Összes hír 2019 | 2018| 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | 2007
© VDSzSz Szolidaritás - www.vdszsz.hu/page/13/artID/7421/html/het-ules-a-hetvegi-n.html

HÉT-ülés: A hétvégi nyugatis fiaskó volt napirenden!


Újabb megerősítést nyertek a vezérigazgató szavai: a MÁV-Start valóban nem áll készen a piacnyitásra.

A Budapest TSZVI szeptember 3-i HÉT-ülésén az állandó tagokon kívül részt vett Laskay Lóránt, a szolgáltatás-értékesítés és -fejlesztés szervezettől valamint Hegyi Zsolt a személyszállítási szolgáltatásértékesítés részéről. Kettejük részvételére azért volt szükség, mert az ülés fókuszában a médiában nagy nyilvánosságot kapott hétvégi Nyugatis fiaskó állt. A jegykiadó automaták üzemzavara miatt ugyanis az utasok megrohanták a pénztárakat, ahol azonban szembesülniük kellett azzal, hogy a pénztárablakban nem ül senki…

Ismeretes, hogy a Nyugatiban 19:35-től reggel 06:00 óráig a személypénztár zárva tart. Az eset rávilágított arra, hogy a robotika forradalma – pláne győzelme – még várat magára: idő előtti a munkáltatónak az a vágya, hogy jegykiadó automatákkal kiválthatja a személypénztárosokat. Az automaták jelenleg nem töltik be feladatukat, hiszen üzemkészségük – a munkáltató tájékoztatása szerint – 77% körüli. Hab a tortán, hogy a statisztikákban az a készülék is üzemkésznek számít, amelyik készpénzt vagy kártyát nem fogad el. Ez nem ritkán fordul elő, hiszen megtörténik, hogy az üzemeltető nem üríti ki az aprópénzes tartályt, illetve vandálok eltömítik a készülék nyílásait. (A jegykiadó automaták üzembiztos működése már csak azért is fontos lenne, mert minden második utas bankkártyával fizet: az éves jegyárbevétel 40 milliárd forint körül alakul, ennek a belföldi teszi ki a kétharmadát.)

A gépeket az Aquis Innovo Kft. szállította szoftverrel együtt, a cég azonban nehézségekkel küzd, így szerződést bontottak vele, és új közbeszerzést írnak ki, ennek keretében a gépek szoftverét is módosítanák.

Mindez persze nem segít azokon az utasokon, akik a cikk elején említett idősávban ezt követően személypénztároshoz fordulnának. A munkáltató a zárvatartás egyik lehetséges okaként elpanaszolta, hogy a Nyugati pályaudvar 21 belföldi személypénztárosa közül négyen-öten vállalnak túlórát, 7 órán belüli átvezényléssel viszont senki. Ez természetesen teljesen érthető, mivel a többség vidékről jár be.

A menetjegy nélkül maradt utasok mindenesetre kérdőre vonják az állomáson útjukba akadó vasutasokat, ami további konfliktusok forrása.

Lőrincz László, a VDSzSz Szolidaritás Budapest TSZVI Keleti Tagcsoportjának vezető ügyvivője - azontúl, hogy sürgette a testkamerákat - felhívta a munkáltató figyelmét arra, hogy a földi jegykiadás elmaradása miatt a vonatokon a jegyvizsgálók a rájuk zúduló igény miatt képtelenek pótolni a ki nem adott jegyeket. Mindez együtt – automata nem működik, a személypénztárak zárva, a jegyvizsgáló képtelen pótolni a ki nem adott jegyeket – természetesen jelentős bevételkieséshez vezet. Javulásra azonban egyhamar nem számíthatunk: szeptemberben ugyan indul egy személypénztáros tanfolyam 18 fővel, és közülük tizenötöt a budapesti állomásokra vettek fel, Nyugatiba azonban egy sem jutott (tűzoltás gyanánt a munkáltató tárgyal a nyugdíjasok visszafoglalkoztatásáról is, illetve beüzemeltek további három jegykiadó automatát a fejpályaudvaron).

Ha jelentős üzemzavar alakul ki a jegykiadó automatáknál, akkor elvben el lehet rendelni pótdíjmentességet, ez azonban nagyon döcögősen megy, így újabb vitákat generál az utasok és a jegyvizsgálók között a jegykiadó automata üzemképességét illetően.
Ez után csupán apró adalék, hogy az utazóközönség kulturáltabb időtöltését lehetővé tevő utascentrum kialakítása még bizonytalan ideig várat magára a Nyugati pályaudvaron. Valószínűleg Kerékgyártó József, a MÁV-Start vezérigazgatója a Központi Üzemi Tanács és a Központi Munkavédelmi Bizottság alakuló ülésén nem véletlenül fogalmazott úgy, hogy a vállalat még nem áll készen a piacnyitásra. Ezzel a kijelentéssel csak egyetérteni lehet...