Összes hír 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | 2007
© VDSzSz Szolidaritás - www.vdszsz.hu/page/13/artID/7037/html/a-mav-start-meg-a-sz.html

A MÁV-Start még a személyzeti vizet is sajnálja a hálókocsi-kalauzoktól!


A növekvő forgalmat vegzálással, létszámcsökkentéssel való riogatással, kezelhetetlen helyzetekkel, tragikus műszaki állapotokkal hálálja meg a MÁV-Start. Eközben a VDSzSz Szolidaritás Utasellátó Alapszervezete már fontolgatja, hogy saját zsebből féltucat zárat venne, előfordult már, hogy rá kellett törni az utasokra a fülkeajtót. Tragikus állapotok.

Mint Csatay Krisztián, a VDSzSz Szolidaritás Utasellátó Alapszervezet vezető ügyvivője beszámolt róla,

sajnos van olyan kocsink, aminek - a műszaki napló szerint - április óta nincs fülkezára. Rendszeresen szétesnek azok is, amik még működnek és - állítólag - nincs egy darab tartalék sem. A személyzeti víz továbbra sincs rendezve, ráadásul a szakértőasszony olyan munkafolyamatokat vezetett be - állítólag felsőbb utasításra - melyek a feljelentkezési idők normázásakor még csak szóba sem kerültek: a feljelentkező kalauzokkal "extra" munkát végeztet, bankkártyás tesztvásárlásokat kell a tárolón csinálniuk, miközben eleve a lemért feljelentkezési időnél közel egy órával kevesebbet kapunk. Ráadásul nyár lévén sokszor a kocsik nincsenek is előkészítve, mert nincs ágyazó, illetve rendszeresen kocsink sincs, mert még november óta mindig szerelik a wifi-t. Csak tudnám, kinek készül... :( Napi szinten marad el a zürichi egyik fekvőnk...
A növekvő forgalomért a hála a vegzálás és a létszámcsökkentés réme, a kezelhetetlen helyzetek, a tragikus műszaki állapotok.

 

 És hogy milyenek az említett kezelhetetlen helyzetek, tragikus műszaki állapotok? Ezt kiválóan érzékelteti az alábbi két idézet, mindkét példa a személyzet különleges helyzetre szolgáló útijelentéséből származik. Egy Koperbe közlekedő vonatúton készült az első:

A Ljubljanában kiszálló fiatalok után kettő darab párna és párnahuzat hiányzott. Vélhetően magukkal vitték. A kocsin már induláskor kívülről nem voltak nyithatóak/zárhatóak a 9-es, 8-as, 2-es fülke zárjai. A 2-es fülkében a zár az éjjel folyamán aztán már belülről is nyithatatlan lett, ezért azt fel kellett törnöm, hogy az utasok ki tudjanak jönni.
Induláskor szerettem volna a 9 liternél több személyzeti vizet vételezni a három napra, amelyre nem volt lehetőségem, mert nincs elrendelve hőségriadó. Szeretném tájékoztatni a vezetést, hogy a hálókocsi-kalauzok a szolgálatuk jelentős részét külföldön végzik (így a magyarországi időjárás kevésbé jelentős a számunkra), illetve a forduló állomásokon nincs szállásunk, a tengerparti járatokon pedig klíma sincs, ami azt jelenti, hogy a kocsi a tűző napon - például Koperben - akkor is felhevül 40-50 fokra, ha Magyarországon 20 Celsius fok van.

 

Hogy alkalmanként milyen extrém helyzetekben kell helytállni a személyzetnek, akiktől a vizet is sajnálja a munkáltató, azt jól példázzák a Münchenbe tartó Kálmán Imre EuroNight-járaton történtek:


Induláskor a [korábban] jelzett zárhiba javítatlan. Visszaútban Rosenheim és Freilassing állomások között, két - egyébként szolgálaton kívüli - ÖBB-dolgozó jelezte nekem, hogy a 260-as számú kocsiból jönnek, és az tiszta vér, verekedés történt. Megkértek, hogy hívjak rendőrt. Mondtam, hogy az a vezető jegyvizsgáló teheti meg. A hangosító nem volt érthető a kocsimból, ezért megkértem a 263 sz. hálókocsiban szolgálatot teljesítő kollégát, hogy jöjjön velem - tisztázandó a helyzetet - a két szolgálaton kívüli kolléga pedig átment szólni a Wagon-Lists-es vjv-nek.
A 260-as kocsiba érve láttuk, hogy a folyosón sör, üvegszilánk és vér található. Két erősen ittas férfi volt az egyik fülkében véresen, félmeztelenül, és rossz németséggel magyarázták, hogy leütötte őket egy férfi egy sörösüveggel. Pár szóval igyekeztünk megnyugtatni őket. Azonnal elindultunk, és átnéztük a kocsikat az esetleges elkövető miatt. Visszaútban találkoztunk a vjv-vel, illetve a két szolgálaton kívül kollégával a 263-as kocsiban. Ők szemből nem találkoztak senkivel, tehát tudtuk, hogy valahaol a 260-as és 263-as kocsi között bújhatott meg az állítólagos elkövető. A kollégákkal elkezdtük átnézni egyesével a WC-ket. A 262-es kocsi nem kézifékes oldalon lévő WC-hez érve láttam, hogy az ajtón vércseppek vannak. Az ajtó zárva volt, kopogásra nem jött válasz. A vjv szólt, hogy ne próbáljak bejutni, pár perc, és Freilassingban vagyunk, ott jön a rendőrség és a mentő.
A kiérkező rendőröket megvártuk, megpróbáltam - a rendőr kérésére - kinyitni a WC-t, de azt belül támasztották. Erős rendőri fellépésre aztán kijött az ott megbújt utas. Ezután megmutattam a rendőröknek a két sérült fülkéjét, akik nem akartak együttműködni a rendőrséggel, ezért ott is határozottabban kellett a rendőröknek felléni. A rendőrök az érintetteket elvitték, miután a mentősök ellátták a kisebb sérüléseket. Az utasokat a vonat személyzete megnyugtatta és tájékoztatta, illetve a kollégával mi addig igyekztünk rendbe tenni valamennyire a 260-as kocsi folyosóját, illetve az érintett fülkét lezártuk a 262-es kocsi szennyezett WC-jével egyetemben. Ennek tényéről Salzburg állomáson a szolgálatát megkezdő ÖBB-s vjv-t tájékoztattuk. A 263-as kocsiban Budapest-München között egy törölköző, a 262-es kocsiban két párna és párnahuzat - ismeretlen körülmények között - eltűnt.