Összes hír 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | 2007
© VDSzSz Szolidaritás - www.vdszsz.hu/page/13/artID/7122/html/lezarult a-ginop-534.html

Lezárult a GINOP-5.3.4-16-2016-00015 – „A munkahelyi egészség és biztonság fejlesztése a szállítási ágazatban" elnevezésű projekt!


 2018. szeptember 26-án az utolsó régiós tájékoztató rendezvényre is sor került. A projekt célja a munkahelyi egészségügy és munkabiztonság fejlesztése, a munkavállalók és munkáltatók célzott tájékoztatása, tudatosítása, illetve a munkakörülmények javítása volt,

A projekt a Nyugat-dunántúli, az Észak-magyarországi és az Észak-alföldi régióban, három – a szállítási ágazatban érintett – érdekképviseleti szervezet Munkástanácsok Országos Szövetsége (MOSZ), Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete Szolidaritás (VDSzSz Szolidaritás), Munkaadók és Gyáriparosok Országos Szövetsége (MGYOSZ) közreműködésével valósult meg.

A komplex programok megvalósítása, a munkahelyek fizikai és mentális szempontból biztonságosabbá tétele, a munkavállalók és munkaadók részére történő munkavédelmi témájú képzés, kiadványok és segítségnyújtás, kutatások példái alapján érzékelhetően javíthatja a munkahelyi légkört, a hatékonyságot, illetve csökkentheti az egészségügyi és társadalombiztosítási költségeket.

A projekt keretében elkészült kiadványok és megvalósuló fejlesztések (illetve további hasznos dokumentumok) a http://szallitasbiztonsag.hu honlapon elérhetők.

Szakmai anyagok

A szakmai anyagok szabadon letölthetők, illetve olvashatók.

A vasúti munkavégzés kockázatainak felmérésé - kérdőívek
A projekt keretében kérdőíves felméréseket végeztünk az ágazat szereplői körében, melynek eredményeiről – a Dr. Felszeghi Sára által vezetett csapat által – egy részletes elemzés készült (lásd külön menüpontban).

Készült emellett olyan – kifejezetten a vasutasok körében elvégzett – kérdőíves felmérés is, ami kifejezetten a vasúti munkavégzés kockázatainak felmérésére szolgált.

Itt kifejezetten az alábbi kérdésekre tértünk ki:

  • Általános kérdések a foglalkozás-egészségügy és munkabiztonság helyzetéről
  • Az idősödő munkavállalók sajátos egészségi és foglalkoztatási jellemzői
  • A vasúti foglalkoztatás pszichoszociális kockázatai
  • Az egyenlőtlen munkaidő-beosztás mint különös kockázat a vasúti közlekedésben
  • A munkahelyi egészségfejlesztés helyzete a vasúti közlekedésben

A felmérés „nyers” eredménye az alábbiakban látható.

A projekt „kötelező” elemeinek teljesítését követően a felmérés eredményeinek humán szakmai („finom”) feldolgozása és nem utolsó sorban a szükséges intézkedések előkészítése (az érintett szereplők bevonásával) a következő időszak feladatát képezi.


A munkavállalói érdekek esetleges sérülésének kiküszöbölése és a hatékonyabb működés érdekében a VDSzSz Szolidaritás és a Munkástanácsok Országos Szövetsége is együttműködne az állam által tervezett közösségi közlekedés átalakításában. Erről is szó volt a két szervezet elnöke által szeptember 24-én tartott győri sajtótájékoztatón.

Halasi Zoltán, a VDSzSz Szolidaritás elnöke arról beszélt, hogy első körben minden érdekképviselet a maga területén fogja meghatározni azokat az elvárásokat, amelyek a munkaerő megtartásában fontosak és ezeket fogják a fórumon képviselni. A cél, hogy hosszú távon mindenki számára jó megállapodás születhessen - mondta.
A VDSzSz Szolidaritás szeretné elérni azt is, hogy egy olyan megállapodás is létrejöjjön, aminek révén az átalakítás után esetlegesen megszűnő munkahelyekről a munkavállalók ugyanazokkal a feltételekkel átmehessenek dolgozni egy másik szektorbeli céghez. Ne egymás konkurenciái legyenek, hanem egymás partnerei, mert a jelenlegi munkaerőpiacon nincsenek olyan helyzetben, hogy egymás konkurenciái legyenek - mondta Halasi Zoltán.
A KVKF egy véleményező és javaslattevő szervezet, amely a köztulajdonban működő közszolgáltatásokat közvetlenül érintő gazdasági döntések előkészítésében játszik szerepet.

Palkovics Imre, a MOSZ elnöke arról beszélt, hogy tudomásuk szerint a közösségi közlekedést úgy alakítaná át az állam, hogy megszűnnének a párhuzamosságok a kötött pályás és a közúti közösségi közlekedésben, ami egyfajta integrációt jelent a MÁV és a közlekedési központok működésében.

Az érdekképviseletek az idén februárban megalakult közszolgáltató vállalkozások konzultációs fórumán (KVKF) szeretnék a felmerülő kérdéseket áttekinteni, elsősorban a munkabérek oldaláról. A cél, hogy ezek a közszolgáltató cégek meg tudják tartani a munkaerőt és újakat is tudjanak alkalmazni. Mindezekhez egy életpálya modellt is szeretnének hosszú távra kidolgozni.

Az elnök emlékeztetett, hogy egy három éves megállapodás értelmében 2019 év végéig harminc százalékkal nő a szektorban dolgozók bére, jövőre öt százalékkal.
Palkovics Imre az MTI-nek elmondta, hogy a MOSZ olyan csomagot szeretne letenni a kormány asztalára, amely szerint 2019 egy olyan átmeneti év lenne, ahol a korábban megkötött megállapodás értelmében az öt százalékos béremelést további legalább nyolc százalékos emelés követi. Így összesen 13 százalékos lenne a bruttó béremelés, ami a minimálbér és a szakmunkás bérminimum összeghatára is lenne. Így fenn tudnák tartani a béreknek azt a növekedési dinamikáját, ami a többi szektorban jellemző - mondta.
Hozzátette, hogy az emeléshez forrásokat is megjelölnek a tárgyalásokon.

Forrás: MTI