Összes hír 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | 2007
© VDSzSz Szolidaritás - www.vdszsz.hu/page/13/artID/7023/html/bantalmazas-mindenki.html

Bántalmazás: "Mindenkinek megvan a felelőssége!"


Rengeteg múlik a munkaszervezésen, a technikai fejlesztéseken, a pótdíjazási rendszer módosítása sem várathat tovább magára. 

Mi vezet a bántalmazásokhoz? - firtatta a Civil Rádió adásában Tóth Mónika, akinek a VDSzSz Szolidaritás elnöke volt a vendége. Az utóbbi időben nagyon sok támadás érte a vasutasokat, amiért Halasi Zoltán szerint az utasítások, szabályok is tehetnek, hiszen

sokszor maga a vasúti szabályozás is arra kényszerítette a kollegáinkat, hogy konfliktusba keveredjenek az utasokkal.

 

Hiszen mint rámutatott, abban az esetben, ha valakinek nincs jegye, vagy nem megfelelő, akkor el kell kérni az iratait, írni kell róla egy utasleadási lapot. A VDSzSz Szolidaritás elnöke szerint

a kollegáink el akarták végezni a munkájukat, ezért sokszor konfliktusba kerültek az utasokkal. Természetesen nem mindenki ilyen. Van, aki alapból ittasan száll fel a vonatra, nem fog jegyet venni, csoportosan garázdálkodnak, tehát azért mindenfajta eset előfordult sajnos az utóbbi időben.

 

Az érdemi változáshoz kollektív munkaügyi vitára volt szükség!

Már régóta - két éve - szorgalmaztuk a testkamerának az alkalmazását, (...) tucatnyi javaslatot tettünk a munkáltatónak, ami munkaszervezési kérdésekről és technikai fejlesztésekről szólt. És egy kollektív munkaügyi vitát is kellett kezdeményeznünk a legjobban érintett budapesti térségben, és mondhatom azt, hogy talán ilyen szempontból ez eredményes is volt, hogy a MÁV-Start vezetése is belátta, hogy nem tartható ez a helyzet.

 

Meghallgatásra talált, hogy a jegyvizsgálók okostelefonjára kerüljön egy pánikgomb támadás esetére, a riasztás ténye pedig megjelenhet a kollegáinknál aztán a rendőrségen. Mint Halasi Zoltán rámutatott, a jegyvizsgálók jelenlegi telefonjukkal is tudnak kép- és hangfelvételt készíteni.

ezek voltak a technikai jellegű javaslataink, ezeket gyakorlatilag be is fogadta a munkáltató. Évek óta vesszőparipánk, hogy az éjszakai forgalomban és ahol maga a MÁV-Start is tudja egyébként, hogy veszélyes térség, (...) ott egyedül ne végezzenek munkát, ne legyen kötelezettségük konfliktusba kerülni az utassal.

 

Mindössze annyit kell tenniük, hogy ezt bejelentik a forgalomirányítónak, és akkor már nem marasztalhatóak azért, mert az utas valóban nem vesz jegyet.

Tehát ezeket a javaslatainkat megfogadta a munkáltató, és a fertőzöttebb területeken rendőrt, polgárőrt vagy biztonsági őrt is igyekszenek a jegyvizsgálók mellé adni arra az esetre, ha egyedül kellene elmenniük a vonattal, egyedül kellene szolgálatot teljesíteni.
Halasi Zoltán szerint a

technikai fejlesztéseket nem segítik elő, hiszen ha Nyugat-Európába utazik valaki, ha nincs jegye, be nem tud menni egy pályaudvarra. Próbáljanak meg bárhova bejutni, nem fognak tudni bemenni. Magyarországon még ezek a technikai fejlesztésekre nem került sor. Nagyon sokan úgy gondolják, hogy megpróbálják: nem vesznek jegyet, bliccelnek.

 

A VDSzSz Szolidaritás elnöke problémát lát a szabályozásban is, ha ugyanis valakinek nincs jegye, olyan mértékű büntetést rónak ki rá, amit szerinte a nem agresszív utas sem akar befizetni. Ennek korrigálására is tettünk javaslatokat, az egész rendszert át kéne nézni.

Halasi Zoltán beszélt arról, hogy a korábbi években mindig elbagatellizálta a történteket a MÁV-Start.

És azt mondták, hogy egy évben közlekedik másfél millió vonat, és abból csak száz embert ér támadás: mi az? Ma már úgy gondolom, hogy ebben is belátták, hogy ez nem így van. Ha nem szankcionálják azt az egy esetet, akkor nem száz, hanem 200 vagy 300 lesz. Közfeladatot ellátó személyek elleni erőszak azért egy súlyosabb büntetési tételt von maga után, de úgy látjuk, hogy sajnos egy-két utast ez nem tart vissza. Tehát valóban valamilyen technikai fejlesztés kellene ahhoz, hogy eleve már ki lehessen szűrni azokat az utasokat, akiknek nincsen jegyük, és a pályaudvarra be se jussanak.

 

Így a vonaton már nem alakulhatna ki konfliktus. Munkaszervezésre, technikai fejlesztésekre, a pótdíjazási rendszer módosítására van szükség. Halasi Zoltán beszámolt arról, hogy a VDSzSz Szolidaritás jelezte a munkáltatónak: szakszervezetünk az utasokat is megszólítja, hiszen a jóérzésű embereknek segíteniük kellene a kollégáinknak, nem pedig elfordulni tőlük, vagy nem észrevenni, ha egy ilyen konfliktusba keverednek. Az utasok segíthetnének, illetve a hatóságok segítségét is kérhetnék.

Mindenkinek megvan a felelőssége ebben

 

Budapest térségében a ceglédi vonalon történt a legtöbb bántalmazás: 36 eset volt tavaly.

Itt mindenképpen nagyobb erőket kell felvonultatni a MÁV-Startnak, hogy legalább meg tudja védeni a kollegákat az atrocitásoktól

 

- jelentette ki Halasi Zoltán, a VDSzSz Szolidaritás elnöke.

Letölthető dokumentumok:
2018_06_14_117_Perc_Halasi_Zoltan_Toth_Monika.mp3 (18131 kb)