Összes hír 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | 2007
© VDSzSz Szolidaritás - www.vdszsz.hu/page/13/artID/6889/html/par-ev-es-torleszti-.html

Pár év, és törleszti hosszútávú adósságát a MÁV


Ráadásul a Magyar idők  szerint már gyártják azt a tizenegy, emeletes motorvonatot, amelyet tavaly rendelt meg a nemzeti vasúttársaság.

300-MAV_adossag.jpgTöredékére, 290-ről 51 milliárdra csökkent a MÁV-csoport adóssága 2010 óta, miközben megkétszereződött a korszerű elektromos motorvonatok száma - írja a lap. A közszolgáltatást végző cégek állami ellentételezést kapnak a tevékenységükhöz. A MÁV-csoport a vasúti infra­struktúra működtetéséhez, illetve a személyszállítási közszolgáltatáshoz szükséges erőforrásokat kapja az állami költségtérítésből. A MÁV Zrt. pályaműködtetési, a MÁV-Start Zrt. közszolgáltatási szerződéssel rendelkezik, ezek a tíz évre szóló megállapodások biztos hátteret jelentenek a működéshez.

Az állami támogatásnak és a felelős gazdálkodásnak köszön­hetően 2016-ban – az utolsó, lezárt pénzügyi évben – a MÁV-csoport 132 milliárd forint konszolidált árbevételt ért el, az adózás előtti eredmény pedig 14 milliárd forintot tett ki. 2017-ben a cégcsoport előre jelzett konszolidált árbevétele 138 milliárd forint, az adózás előtti eredmény pedig 12 milliárd forint.

Eközben az adósságállomány 51 milliárd forintra csökkent az elmúlt év végére. A MÁV-csoport tavaly saját forrásból – állami adósságátvállalás nélkül – közel 15 milliárd forint adósságszolgálatot teljesített. Ez jelentős siker annak fényében, hogy 2010-ben csaknem 300 milliárd forint volt a cégcsoport adósságállománya. A MÁV Zrt. 2021-ben, a MÁV-Start Zrt. pedig 2024-ben teljes mértékben visszatörleszti hosszú lejáratú hiteladósságát.

A pénzügyi gazdálkodás kiváló eredményei mellett jelentős fejlesztésekre is sor került. Mint ismert, 2016 év végén érkezett meg a megrendelő MÁV-Starthoz a 123. FLIRT 1-es motorvonat, és ezzel teljessé vált a nemzeti vasúttársaság flottája. Az első, 30+30 motorvonatra szóló szerződést 2006-ban írta alá a szállító a vasúttársasággal. Ezt 2013-ban követte a korábbival azonos műszaki tartalmú 42+6 motorvonat vásárlása, ennek közbeszerzését a MÁV-Start és a GYSEV közös kiíróként hirdette meg. További 6+15 korszerű, alacsony padlós villamos motorvonat beszerzésről tavaly júliusban írt alá szerződést a személyvasút és a Stadler Bussnang AG.

Az új motorvonatok hagyományos kék árnyalatú festésűek, a 2014-től leszállított 42 új járművel teljesen azonos a megjelenésük. Immár Magyarországon üzemel a világ legnagyobb, egységes FLIRT-flottája: összesen 133 első ­generációs és 10 darab harmadik generációs FLIRT vonat szállít utasokat, ebből 123 a MÁV-Start állományában és tíz+tíz a GYSEV-nél.

A járművek 2007 óta összesen több mint százmillió kilométert tettek meg, elsősorban a fővárosi elővárosi forgalomban. A korszerű, akadálymentes, hatékony energiafelhasználású motorvonatokon 211 ülőhely van, a végsebességük 160 kilométer. A fejlesztések nem álltak le, 11 nagy kapacitású, azaz emeletes, 600 ülőhellyel rendelkező motorvonat szállítását már megrendelte a MÁV-Start.

Jámbor Gyula, Magyar Idők