Összes hír 2019 | 2018| 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | 2007
© VDSzSz Szolidaritás - www.vdszsz.hu/page/13/artID/7423/html/folytatodik-az-utase.html

Folytatódik az Utasellátó agóniája, konzultácót kezdeményezett a VDSzSz Szolidaritás!


Az átfogó fejlesztési koncepció elengedhetetlen részét kell, hogy képezzék a hányattatott sorsú munkavállalók elkötelezettségét, motiváltságát javító intézkedések - ez alatt elsősorban a tisztes bérszínvonal elérése, a munkakörülmények javítása értendő. Mózes Tibor, szakszervezetünk alelnöke Kerékgyártó Józseftől, a MÁV-Start vezérigazgatójától kért konzultációt a formálódó (?) koncepció kapcsán.

Az elmúlt héten több témakörben is konzultációt folytattunk a MÁV-START Zrt. vezetőivel. A konzultáció kiemelt témájaként került megvitatásra az Utasellátó Központ – Szakszervezetünk által régóta támadott - üzleti modellje, a rendelkezésre álló eszközpark elégtelen műszaki állapota, a munkavállalók további foglalkoztatásuk tekintetében érzett bizonytalansága.

A vitában a munkáltatói oldal jelezte – ezzel megpróbálva lehűteni a kedélyeket -, hogy éppen készülőben van a nagy mű, amely új, az Utasellátó Központ működését emelkedő pályára állító koncepciót vázol fel.

Álláspontunk szerint egy, a nemzetközi szolgáltatások minőségének javítását célzó, átfogó fejlesztési koncepció elengedhetetlen részét kell, hogy képezze az ezidáig hányattatott sorsú munkavállalók elkötelezettségének, motiváltságának javítását eredményező intézkedéseknek, értve ez alatt elsősorban a tisztes bérszínvonal elérését, a munkakörülmények javítását.

Fenti témában kezdeményezünk egyeztetést a koncepció kidolgozásában résztvevőkkel, annak érdekében, hogy a munkavállalói szempontok maradéktalanul érvényesülhessenek a régóta várt anyagban.

Az említett, Utasellátónál folytatott konzultáción a munkáltató képviseletében Hegyi Zsolt, a MÁV-Start személyszállítási szolgáltatásértékesítés részéről elmondta: bár a belföldi szolgáltatás színvonala sem elégíti ki az utazóközönség igényeit, viszont a nemzetközi szolgáltatás színvonala még ennél is rosszabb.

A sommás - és meglepően realista - véleményt valószínűleg nem kis részben a kocsik műszaki állapotára alapozta: a kritikán aluli műszaki állapot miatt gyakran maradnak ki kocsik a járatokból, de olyan eset is előfordult, hogy egy-egy kocsit oda kellett adni a Nosztalgia Kft-nek. Az egész üzleti modellt minősíti, az a helyzet, ahova az Utasellátó 2019-re silányult: az Utasellátó infrastruktúráján egy alvállalkozó hízik. 

Ezek után nem is meglepő, hogy a MÁV-Start fejleszteni kívánja a nemzetközi forgalomban a szolgáltatás színvonalát, hiszen a bevételek már több mint 20%-át ebből realizálja a személyszállító vállalat.

Csatay Krisztián, a VDSzSz Szolidaritás Utasellátó Alapszervezetének vezető tisztségviselője a konzultáción felhívta a Start jelenlévő vezetőinek figyelmét arra, hogy az alvállalkozónál sok esetben olyan munkavállalókat foglalkoztatnak, akiket valamiért az Utasellátó korábban kirúgott. Ugyanakkor miközben az Utasellátónál szakképzett munkavállalók dolgoznak, ez nem feltétlenül mondható el az alvállalkozónál foglalkoztatottakról. Azzal pedig, hogy a MÁV-Start nem segíti az Utasellátót abban, hogy vállalható szolgáltatási színvonalon működhessen, lényegében bűnbakká, biodíszletté alacsonyítja le a munkavállalókat. Emiatt történhetett, hogy a tulajdonos elzárkózott az évközi bérfejlesztés lehetőségétől, ami elfogadhatatlan, és mielőbb korrigálni szükséges - ennek érdekében tettük a fenti kezdeményezést.

A létszámot érintően a munkáltató elmondta, hogy a munkavállalók foglalkoztatását a jövő évi menetrendi időszakban is garantálja, az idei járatok biztosan közlekedni fognak, ugyanakkor elhangzott az is, hogy a JBI nem bírja már a járművek karbantartását, amire alternatív megoldást kíván a MÁV-Start találni.
Kocsi nélkül biztosan nem fog működniz Utasellátó, a munkáltató elmondása szerint tartk a kocsik modernizációja, készül egy átfogó koncepció a nemzetközi szolgáltatások fejlesztését illetően. Ugyanakkor tanácstalan tekintetek fogadták azt az általunk többször feltett kérdést, hogy a koncepció mikor ölt testet - emiatt is kezdeményeztük a fent részletezett további konzultációt. 

A legutóbbi konzultáción raktári problémákról is volt szó: volt olyan négynapos, hosszú hétvége, amikor a munkáltató nem adott ki kellő mennyiségű ágyneműt, amit így krepp ágyneműkkel kellett helyettesíteni.

Letölthető dokumentumok:
Konzultacio_kezdemenyezese_Utasellato.pdf (56 kb)