több is, mint kéne... Azt gondoljuk, hogy ez sokkal több, ez egy olyan bázist teremt az állami vállalatoknak, ami eddig hiányzott.

És a másik oldalon a Stratosz, a stratégiai vállalatokat tömörítő országos munkaadói szervezet megerősödése, aktivizálódása jelentős tárgyalási lehetőséget teremt az  [érintett] érdekképviseleteknek. A harmadik fél, a kormány pedig nyilvánvalóan akkor lép be, amikor már olyan megállapodásközeli helyzetekbe kerülünk, amikor mint tulajdonosnak, finanszírozónak be kell lépnie.

 

A fórum létrehozásával a felek egy teljesen új mozgásteret kaptak, hiszen bármilyen témát megnyithatnak a munkaadói oldal és a munkavállalói oldal szereplői - olyanokat is, amik eddig más érdekegyeztető fórumokon nem vezettek eredményre. A VDSzSz Szolidaritás elnöke szerint

azért több ez az együttműködés, mint más együttműködési formulák, mert a közlekedésben lévő vállalatok munkavállalóit ugyanazok a problémák feszítik.

 

Ezekből pedig nem kevés van, Halasi Zoltán a megoldást igénylő témakörök között említette a korkedvezményes nyugdíjazás intézményét, a munkaidő-csökkenés kérdéskörét, a Munka törvénykönyvét, ami az állami vállalatokra különösen súlyos tételeket tartalmaz: a sztrájkjogot, a szervezkedési jogot és a tisztségviselők jogait korlátozza. Felhívta a figyelmet arra, hogy ezesetben ún. kógens szabályokról van szó, amiktől eltérni nem lehet.

A munkavállalók szempontjából jelentős lehetőségek nyílnak, hiszen nem véletlenül alakult ki ez a konzultációs fórum. Ez másfél éve kvázi már működik, csak épp nem hivatalos vagy szervezeti formában: a munkavállalói és munkaadói szervezetek már régóta egyeztetnek egymással. Halasi Zoltán szerint remek alkalom lesz arra, hogy beleszóljunk akár a bérezési kérdésekbe. Szerintem a megkötött bérmegállapodások nem lesznek elégségesek ahhoz, hogy a közszolgáltató vállalkozások életben maradjanak a munkaerőpiacon. Ezeket a témaköröket is meg kell nyitni a fórumon.

Halasi Zoltán szerint rengeteg a feladat:

Nem szeretnénk, ha ez népgyűlésként működne, hanem eldöntjük az irányvonalakat, az általunk megbízott szakszervezeti képviselők a Stratosszal szemben képviselik az álláspontunkat, hogy hatékony legyen a munka, ha már létrejön ez a fórum.

 

A fórum megalakítását követően elsőként mindenképp technikai jellegű kérdéseket kell tisztázni, amiket a felek egyébként többségében már meg is beszéltek: a háttérben nagyon sok egyeztetés folyt, hogy milyen meghatalmazás alapján, milyen képviselettel rendelkező szervezetek vehetnek részt a fórum munkájában.

Nem szeretnénk létrehozni azokat a testületeket, amik már léteznek. Tehát nem konkurrenciája lennénk a VKF-nek vagy az OKÉT-nek. A legfontosabb témakörök között van a bérezés és a korkedvezményes nyugdíjazás kérdése...

Már az nagy eredmény lenne, ha gyorsan el lehetne érni azt, hogy legalább a töredékidőket elismernék, amit elveszítettek kollegáink a korkedvezményes nyugdíjazás megszűnésével, akár a korkedvezményes nyugdíjazást helyettesítő intézmények megteremtésével.

 

65 évre emelkedett a nyugdíjkorhatár, egy közlekedési vállalatnál pedig 64 évesen orvosilag is alkalmasnak is kell lennie a munkavállalóknak - ha viszont az öregségi nyugdíjkorhatár betöltése előtt már valaki alkalmatlanná válik, nincs könnyű helyzetben sem a munkáltató, sem a szakszervezet.

A fórum napirendjére ezerféle téma kívánkozik, de ahogy a munkaadókkal ezekben a témákban folytatott megbeszélésekből már kiderült, nekik is érdekük, hogy ezekre a problémákra megoldást találjunk. És ezért fontos, hogy a munkaadók is együtt vannak a Stratosz zászlója alatt. A nagy munkáltatók, a Volán csoport, a vízügy, a villamosipar és a vasúti közlekedés munkaadói és munkavállalói vesznek részt az induló konzultációs fórum munkájában.

Az állam részéről pedig a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium és a Nemzetgazdasági Minisztérium is képviselteti magát, mivel

az NFM-hez tartozik a felsorolt vállalatok nagy része, de a pénz a Nemzetgazdasági Minisztériumban van. Ezért van itt egy ilyen kettősség

 

A február 12-i alakuló ülésen mindkét minisztérium államtitkára részt fog venni, ezzel demonstrálva, hogy a kormány a kezdeményezés mögé áll. Persze, a legtöbb egyeztetés a munkaadói és a munkavállalói szereplők között lesznek, de amennyiben szükség lesz rá, akkor megjelennek a két tárca képviselői, hogy a hatáskörükbe tartozó kérdéseket rendezni lehessen.

hogy részt fognak venni konföderációk is - ha másképp nem is, megfigyelőként - ennek a szervezetnek a működésében

 

Hiszen felmerülhetnek olyan témakörök, amiket a jogszabályok, vagy az ügy súlya miatt a VKF napirendjére kell venni, ahol aztán a konföderációk képviselhetik a Közszolgáltató Vállalkozások Konzultációs Fórumán megfogalmazott álláspontot - szögezte le Halasi Zoltán. (Az interjút a lap alján megtalálod.)

Előzmény, háttér: 

Együttműködési megállapodást kötöttek a KVKF reprezentatív ágazati szakszervezetei!
A Közúti Közlekedési Szakszervezet, a Közlekedési Munkástanácsok Szövetsége, a Mozdonyvezetők Szakszervezete, a Vasutasok Szakszervezete és a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete Szolidaritás közös, február 1-jei közleményében sikerként értékelte, hogy hosszú munka eredményeként 2018. február 12-én megalakul a Közszolgáltató Vállalkozások Konzultációs Fóruma (KVKF).

Az érdekegyeztető fórum célja, hogy az állami vállalatok munkavállalóit érintő döntésekről közvetlenül is egyeztethessenek a résztvevő szakszervezetek, a munkaadók, valamint a tulajdonos, állami oldal képviselői.

Ennek előkészületeként a fenti ágazati szakszervezetek megállapodást kötöttek február 1-jén. Vállalták, együttműködnek egymással, a KVKF munkájában egységes, előre egyeztetett álláspontot képviselnek a Fórum hatékony, érdemi működésének elősegítése érdekében.

A KVKF munkájában a szakszervezeti oldalon kívül a Nemzetgazdasági Minisztérium és a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium képviselői, munkaadói oldalról a Stratégiai Közszolgáltató Társaságok Országos Szövetségének tagjai vesznek részt.

Letölthető dokumentumok:
DOC180212.pdf (111 kb)