Összes hír 2019 | 2018| 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | 2007
© VDSzSz Szolidaritás - www.vdszsz.hu/page/13/artID/7346/html/a-vdszsz-szolidarita.html

A VDSzSz Szolidaritás XX. küldöttgyűlésén a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója bejelentette, hogy a kormányzattal közösen egy újabb, hároméves megállapodásról kezdődnek tárgyalások


A VDSzSz Szolidaritás XX. Küldöttgyűlése után nyilatkozott Halasi Zoltán, szakszervezetünk elnöke az elmúlt négy évről az Infórádiónak. Meg a jövőről.

Elmondta, hogy az eltelt négy év első évében nagyon alacsony, három százalékos béremelésben részesültek a vasutasok, a következő három év (2017-2019) azonban egy teljesen új helyzetet hozott, hiszen

hároméves megállapodást tudtunk kötni a munkáltatóval. Gyakorlatilag a kormánnyal is.

 

A Közszolgáltató Vállalkozások Konzultációs Fórumán születtek meg a hároméves megállapodás alapjai, ennek során  három év alatt a vasúti munkavállalók döntő többsége 32,8%-os béremelésben részesülhetett.

Természetesen ebben közrejátszott, hogy a minimálbér és a garantált bérminimum összege jelentősen változott az elmúlt időszakban

 


- tette hozzá Halasi Zoltán, a VDSzSz Szolidaritás elnöke. Olyan kihívások jelentek meg a munkaerőpiacon, amelyek eddig nem voltak jellemzőek. A magyar vasutasokat a közösségi közlekedés átalakítása, a személyszállítás liberalizációja fenyegeti, komoly vasútfejlesztési, modernizációs program végrehajtása zajlik. A kihívás kettős: egyfelől megtartani a modernizációval felszabaduló munkahelyeket, másrészt kezelni kell a létszámhiányt.

A VDSzSz Szolidaritás XX. küldöttgyűlésén a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója bejelentette, hogy a kormányzattal közösen egy újabb, három éves megállapodás megkötéséről kezdődnek tárgyalások.

A szakszervezeti oldal javaslatának lényege, hogy az említett megállapodás bérfejlesztési mértékének számítási metodikája során a minimum, hogy a gazdasági növekedés és az infláció mértéke adódjon össze, ezen kívül pedig egy munkaerőpiaci pótlékról is meg kellene állapodni aszerint, hogy milyen kihívások vannak a foglalkoztatásban.
Előre meg lehetne egyezni abban, hogy legalább a legutóbbi hároméves megállapodásnak megfelelő mértékű béremelésre kerüljön sor.

Azt látom ma, hogy az előrejelzések szerint ez is hasonló, mintegy 30%-os jövedelememelést feltételezne - minimum. Természetesen, nem csak a pénzről kell megállapodni, hanem a munkakörülményekről, a munkafeltételekről, a kollégáink egészségének védelméről

 

A Küldöttgyűlés döntött arról is, hogy amennyiben a közösségi közlekedés vállalati integrációja szükségessé teszi, egy közös szervezet jönne létre. Ezzel kapcsolatban Halasi Zoltán elmondta, hogy a cél nem egy nagyon formalizált szervezet létrehozása, nem akarunk új szakszervezeti szövetséget. Arról van csak szó, hogyha a közösségi közlekedés átalakítása a mostani tervek szerint megvalósul, akkor két közlekedési ág - a Volán és a MÁV-csoport - kerülne valamilyen közös fennhatóság alá. A lényeg az, hogy az érintett szakszervezetek közösen lépjenek fel, és

hogy belülről irányítsuk, belülről adjunk javaslatot, hogy hogyan kellene ennek az új vállalati formának működni, és a munkavállalók helyét hogyan képzeljük el ebben.

 

- jelentette ki Halasi Zoltán, a VDSzSz Szolidaritás elnöke. A hangfelvétel ide kattintva is meghallgatható.

Letölthető dokumentumok:
Inforadio_interju_Halasi_Zoltannal_190524.MP3 (2663 kb)