Összes hír 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | 2007
© VDSzSz Szolidaritás - www.vdszsz.hu/page/13/artID/6992/html/start-megallapodas-a.html

Start: Megállapodás az egészségileg alkalmatlanná vált munkavállalók munkabéréről


Itt elolvasható a  2018. május 28-i rendkívüli VÉT-ülésen a "vasúti alaptevékenységgel kapcsolatos egyes munkakörökre nem szolgálatból származó okból egészségileg alkalmatlanná vált munkavállalók munkabérének megállapításáról kötött megállapodás".

Azon nem lehet közöttünk vita, hogy ezek a napokban történt események rendkívüli intézkedéseket követelnek!

 

- jelentette ki Halasi Zoltán, a VDSzSz Szolidaritás elnöke a MÁV-Startnál szakszervezetünk által kezdeményezett május 28-i rendkívüli VÉT-ülésen (ide kattintva meghallgathatod). Elmondta, hogy három héttel korábban már sor került egy konzultációra ez ügyben,

azóta semmi.

Leszögezte: amennyiben a MÁV-Start nem teszi magáévá a javaslatokat, akkor minden felelősség a munkáltatót terheli a továbbiakban. A VDSzSz Szolidaritás elnöke által megfogalmazott javaslatok két csoportba sorolhatók: az azonnali intézkedések körére és a hosszútávúakra.

Azonnali intézkedések:

Fel kell függeszteni a díjszabás bizonyos előírásait illetve a jegyvizsgálókra vonatkozó utasítások egyes részeit. Nem értjük, hogy ilyen helyzetben miért kell a jegyvizsgálóknak a vonaton két irányból kezdeni a jegyvizsgálatot. Ezzel kapcsolatban csak egy utasítást kellett volna már kiadni a legutóbbi konzultáció óta.

Legyen lehetősége a jegyvizsgálónak a jegykezeléstől a konfliktus miatt elállni. Mondhassa, hogy ne kelljen neki ezt a jegyet kezelni. Ezt elmondtuk már három hete is - emlékeztetett Halasi Zoltán.

Fel kellene függeszteni az utasleadási lapok írását a konfliktusos területeken, és még kockázatot sem vállal a munkáltató, mert úgyse hajtja be senki.

Halasi Zoltán bemutatta egy tagtársunk által írt eseményjelentő lapot. A jegyvizsgáló kollegina lekérte az ügyfélszolgálattól, hogy az utasnak mennyi utasleadási lapja van. Mindez Kőbánya-Kispest állomáson történt, ahol le akarta szállítani a vonatról. Az ügyfélszolgálat azt felelte, hogy rengeteg be nem fizetett utasleadási lappal rendelkezik az utas, aki utána saját magát késsel akarta agyonszúrni, meg fenyegetőzött.

Ennek semmi értelme: 8 éve mondjuk azt, hogy felesleges konfliktusba keveredik a vezető jegyvizsgáló, a jegyvizsgáló az utassal azért, hogy utasleadási lapot írjon, amit egyébként a bánat be nem hajt. Százezrével őrzi a MÁV-Start a be nem hajtott utasleadási lapokat.

 

A VDSzSz Szolidaritás elnöke szerint a MÁV-Start és a MÁV pontosan tudja, melyek a fertőzött, bántalmazásban leginkább érintett területek, így például Vésztő térségére az említett felfüggesztés nyilván nem vonatkozna, de

azokon a területeken, ahol konfliktus van, azonnal el kell ettől tekinteni. 

 

Halasi Zoltán utalt a pár évvel korábban a MÁV-Start és szakszervezetünk között létrejött egyezségre, aminek értelmében a hölgyek nem teljesítettek egyedül szolgálatot éjszaka a fertőzött vonatokon vagy a diszkósvonatokon. Ha egy vállalat a vezetése változik, a vállalat attól még ugyanaz marad, így a megállapodáshoz ma is tartania kell magát a Startnak. 

Azonnal meg kell szüntetni a fejállomásokon és a budapesti állomásokon a pótdíjjal való jegykiadást! Eddig a munkáltató azzal érvelt ellene, mert a munkáltató szerint ez a lépés elirányítja az utasforgalmat a pénztárak helyett a vonatokra.

Jelentem, nincsen pénztár: Nyugatiban nincs nyitva éjszaka pénztár. Nem tudom, milyen forgalmat lehet elirányítani a pénztártól a vonatra. Mindenki a vonaton vesz jegyet. Ezért a pótdíjjal való jegykiadástól való eltekintést a budapesti és Budapest környéki szolgálati helyekről szerintem azonnal fel kell függeszteni!

(...) Nem sikerül két év alatt testkamerát beszerezni, de ha kimennénk itt a hátunk mögött lévő piacra, lehetne venni egy zsákkal. Nem sikerült ezt két év alatt megoldania a MÁV-Startnak, de úgy tudom, hogy minden jegyvizsgálónak van telefonja, ami gondolom, hang- és képfelvételre alkalmas. A krízisesetben miért nem veheti fel az eseményt, és miért nem rögzítheti, hogy mi történt?!

Miért nem lehet megoldani, amikor a mozdonyvezetőnek és a többi jegyvizsgálónak telefonja van, hogy egy pánikgomb-rendszert lehessen feltelepíteni a telefonra? A mai világban azt gondolom, hogy ez kétnapos fejlesztés, kivéve mondjuk a MÁV-nál, ahol két év, mint a testkamera esetében.

 

Javasolta, hogy például az egészségileg alkalmatlanná vált kollegákkal, akikkel amúgy nem tud mit kezdeni a munkáltató, a fertőzött területeken meg lehetne előre szűrni az utasokat a pályaudvarokon: rendelkeznek-e az utazáshoz szükséges jeggyel?

Utalt arra, hogy "fantasztikus kapcsolat" van a Készenléti Rendőrség és a MÁV-Start, MÁV között. Jelezte, hogy a MÁV-nak vasutas polgárőrségét miért nem lehet felhasználni esetleg,

ha a rendőrség erre nem tud embereket adni vagy nem képes? Azt gondolom, hogy rövidtávon ezek az intézkedések azonnal bevezetendők azért, hogy elkerüljük a nagyobb konfliktust.

 

Hosszútávon pedig lehessen a vonaton jegyet venni. (Ki lehet számolni a különbséget, hogy mennyi pénzt takarított meg a vállalat a pénztárak bezárásával és mennyi a jegyjutalék közti különbség, és ha ennyivel többért adnák a vonaton a jegyet, már rendben is van a dolog.)

Halasi Zoltán szerint át kell tekinteni az egész pótlékolási rendszert.

Én biztos nem fizetnék a vonaton az 500 forintos jegyem mellé 10 ezer forint büntetést. És az utasok döntő többsége nem akar ilyet fizetni. Ez ugyanis nem életszerű. Tudom, hogy ez évek óta téma, de oda vezet, hogy utasleadási lapok tömegével születnek, nem akarják kifizetni a díjakat, és ebből keletkeznek a konfliktusok.

 

Elmondta: a 2017. XX. MÁV Értesítő tartalmazza, mit kell tenni bántalmazásos esetekben, így például az nem szerepel benne, hogy a havaria irányító visszamondja a rendőri intézkedést, amikor megtámadták a jegyvizsgálót. Arra is kíváncsi lenne, hogy hányan jelentkeztek az Értesítőben szereplő programba, hány jegyvizsgáló vett részt vagy egyáltalán tudja-e, hogy részt vehet, ha őt támadás éri.

Én csak azt tudom mondani, hogy semmilyen nagy kérésünk nincs a munkáltató felé, mint amit leírtunk és elmondtunk: velünk együttműködve ezeket a lépéseket meg kell tenni. (...) Sajnos azt tapasztaljuk, hogy a munkáltató azt gondolja magáról, hogy majd a szakszervezetek helyett majd ő jóságos munkáját elvégzi. Sajnos, nem jött be, mert ezt régen úgy hívták, hogy korporatív államigazgatás, amikor valaki magáról 100 évvel ezelőtt kitalálta, hogy ő lehet a munkáltató és a szakszervezet is. (Akinek van kedve, járjon utána ki volt ő).

Szerintem ezt nélkülünk nem lehet megoldani. Mai példa: Nyugati pályaudvaron létszámnorma alatti vezénylés volt, kollegáink kimentek, és hogyhogynem lett második jegyvizsgáló a vonatra. Miért kell odamenni minden vonathoz? 13:18-kor indult Kecskemétre ez a vonat. Miért kell ezt eljátszani? Nincsen meg a létszám, nem vezényelünk, nem szólunk, sok egységgel megy: én megértem, hogy létszámhiány van - de azt olvassuk az újságban (...), hogy minden rendben, minden frankó, a jegyvizsgálók 1126%-a akar itt haláláig dolgozni, de mi nem ezt tapasztaljuk. Ezt is helyre kell tenni, és ha ezek az intézkedések megtörténnek, akkor se biztos, hogy ebben a társadalmi helyzetben elejét lehet venni a jegyvizsgáló-támadásoknak, de biztos, hogy sokkal kevesebb esetben lesz, hogy konfliktusba kell kerülni az utasokkal.

Én azt gondolom, hogy azoké a felelősség ebben az ügyben, akik nem fogadták meg az általam most elmondottakat - ennek 80%-át évek óta szajkózzuk, mint egy rossz madár - vagy elbagatellizálják a dolgot: "Jaj, mit számít az, pár embert elkalapálnak, mi van akkor? Az semmi. Megverhettek volna ezret is, de csak 92-öt vertek meg, milyen rendesek voltak az utasok.

 

Halasi Zoltán javasolta, hogy a munkáltató indítson kampányt, amiben a többi utast is felszólítják a felelős viselkedésre. "Hiszen azt tapasztaltuk az ügyek döntő többségében, hogy abszolút nem állt a jegyvizsgáló mellé a többi utas sem. Persze, nem kell nekik mondjuk egy késsel hadonászó emberrel szembeszállni, nyilvánvaló" - tette hozzá a szakszervezetünk elnöke. Mint mondta, a VDSzSz Szolidaritás kötelességükre való ráébresztése érdekében felhívással fordul az utazóközönséghez. 

Végezetül Halasi Zoltán az önvédelmi gázspray beszerzését is felemlítette.

Lehet majd olvasgatni a beszámolókat, hogy mennyien mentek el, mennyien maradtak, meg mennyien nem akarnak itt dolgozni, a Budapesti TSZVI-ről 168 embernek adta be az áthelyezési kérelmét vidékre, haza. Szerintetek ez véletlen? Ezeken kell elgondolkodni. És ha ez a 168 ember elmegy innen, nem lesz ilyen jegyvizsgáló-verés, mert nem lesz jegyvizsgáló meg vezető jegyvizsgáló.

 

10 napon belül újabb konzultációra kerül sor, ahol reményeink szerint a munkáltató már az általunk megfogalmazott javaslatokra is érdemben reagál.