Összes hír 2019 | 2018| 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | 2007
© VDSzSz Szolidaritás - www.vdszsz.hu/page/13/artID/7326/html/emeletes-kontenervon.html

Emeletes konténervonatokkal Európa és Kína között?


Simán, mivel egyre több tehervonat közlekedik az Új Selyemúton. Lehet, hogy megoldást találtak a kapacitási korlátokra?

A vonatok feltorlódásának elkerülése érdekében a fuvarozó vállalatok új útvonalak után is kutatnak. Az úgynevezett Új Selyemút kapacitásának növelésére azonban létezhet egy másik megoldás is, nevezetesen, hogy a teherszállítási folyosót alkalmassá teszik a dupla konténerszállítására. Erre a lehetőségre a zürichi Alkalmazott Tudományi Egyetem és a Roland Berger vezető tanácsadó cég közösen bukkant rá. A kutatás alapötletét az Észak-Amerikában, kiváltképp az Egyesült Államokban hatékonyan működő kettős konténerszállítás adta.

Lukas Mani, a Stadler Rail ajánlattevő-értékesítője elmondta: az észak-amerikai vasúti üzemet megfigyelve jól látható, hogyan is tud jövedelmezően működni a vasúti árufuvarozás nagy távolságokon. A hét első kategóriájú vasúttársaság a 2017-es adatok alapján átlagosan több mint harmincöt százalékos árréssel dolgozik. A tanulmány az Új Selyemút egy második, új korridorvonalának kialakítását vizsgálja, mely Kazahsztán, Oroszország és Fehéroroszország széles, 1520 milliméteres nyomtávú vasúthálózatán haladna végig. Ez az eurázsiai korridor legnagyobb része, a vonatok nagy része pedig ugyanazt az útvonalat használja.

A szakember Indiát említi jó példaként. A kapacitási korlátok legyőzésének egyetlen módja, hogy kizárólag a teherszállításra építenek vasútvonalakat, mint például Indiában. A hatalmas ország nyolc, a dupla konténerszállítást is lehetővé tevő teherforgalom számára fenntartott vasúti folyosót üzemeltet, melyek összesen körülbelül tízezer kilométernyi vaspályát tesznek ki. Azonban az ilyen két szinten egymásra rakott konténereket is kezelő vasútvonalakhoz még akkor is szükséges a fizikai akadályokat megszüntető infrastrukturális beruházás, ha azon kizárólag teherszállítás zajlik. Ilyen tényezők a vasúti pálya tulajdonságai, például a tengelynyomás, vagy az alagutak, hidak és szintbeni átjárók. Az űrszelvény szükséges magassága miatt pedig a felsővezetékes üzem is kizárt. Lényeges kérdés a megfelelő gördülőállomány is, mivel a kétszintes konténerszállításhoz speciális pőrekocsik szükségesek, melyeket csak kevés gyártó állít elő.

A témáról a május 15-16-án Gdanskban megrendezendő vasúti teherszállítási csúcstalálkozón, a RailFreight Summiton bővebben beszél majd a Stadler Rail szakembere – jelenti a Rail Freight.

Forrás: iho.hu