Összes hír 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | 2007
© VDSzSz Szolidaritás - www.vdszsz.hu/page/13/artID/7063/html/atadtak-a-corona-es-.html

Átadták a Corona és Hargita vonatok bővítéséért gyűjtött székelyföldi aláírásokat


Arra kérik a magyar kormányt és a MÁV-ot, hogy bírálják felül a járatok csonkítására vonatkozó döntéseket. Magyarország innovációs és technológiai minisztere Tusványoson vette át a Székelyföldet Budapesttel összekötő vonatjáratok bővítéséért gyűjtött aláírásokat.

A Brassó–Székelyföld–Budapest-vasútvonalon közlekedő Corona és Hargita nemzetközi intercity járatok bővítését szeretné elérni a Hargita, Kovászna és Maros megyei önkormányzat vezetője: ennek érdekében aláírásokat is gyűjtöttek, a támogató kézjegyeket pedig a 29. Bálványosi Szabadegyetem és Diáktáborban adta át Borboly Csaba, a Hargita Megyei Tanács elnöke dr. Palkovics Lászlónak, Magyarország innovációs és technológiai miniszterének.

A három megye vezetője július 30-i közös közleményében hangsúlyozta: sokakat érint a Magyar Államvasutak Zrt. (MÁV) kedvezőtlen intézkedése, amelynek következtében csökkentették az utazókocsik számát, megvonva a lehetőséget sok utazni vágyótól. A problémával lakossági bejelentésre kezdtek el foglalkozni a székelyföldi elöljárók. Az utazóközönség a Brassó–Székelyföld–Budapest-útvonalon közlekedő Corona és Hargita járatok zsúfoltságát kifogásolta, amit az utazókocsik számának csökkentése eredményezett. A nemzetközi járatok fejlesztése érdekében a székelyföldi megyei önkormányzatok aláírásgyűjtésbe kezdtek, illetve az RMDSZ helyi szervezetei is gyűjtötték a támogató kézjegyeket.

Az akcióhoz számos önkéntes csatlakozott, ugyanis sokaknak fontos ez a közlekedési lehetőség, amely élő kapcsolatot teremt Székelyföld és Budapest között. Április óta több mint másfélezer aláírás gyűlt össze, ezeket a székelyföldi önkormányzatok nevében adta át Borboly Csaba dr. Palkovics Lászlónak.

„Sokaknak kényelmes, biztonságos és kiszámítható ez a közlekedési lehetőség, ezt bizonyítja a több mint másfélezer támogató aláírás. A székelyföldieknek nagy segítség a kapcsolattartásban, üzleti, baráti vagy családi kapcsolatok ápolásában, tanulmányaik végzésében, vagy esetleg orvosi kezelésekben.

Éppen ezért kérjük a magyar kormányt és a magyar állami vasutat, hogy bírálják felül a járatok csonkítására vonatkozó döntéseket; bízunk a székelyföldi utazóközönség számára pozitív eredményben” – idézi a közlemény Borboly Csaba Hargita megyei tanácselnököt. „Kovászna, Hargita és Maros megye közös beadványban kérte, hogy változtassanak ezen a helyzeten, a cél érdekében aláírásokat is gyűjtöttünk a térségben. Már Orbán Viktor miniszterelnök urat és a MÁV vezérigazgatóját is tájékoztattuk az esetről, arra kérve őket, hogy találjanak megoldást az Erdély fő ütőerén áthaladó vonatjáratok ésszerű korszerűsítésére, hiszen nagyon sok erdélyi utazik azokon, nemcsak egyetemisták és üzletemberek, hanem magyarországi turisták is igénybe veszik a Sepsiszentgyörgy–Csíkszereda–Gyergyó–Marosvásárhely–Kolozsvár–Budapest-útvonalon haladó járatot. Az érintett települések lakói, diákok és egyetemisták szívesen támogatták aláírásukkal ügyünket” – fogalmazott Tamás Sándor, a Kovászna Megyei Tanács elnöke.

„Székelyföld és Maros megye számára nagyon fontos a közvetlen összeköttetés Budapesttel, a repülőjárat mellett a közvetlen vonatjárat is, hiszen a helyi közösségnek igénye van erre. Ahhoz azonban, hogy a vonatos közlekedés továbbra is vonzó maradjon, biztosítani kell az utasok számára a kényelmet és az eddigi szolgáltatásokat. Ennek a közvetlen összeköttetésnek a fenntartása nemcsak gazdasági szempontból fontos, hanem nemzeti érdek is” – mondta Péter Ferenc, a Maros Megyei Tanács elnöke.

Előzmény

2017. szeptember 14., csütörtök: a Corona nemzetközi gyorsvonat étkezőkocsijában vagyunk. Ez az étkezőkocsi azért kerülhetett vissza, illetve az ebben a vonatban közlekedő hálókocsi azért nem került kisorozásra, mert a VDSzSz Szolidaritás sztrájkot szervezett

 

- ezekkel a szavakkal számolt be Csatay Krisztián, a VDSzSz Szolidaritás Utasellátó Alapszervezetének vezető ügyvivője a tavalyi sztrájk egyik első, látványos eredményéről. Mint mondta, az intézkedés nagyjából 14-16 ember munkahelyének megmentését jelentette, egyúttal leszögezve, hogy a rendszerváltás után ez volt az első vonat, ami Székelyföldet Magyarországgal összekötötte.

2017. szeptember 14-től tehát ismét étkező- és hálókocsival közlekedett a Corona nemzetközi gyorsvonat! Bár ez volt a látványosabb része a sztrájknak, a neheze csak ezután következett: mint Csatay Krisztián akkor megfogalmazta, nem csak a Corona, hanem az összes étkezőkocsi, háló-, fekvőhelyes kocsik forgalmát fel kell mérni, és a kereslethez kell igazítani az étkezőkocsik árukínálatát, árfekvését, hogy a szolgáltatásokat

az utasok megfizethessék, ebből forgalom legyen, és ez a járat is rentábilis legyen a többivel egyetemben

 

Ezt követően intenzív tárgyalások kezdődtek annak érdekében, hogy az Utasellátó Központ továbbra is teljes kapacitással működhessen, sőt, talán még jobban is, mint mostanáig. 

Bárány Balázs akkor leszögezte: meggyőződésünk, hogy tagjaink és az Utasellátó Központ munkatársai vétlenek abban a folyamatban, ami a gazdaságtalan működést eredményezte. A vállalat üzleti jelentéseiben ugyanis soha nem tettek említést az Utasellátó Központ gazdaságtalan működtetéséről. 

Halasi Zoltán, a VDSzSz Szolidaritás elnöke rádióinterjúban kijelentette:

ha versenyezni akarunk - és nyilvánvalóan versenyezni akar a MÁV-Start a személyszállítási piacon - valami szolgáltatást csak kellene nyújtani.

 

Az viszont kevéssé dobja fel a szolgáltatás színvonalát, ha például nem lehet vizet venni a vonaton, vagy csak ülőhelyes kocsiban lehet utazni, vagy a vonat épp nem közlekedik egy adott viszonylaton, mert történetesen az nem éri meg a vállalatnak. Ha nem változtat a szemléletén a MÁV-Start, akkor ki fog szorulni a nemzetközi piacról. Halasi Zoltán hozzátette, hogy a VDSzSz Szolidaritás és a MÁV-Start Utasellátó Központ közötti sztrájkkal terhelt konfliktus után elkezdődtek a tárgyalások. 

Mindezek után 2018-ban újabb kollektív munkaügyi vitát kezdeményezett a VDSzSz Szolidaritás Utasellátó Alapszervezete: a hónapok óta tartó tárgyalások során kialakított közös vállalásokat ugyanis megállapodásba kellett volna foglalni, erre azonban a munkáltató nem volt hajlandó. Azonban ez a kollektív munkaügyi vita is eredménnyel zárult, a munkáltató az utolsó egyeztetésen vállalta: minden egyes érintett Utasellátó-munkavállalót - így tagjainkat is - személyre szóló levélben tájékoztatja arról, hogy nem kell aggódniuk munkahelyük miatt, megtesznek sok mindent annak érdekében, hogy az Utasellátó teljesítse azokat a feladatokat, melyekről még tavaly egyezség született: tehát fejlessze szolgáltatási színvonalát, korszerűsítse és tegye üzemkésszé a háló-, fekvő-, és étkezőkocsijait.

Ebből fakadóan azt gondoljuk, hogy stabil szereplőjévé tud válni az európai vasutaknak, nem kell attól tartani, hogy kiszorul a nemzetközi hálózatról. És attól sem kell tartani, hogy a MÁV-Start vezetése privatizálni kívánja ezt a tevékenységet. Erről a kollektív munkaügyi vita jegyzőkönyve is tanúkodik. Örülünk annak, hogy eredménnyel tudtuk ezt az akadályt is megugrani - fogalmazott Bárány Balázs, a VDSzSz Szolidaritás alelnöke.

Forrás: kronika.ro, vdszsz.hu