Összes hír 2019 | 2018| 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | 2007
© VDSzSz Szolidaritás - www.vdszsz.hu/page/13/artID/7395/html/viztolto-aknafedelek.html

Víztöltő aknafedelek: legalább egy éve már a munkavédelmi szemlék jegyzőkönyveiben is szerepeltek a közvetlen balesetveszély miatt!


A problémát sikerült megoldani, nehéz ugyanakkor szó nélkül elengedni azt a hozzáállást, amit a Helyi Érdekegyeztető Tanács (HÉT) ülésen tapasztaltunk a munkáltató részéről.

Helyi tisztségviselőnk a Déli pályaudvaron jelezte, hogy a vágányok között található víztöltő aknafedelek nem csukhatóak: az utóbbi évek használatában tönkrementek, nem látják el feladatukat. Ezek a tátongó üregek közvetlen balesetveszélyt jelentenek az ott dolgozókra: kocsivizsgálókra, elegyrendezőkre, de a víztöltést végző külső cég munkatársaira is.

Ez a probléma elég régi keletű, és hiába jelezték a szolgálati vezetőknek a Budapesti JBI-nél, csak nem történt semmi - idézte fel Oroszi Rudolf, a VDSzSz Szolidaritás munkavédelmi szakértője. Annak ellenére sem történt semmi, hogy a probléma legalább egy éve már a munkavédelmi szemlék jegyzőkönyveiben is szerepelt a közvetlen balesetveszély miatt.

Amit helyben nem sikerült egy év alatt elintézni, azt néhány hét alatt rendbetettük. A probléma ugyanakkor összetett, hiszen sajátos helyzetről van szó: az akna a MÁV területén van, a MÁV-Start javát szolgálja, de a többek között vízfeltöltést végző külső cég használja. Egyfajta egymásra mutogatás kezdődött, hogy melyik cég feladata a balesetveszélyes helyzet felszámolása, eközben azonban fellépésünkig semmi nem történt.

Mint Oroszi Rudolf említette, "nem tudom szó nélkül elengedni azt a hozzáállást, amit a Helyi Érdekegyeztető Tanács (HÉT) ülésen tapasztaltunk a munkáltató részéről, ahol is mikor helyi tisztségviselőnk örömmel tájékoztatta a HÉT résztvevőit, hogy ez a probléma megoldódott, egy olyan válasz érkezett, hogy akkor a VDSzSz Szolidaritás nyirassa le a füvet itt-ott-amott. Rendben van, megoldjuk azt is, de ez felveti annak kérdését, hogy az erre igényt tartó személy – akár vezetőre mi szükség van?! Itt valami szerepzavar van, úgy gondolom, mert ha ezt mi megolduk, akkor ő minek kell? Ugyanis egy vezetőnek azt tudni kell, hogy neki nem csak az a feladata, hogy a munkát bekövetelje a munkavállalóktól, annak a feltételeit is meg kell tudni teremteni, a biztonságos, balesetmentes munkavégzés feltételét folyamatosan kontrollálni, és azért tenni. Ez ugyanúgy a vezetői feladat része, mint a feladatok végrehajtatása.

Méltatlannak találom a JBI vezetésének hozzáállását annál is inkább, mert az elmúlt években elég keményen odatette magát a VDSzSz Szolidaritás, vagy segített, oldott meg olyan problémákat, amik nem igazán haladtak a JBI vezetésével. Csak gondoljunk vissza a néhány éve a Keleti Villamosmozdonyszín betört ablaküvegeire, most ki fogják festeni a kocsivizsgálók tartózkodási helyiségét, de hogy idén megcsinálják a Kocsijavító műhely 59., levegőbe lógó vágányát – az szintén a VDSzSz Szolidaritásnak köszönhető."

Oroszi Rudolf, a VDSzSz Szolidaritás munkavédelmi szakértője nehezményezte az ismertetett problémákat különösen annak tudatában, hogy a MÁV-Start működéstámogató szervezetében a Vezérigazgatóságon nagyon jó csapat dolgozik: mint mondta, bármilyen kérést meghallgatnak, segítenek, és azon vannak, hogy a vasútüzem illetve a Start működése minél gördülékenyebb legyen.

Beszélt a klimatizálási problémákról is: a MÁV és a MÁV-Start között jelentős különbség van, a Startnál egy viszonylag konszolidált, előrelátható ütemezett klimatizálási program zajlik, a MÁV-nál ilyesmi készül, és egy 2022-es kifutású program körvonalazódik. Ahonnan azonban tagjainktól megkeresés érkezett - akár személyesen akár más módon - ott sikerrel próbáltuk orvosolni ezeket a problémákat, annak dacára, hogy nagyon nehéz elintézni, hogy azonnal klíma kerüljön valahova, amikor már nyakunkon a hőség.