Összes hír 2019 | 2018| 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | 2007
© VDSzSz Szolidaritás - www.vdszsz.hu/page/13/artID/7417/html/szeptembertol-ujabb-.html

Szeptembertől újabb 103 testkamerát kapnak a jegyvizsgálók!


Ezzel egy lépéssel ismét közelebb vagyunk ahhoz, hogy teljesüljön, amit 2016-ban kezdeményezett a VDSzSz Szolidaritás: a MÁV-Csoport utasokkal rendszeresen érintkező munkavállalói kapjanak testkamerát!

Szeptembertől 103 új testkamerát kapnak a MÁV-Start jegyellenőrei, amitől a társaság a bántalmazásos esetek további csökkenését várja, írja az MTI. A MÁV pénteki sajtótájékoztatóján arról beszélt, hogy ezekből a legtöbb eszközt a ceglédi, a váci és az esztergomi vonalon használják majd, mert ott éri a legtöbb támadás, atrocitás a jegyvizsgálókat.

Tavaly 123 esetben, idén pedig augusztus végéig 48 esetben ért jegyvizsgálókat inzultus, melyekből 32 tettlegességig (ütés, lökés, karmolás, rúgás) fajult, egy pedig nyolc napon túli sérüléssel járt. 

Kerékgyártó József, a MÁV-Start Zrt. vezérigazgatója augusztus 30-i sajtótájékoztatóján arról beszélt, hogy a MÁV prioritásnak tekinti az utasok és a dolgozók biztonságát. A vasúttársaság intézkedési tervet dolgozott ki, ennek egyik eleme a kamerás rendszer bevezetése. A testkamerák mellett figyelemfelhívó kampánnyal, illetve a készenléti rendőrség és a biztonsági személyzet segítségét is igénybe véve lépnek fel a jegyvizsgálókkal szembeni támadások ellen. Eredmény, hogy 2018 decemberétől csökkent a bántalmazásos esetek száma.

Legtöbbször jegy nélkül, vagy érvénytelen jeggyel utazók vetemednek erre. A támadók alapesetben öt évig terjedő börtönbüntetést kaphatnak közfeladatot ellátó személy sérelmére erőszakos bűncselekmény miatt. Az első vonal a mátészalkai volt, ahol áprilisban vezették be a testkamera használatát.

A rövidesen érkező újabb testkamerák mellett a jegykezelésre használt készülékre telepített alkalmazásban idén bevezették a pánik gomb (SOS gomb) használatát is. Megnyomásával a vonaton utazó másik jegyvizsgálónak és vagyonőrnek/rendőrnek küld a rendszer jelzést, aki ebből tudni fogja, hogy a riasztást kezdeményező bajban van. Amennyiben a vezető-jegyvizsgáló egyedül teljesít szolgálatot, úgy a jelzést a központ kapja meg, ahol intézkednek, és ha kell, rendőrt kérnek a vonathoz.

Bántalmazás: az érdemi változáshoz kollektív munkaügyi vitára volt szükség!

A VDSzSz Szolidaritás 2016-ban kezdeményezte a testkamerák bevezetését, ám 2018-ban kénytelen volt kollektív munkaügyi vitát kezdeményezni a MÁV-Startnál, mivel a vasútvállalat hónapok óta nem tett semmit - a vasutasok elleni sorozatos, egyre gyakoribb és súlyosabb támadások ellenére sem. A kollektív munkaügyi vita keretében végre teljesült szakszervezetünk több, régi követelése is, így például a vonatszemélyzet jogosult lesz felfüggeszteni kereskedelmi tevékenységét a vonaton, ha munkája során úgy érzi, hogy támadás érheti. Ezenkívül a MÁV-Start vezetése vállalta, hogy a "veszélyes" vonatokon rendőri, vasútőri jelenlétet is biztosít, ahogy azt is vállalták, hogy a hölgy jegyvizsgálókat szintén kísérni fogják, ha egyedül szolgálnak.

A VDSzSz Szolidaritás által tett javaslatoknak megfelelően a MÁV-START számos rendőrségi és polgárőrségi megállapodást kötött, biztonsági személyzetet, vasútőri kíséretet rendelt meg, biztonságtechnikai beruházásokat valósított meg. Évente csaknem 80 ezer vonatot vagyonőri személyzet, 14 ezer vonatot pedig rendőrök kísérnek.

A MÁV korábbiközleménye szerint érezhetően pozitív eredményt hoztak a jegyvizsgálókat ért erőszakos cselekményekkel (például ellenőrzések közbeni bántalmazással vagy azzal való fenyegetéssel) szemben a pályaudvarokon elhangzó hangos figyelemfelhívások arról, hogy a jegyvizsgálók közfeladatot ellátó személyek, ezért az őket ért támadások a Büntető Törvénykönyv szerint bűncselekménynek minősülnek és szigorúan büntetendők.

Szintén szakszervezetünk kezdeményezésére a vasúttársaság jegyvizsgálói védelmében a jegyellenőrző készülék segélykérő (S.O.S., pánikgomb) funkcióval bővült, aminek segítségével az adott vonaton szolgálatot teljesítő kollégák probléma esetén gyorsan tudják riasztani a fedélzeten utazó vagyonőrt, a többi jegyvizsgálót, a mozdonyvezetőt vagy az üzemirányítókat.