Összes hír 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | 2007
© VDSzSz Szolidaritás - www.vdszsz.hu/page/13/artID/6892/html/ujszasz-elkepeszto-h.html

Újszász: elképesztő, hogy ennyire sárba kell tiporni két vasutas munkatársat csak azért, hogy valakik mundérjának "becsülete" ne sérüljön!


Két ártatlan ember hosszú hónapok óta a gyanúsítás terhével végzi napi felelősségteljes munkáját: forgalmat szervez, irányít!

Elkeserítő fejleményről ad számot Bárány Balázs, a VDSzSz Szolidaritás alelnöke az újszászi balesettel kapcsolatban. Március 6-án került sor a Közlekedésbiztonsági Szervezet (KBSZ) megbeszélésére, ami hivatott lett volna lezárni a vizsgálati jelentésüket. Mint arról beszámoltunk, még tavaly decemberben adtak ki egy előzetes véleményt. Eszerint két tagtársunk - akik gyanúsítottak az ügyben - a KBSZ álláspontja szerint vétlenek. Az érintetteknek 60 napjuk volt arra, hogy észrevételt tegyenek a KBSZ megállapítására. Ezt követően került sor az egyeztetésre, ahova meghívták mindazokat, akik a KBSZ szerint az ügyben érintettek. Így a MÁV-ot is. Mint Bárány Balázs folytatta,

a MÁV elnök-vezérigazgatója levélben is tájékoztatta a KBSZ-t, és ebben a levélben észrevételt nem tettek az előzetes véleményre. Ebből számomra az következett, hogy egyetértettek az abban foglaltakkal. Ez megnyugvással töltött el bennünket, hiszen mi is hasonlóan gondoljuk, ahogy ezt a KBSZ is tette: két tagtársunk vétlen. Ehhez képest a KBSZ az ülésen nagy meglepetésemre a jelenlévőket arról tájékoztatta, hogy az elnök-vezérigazgató asszony levelétől függetlenül a Budapesti Vasútbiztonsági Igazgatóság az ülést megelőző nap délutánján futárral úgymond különvéleményt juttatott el a KBSZ-hez, amely nem tudom egyébként mit tartalmaz. A KBSZ vasúti osztályvezetője szerint semmi érdemlegeset, de arra mindenképpen alkalmas, hogy húzzák vele az időt. Egyszerűen érthetetlen ez a fajta eljárás meg az is, hogyan (...) fordulhat az elő, hogy a MÁV Zrt-nek van egy hivatalos álláspontja, és ezt bárki a MÁV nevében felülbírálja, megkérdőjelezi. Hangsúlyozom: a MÁV nevében.

Úgy gondolom, hogy azt előtte célszerű megtenni, és nem utólag, és [pláne nem] ilyen formában, hogy az érintettek nem is tudnak tájékozódni. Épp ezért az ülésen kértem a KBSZ vasúti osztályvezetőjét, hogy ne vegye ezt a különvéleményt - nem tudom, minek nevezzem (...) - figyelembe, hanem a MÁV hivatalos, Elnök-vezérigazgató által aláírt levelére hagyatkozva zárják le a vizsgálatot. Ez azt jelenti, hogy kiteszik a honlapra a zárójelentést - mindenki okulására.

Nos, nem ez történik, az ügy emiatt még mindig húzódik, és egyszerűen elképesztő, hogy ennyire sárba kell tiporni két tagtársunkat, két vasutas munkatárs sorsát csak azért, hogy valakik mundérjának a "becsülete" ne sérüljön. Nem gondolom, hogy ez a tisztességes eljárás. Két ártatlan ember hosszú hónapok óta a gyanúsítás terhével végzi napi felelősségteljes munkáját: forgalmat szervez, irányít. Akkor, amikor szerintem - és ezt mások is osztják - (...) vétlenek az ügyben. Abszolút vétlenek: a siklást rajtuk kívülálló közrehatás okozta. Bízom abban, hogy a KBSZ a jövő hét folyamán pontot tesz az i-re, és kiadja a zárójelentést - olyan formában, ahogy azt az előzetes anyagában megjelentette.

Egyébiránt pedig úgy vélem, hogy a Vasútbiztonsági Szolgálatnak ezeket a fantasztikus energiákat más módon kellene hasznosítani, például, hogy tegyen a rendkívül magas számú rakományszóródás megszűntetésért. Olvashattátok a legutóbbi biztonsági tájékoztatóban is, hogy milyen nagy mértékben emelkedett az ilyen esetek száma: javarészt a magánvasutak által fuvarozott rakományok szóródnak.

Gondoljatok bele: a tehervonat 90-100 km/h sebességgel halad, szemből érkezik személyvonat 100 illetve 160 km/h sebességgel is akár, miközben a tehervonatról kavicsdarabok, vasdarabok hullanak: 200 km/h sebességgel történik az ütközés. Ezek a lehulló anyagdarabok betörhetik a vasúti kocsik ablakát, személyi sérüléseket okozhatnak - arról nem is beszélve, hogy a kocsiszekrényen jelentős károk keletkeznek. Azt gondolom, nagy hiba volt, amikor jó pár évvel ezelőtt az Üzletszabályzatból valami oknál fogva valakik kiemeltették azt a passzust, miszerint a Pályavasút jogosult és köteles is ellenőrizni az operátor vasutak működését, üzemét. Persze, ettől függetlenül azért, ha a vasút hálózatán tevékenykedő vasútbiztonsági munkatársak szabálytalanul rakott kocsikat észlelnek, akkor tegyék meg a szükséges intézkedéseket, hiszen az az élet- és vagyonbiztonságot közvetlenül veszélyeztető következményekkel járhat. Ilyen esetben pedig mindenki köteles fellépni - főleg azok, akik ebben a kérdésben szakemberek.

 

(címlapfotó: Bércesi Erika, Facebook)