Összes hír 2019 | 2018| 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | 2007
© VDSzSz Szolidaritás - www.vdszsz.hu/page/13/artID/7366/html/munkabaleset-ert-ne-.html

Munkabaleset ért? Ne hagyd annyiban, a kártérítés akár sokmilliós is lehet!


Zimány Miklós László tagtársunk is a VDSzSz Szolidaritáshoz fordult. 

Zimány Miklós László tagtársunk, munkabalesetéig vezető jegyvizsgáló: 2015-ben egy éjszakai műszak folyamán jöttünk lefele az utolsó előtti vonattal 14 órás szolgálat után: 5:45-kor indul a Nyugatiból Irsára. Szemeretelep megállóhelyre érkezve épp adtam volna a továbbhaladásra felhatalmazást jelzést a mozdonyvezetőnek, de leszálláskor alám tört a térdem.

dr. Szabó Imre Szilárd, munkajogi szakjogász, egyetemi oktató: Először is azt érdemes leszögeznünk, hogy a munkáltatónak nagyon szigorú, objektív felelőssége van azért, hogy a munkavállalónak munkavégzés közben ne sérüljön a testi épsége, egészsége, ezért minden munkavédelmi szabályt kötelezően be kell tartani. Ha ennek a munkáltató nem tesz eleget, és bekövetkezik egy munkabaleset, jönnek a problémák.  Ilyenkor a munkáltatót munkajogi kártérítési felelősség terheli. Nagyon fontos, hogy a munkavállaló ne döntsön elhamarkodottan, ne írjon alá rögtön semmilyen nyilatkozatot, mindenképp kérje a VDSzSz Szolidaritás segítségét. Ilyen esetekben, ha tisztázódik a jogalap, és fennáll a munkáltató kártérítési felelőssége, akkor lehet összegszerűségről vitatkozni: a balesetet szenvedett munkavállaló a keletkezett kára (elmaradt jövedelem) és költsége (pl. orvosi és ápolási kiadások) megtérítését, valamint maradandó egészségkárosodása miatt sérelemdíjat követelheti a munkáltatótól. Ehhez szakszerű segítségre van szüksége a munkavállalónak, ezt a hátteret biztosítja számára a VDSzSz Szolidaritás profi, ezzel foglalkozó jogászok, szakjogászok bevonásával. A munka törvénykönyve tételesen rögzíti: a munkáltató köteles megtéríteni a munkavállalónak a munkaviszonnyal összefüggésben okozott kárt. 

Miklós: Elmaradt jövedelmek, megsokszorozódott gyógyszerszükséglet, családi állapot megromlása: beteg embert a családja se úgy látja, mint egy egészségest. Nagy a kertem, azt is kellett művelni, szomszédok jöttek segíteni, ez mind kiadás.
Tudtommal üzemi balesetből visszajött dolgozót semmilyen anyagi kár nem érheti, így a szakszervezetet megkerestem, hogy valami segítséget, támogatást adjon: egy ügyvéd nevét, elérhetőségét megkaptam, így 2017. decemberében beadtuk a keresetet a bíróság felé, jöttek a tárgyalások. Közös nevezőre jutottunk a munkáltatóval - igaz, nem elsőre: megegyeztünk a céggel, ezáltal lezárult a per, és az általunk kért összeg ki lesz fizetve.

Imre: Ilyen esetben nem a TB-rendszer hajtja végre azt a reparációt, jóvátételt, helyreállítást, amit a jog megcéloz: ez ugyanis alapvetően azt jelenti, hogy a munkavállaló olyan helyzetbe kerüljön, mintha meg se történt volna a káresemény. Ez ki kell magának verekedni a munkavállalónak, egyedül ezt nem tudja megtenni, ehhez kell segítség, ehhez kell jogi segítség, amihez a szakszervezeten keresztül fér hozzá. Amennyiben a felek a balesettel összefüggő kompenzáció összegében nem tudnak megegyezni, úgy a munkavállaló munkaügyi pert indíthat a munkáltatóval szemben. Nyilván a káreseménytől, a következménytől függ, hogy milyen összegekről lehet beszélni, annyit el tudok mondani, hogy nyilván minél súlyosabb egy ilyen probléma, minél súlyosabb következményei vannak, annál nagyobb összegekről van szó. És nem egy-két százezer forintról beszélünk ilyen per esetében, hanem több millió, akár 5-10 millió forint is kockán foroghat. Nem szabad, hogy a munkavállaló ezt hagyja elenyészni, ahogy telik az idő, egyre nehezebb, sőt, lehetetlen ezt érvényesíteni a későbbiekben. Ezért fontos, hogy azonnal lépjünk.

Dr. Ikanov Gábor, kártérítési ügyvéd, aki ellátta Miklós jogi képviseletét: A magam részéről minden tiszteletem Miklósé. Az ő példája minden olyan vasutas dolgozónak reményt adhat, aki balesetet szenvedett. Azt gondolom ugyanis, hogyha egy baleset bekövetkezik, akkor peren kívül is lehet megegyezést kötni a biztosítóval, nem kell feltétlenül bíróságra menni. A lényeg viszont, hogy foglalkozni kell a baleset utáni kárrendezéssel, mert magától nem fog megoldódni.

Miklós: Ezt nem kell lenyelni, én biztatok minden dolgozót, hogy ki lehet azt harcolni, csak akarni kell! Az izületek, a térdek, a láb, a gerinc hatalmas igénybevételnek van kitéve, főleg a Flirteknél, mert ott erőteljesebb a gyorsulás, a fékezés: már a fiatalokat is látom kidőlni, nem bírják az izületeik. És igen, elég egy rossz lépés, lehet, hogy 500-szor leszállok, és semmi baj, de 501. alkalommal kimegy a térdem. Attól kezdve megvan a baj.
A peren kívül, amit megegyezéssel megnyertünk ügyvéd úrral, szakszervezettel közösen, azért talán mást is elértünk. Lehet, hogy az én esetem tette fel az i-re a pontot: 2015. május 10-én történt a balesetem, és 2015. júliusban átírták az utasítást. Addig a vezető jegyvizsgáló köteles volt testtel a vonat felé, arccal a mozdonyvezető felé leszállni, látható jelzést kellett adni a továbbhaladásra. Utána hoztak egy új utasítást: ha azt látom, hogy a leszállás az egészségemet, épségemet veszélyezteti, akkor nem kell leszállnom, hanem a vonat alsó lépcsőjéről is adhatom a jelzést.
A másik változás, aminek köze lehetett az esetemhez az, hogy balesetem után egy évvel átépítették Szemeretelep megállóhelyet, felemelték a peront, ami valami ötven centivel lentebb volt az alsó lépcsőtől. Most egy síkba került. Az utasokat segíteni kellett, hogy fel tudjanak szállni a vonatra. Vagy felkapaszkodtak, vagy feltérdeltek az alsó lépcsőre, mert annyira magasan volt a vonat a peronhoz képest: a sínkorona magasságában volt a peron. Tehát már ezért megérte, hogy ezt elértük.
És a szakszervezet azért van, hogy segítsen. Ott áll a hátunk mögött, és igenis szólni kell nekik, és megkérni őket, és ők segítenek, biztos vagyok benne, mert nekem is segítettek mindenféle téren.

Imre: Éppen ezért arra kérek minden munkavállalót, hogy amint bekövetkezik a káresemény, munkabaleset, azonnal forduljon a VDSzSz Szolidaritáshoz, hogy meg tudjuk vizsgálni érdemben, mi történt, fennáll-e a jogalap, lehet-e, érdemes-e pereskedni, pereskedni, és ha igen, akkor belevágunk, és remélhetőleg megkapja a neki jogosan járó "jóvátételt".

Ebben az esetben a peres eljárás során a MÁV-Start és biztosítója egyaránt korrekten kezelte Miklós balesetét, így ítélethozatal nélkül, bíróság előtti megegyezéssel sikerült az ügyet rendezni.

Munkabaleset ért?
Azonnal jelentkezz elérhetőségeinken, vagy küldj emailt nekünk:
sos@vdszsz.hu