Összes hír 2019 | 2018| 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | 2007
© VDSzSz Szolidaritás - www.vdszsz.hu/page/13/artID/7248/html/dr-homolya-robert-er.html

Dr. Homolya Róbert érzi, hogy 2019-re "valamiféle megállapodás-kiegészítésre mindenféleképpen szükség lenne"!


Ennek érdekében a szakszervezeti oldal átadta javaslatát, amit a munkáltató tanulmányoz, és továbbít a tulajdonos részére, a bértárgyalások március elején folytatódnak.

A 2019. február 26-i VÉT-ülésen a munkáltató átlagosan 5%-os bérfejlesztés végrehajtását javasolta az idei évre, majd egy újabb középtávú megállapodást követően nyitná meg a 2019. évi kiegészítő bértárgyalásokat. Ezzel szemben a szakszervezeti oldal a sorrend megfordítását szorgalmazta: előbb az idei béremelést "megtoldó" kiegészítő megállapodás, és csak aztán kerülhet napirendre a középtávú megállapodás!

A munkáltató a hároméves megállapodás határidejéül 2019. június végét jelölte meg. Dr. Homolya Róbert ugyanakkor elmondta: érzi, hogy "2019. évre valamiféle megállapodás-kiegészítésre mindenféleképpen szükség lenne".
A MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója többek között hozzátette: érzi a feszültséget, tud a hiányszakmákról és a kritikus helyzetről. A szakszervezeti oldal átadta javaslatát, amit a munkáltató tanulmányoz, és továbbít a tulajdonos részére.

A szakszervezeti álláspont szerint hatalmas igény van a vasutas munkavállalókban arra, hogy - a munkaerőpiaci hírekkel összhangban - sokkal nagyobb bérfejlesztésre kerüljön sor. A március 4-i héten folytatódnak a tárgyalások.

Halasi Zoltán a hároméves megállapodással kapcsolatban az EchoTV Munkavállalók Világa c. műsorában elmondta, hogy olyan bérmegállapodást szeretnénk a következő évekre kötni, amely teljes egészében közgazdaságtudományi adatokon alapul: az infláción, a gazdasági növekedésen. Illetve abból a tényből indul ki, hogy a vasúti munkahelyekre nem egyszerű munkavállalót találni, tehát munkaerőpiaci pótléknak is kell ebben szerepelni, hiszen ma a munkaerőpiacra belépő fiatalok nem nagyon szeretnének éjszaka, olajos kézzel, ünnepnap dolgozni. Szerinte sokkal nehezebb feladat ma a vasúthoz fiatal munkavállalót találni, mint más vállalatokhoz.

És természetesen ahhoz, hogy működőképes maradjon a vasúttársaság, az ittlévőket is meg kell tartanunk.

 

- hangsúlyozta a VDSzSz Szolidaritás elnöke, hozzátéve, hogy tudjuk: ez a közösségi közlekedés átalakulóban van. Mint mondta, információink szerint a kormány komolyan dolgozik a párhuzamosságok kiszűrésén, és ennek kedvezményezettje a vasúttársaság lesz. Tehát át kell vészelnünk azt az időt, míg ennek a vállalat-átalakításnak a szinergiáit fel tudjuk használni. Ezért megfontolandó, hogy a 2019-es évet is újra gondoljuk végig, hiszen csak egy működő vállalattal lehet ezeket az eredményeket, változásokat véghez vinni.

Jelezte, manapság a versenyszférát érintő nagyon magas béremelkedési mértékekről olvashatunk a sajtóban, a hírekben. De esetükben könnyű a helyzet, hiszen egy versenypiacon lévő vállalkozás a költségei növekedését ráterheli arra, akire tudja: a vásárlókra, a beszállítókra, a partnereire. Ez egy állami vállalatnál nagyon nehéz, amikor a szolgáltatás díjai nem emelkedhetnek, emelkednek, - lehet, hogy helyes is, hogy nem emelkednek - de csak a tulajdonosra lehet áthárítani ezeket a költségeket. Ezért a kormánnyal vagy a vállalatokat tulajdonló minisztériumokkal kell megbeszélni, hogy a költségeknek az emelkedését valahogy pótolni kell a vállalatoknál, hiszen akkor azoknak a működőképességét veszélyeztetheti ez az állapot.

De ebbe a munkaerőpiaci versenybe be kell lépni, hiszen vannak olyan térségek, ahol hatalmas elszívóhatás van a versenyszférában működő vállalatok részéről: gyakorlatilag kétszámjegyű béremelkedésekről hallunk híreket.

A munkáltató természetesen a törvényből fakadóan végrehajtotta a minimálbér, illetve a garantált bérminimum emelésére vonatkozó feladatát. Ez ma már az elmúlt évek béremelései folytán nem annyira jelentős, sokakat nagyon jelentősen nem érint ez a két emelés.