Összes hír 2019 | 2018| 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | 2007
© VDSzSz Szolidaritás - www.vdszsz.hu/page/13/artID/7262/html/kerdeses-a-mav-start.html

Kérdéses a MÁV-Start IC+ programjának folytatása


Leállhat a MÁV-Start IC+ programja — értesült a Magyar Nemzet iparági forrásokból. A sorozatgyártás nehezen indult be, és minőségi gondok is vannak a járművekkel. A MÁV-Start élén történt személyi változást hivatalosan nem indokolták, de úgy tudni, Csépke András vezérigazgató távozása a járműgyártás kudarcának tudható be.

Nem indokolta a MÁV Zrt., miért kellett távoznia a személyszállító vállalat éléről Csépke András vezérigazgatónak, ugyanakkor iparági források szerint a háttérben az IC+ program sikertelensége állhat. A személyi változás megtörtént, a cég élére Kerékgyártó Józsefet nevezték ki, azonban nem tudni, mi lesz a sorsa a cég járműgyártási tevékenységének.

Az IC+ program kezdeményezője a vasúttársaság korábbi vezérigazgatója, Zaránd György volt, aki azzal indokolta a személykocsigyártás megkezdését a szolnoki járműjavítóban, hogy ez a tevékenység biztosítja a telephely hosszú távú fennmaradását. Úgy vélekedett, hogy a MÁV-Start járműállománya az uniós forrásoknak köszönhetően korszerűsödik, és egyre kevesebb szükség lesz a javítói kapacitásokra. A járműgyártás ezzel szemben hosszú távon munkát adhat Szolnokon.

Csépke András, Zaránd György utódja is elkötelezett volt a sorozatgyártás beindítása és hosszú távú felfuttatása mellett, több száz személykocsit, később mellékvonali motorvonatokat is tervezett előállítani. A sorozatgyártás azonban nagyon nehezen indult be. Már a prototípusokkal is lassabban készültek el, és a 2018-ra tervezett, nemzetközi forgalomba szánt húsz kocsi helyett csak hat gördült ki a gyárból, ráadásul a közlekedési hatóság utóbb ezeket is leállította műszaki hiba miatt. A vasúttársaság tegnap azt közölte, hogy a kifogásolt hibákat kijavították, a járművek tovább közlekedhetnek.


A szolnoki telephelyen további tizennégy jármű alkatrészei várnak a beépítésre
Fotó: Havran Zoltán

Kérdés, hogy mi lesz ezek után a járműgyártással Szolnokon. A telephelyen álló, tavalyra tervezett további 14 kocsi alkatrészeit valószínűleg beépítik a készülő karosszériákba. Azt viszont nem tudni, hogy rendel-e a cég újabb forgóvázakat, elektromos berendezéseket, üléseket, vagy ezzel befejeződik a MÁV-Start járműgyártási kalandja.

Ezzel azonban nem oldódik meg a hazai vasút járműállományának problémája. Az utóbbi években a főváros elővárosi közlekedése többé-kevésbé megújult: több mint 130 FLIRT villamos motorvonatot vett a társaság. Az év második felében várható az emeletes motorkocsik megérkezése, de a városközi forgalomban és a mellékvonalakon több száz járművet kellene lecserélni, saját gyártásból vagy külső forrásból.

Jámbor Gyula, magyarnemzet.hu, Fotó: Havran Zoltán