Összes hír 2019 | 2018| 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | 2007
© VDSzSz Szolidaritás - www.vdszsz.hu/page/13/artID/7429/html/akik-biztosan-nem-hi.html

"Akik biztosan nem hibásak, azok a vasutas munkavállalók"


Elfáradtak a vasutasok, nem fogják tovább bírni a terhelést, negatív tendenciák alakultak ki, összegezte a helyzetet a VDSzSz Szolidaritás elnöke, miközben konkrét lépéseket sürgetett: nincsenek évek elemzésekre, számításokra, el kell felejteni a tiszteletköröket, hogy ki melyik oldalon áll.

Halasi Zoltán leszögezte a VDSzSz Szolidaritás által kezdeményezett szeptember 17-i konzultáción, hogy

akik biztosan nem hibásak, azok a vasutas munkavállalók. Nem lehet homokba dugni a fejét senkinek - azonnali és rendkívüli intézkedések kellenek: budapest elővárosi közlekedése működőképessége határán

 

A VDSzSz Szolidaritás elnöke elmondta: komoly javaslatcsomaggal kívánunk előállni, hogy ezt a helyzetet kezelni lehessen. Hangsúlyozta, hogy nincsenek évek elemzésekre, számításokra, el kell felejteni a tiszteletköröket, hogy ki melyik oldalon áll. Mert ha ez így folytatódik, akkor a MÁV-Start esélytelenné válik a liberalizációt követően.

Mik a javaslatok?

Rendbe kell tenni a munkavégzést. Bizonyos vezetői köröknek jól jött a 8,4 órára vezénylés, ezt azonban 10 évig nem lehet csinálni: fel kell számolni! Mint Halasi Zoltán mondta, belefáradtak az emberek, nincs munkarendjük, a fordák tájékoztató jellegűek, nem lehet ötször egymás után éjszakásba menni. Ahol lehetséges, be kell vezetni a tartalékosi munkakört, plusz 20 százalékért. A többieknek viszont biztosítani kell a forda szerinti munkavégzést, hiszen sokan előbbre tartják ezt, mint a jövedelmet. 

Nem kevésbé fontos a korkedvezményes nyugdíjazás megszüntetett rendszerének kiváltása, helyettesítése, hiszen belátható, hogy az idősebb munkavállalóknak egyre több időre van szükségük a regenerálódáshoz. Rendkívüli munkavégzés díjazását olyan szinten meg kell emelni, hogy aki kívánja, annak megérje csinálni. Ezenkívül a budapesti és az elővárosi pótlékot be kell vezetni, a fejpályaudvarokon a körülmények a 60-as években teljesen elfogadható volt, a 21. században viszont nem az: 40 év alatti be nem teszi a vasúthoz a lábát. Halasi Zoltán felszólította a munkáltatót: egyes szolgálati vezetők ne vegzálják a munkavállalókat, hogy vállalják el a 200 óra feletti rendkívüli munkavégzést.

Mindezeket nem lehet a munkáltató részéről pusztán anyagi kérdésként kezelni, hiszen a vasúti közlekedést kockáztatja a menedzsment. Leszögezte, közös érdekként álljunk hozzá, ezeket meg kell oldani. Emlékeztetett arra, hogy a jegyjutalék alapbéresítéséről több éve beszélünk, sehol nem tartunk, holott kínálati oldalon magas bérre lenne szükség. Hozzátette, hogy nem az ösztönzést kell megszüntetni, az botorság is lenne, de jelentősebb részét be kell építeni az alapbérbe. A VDSzSz Szolidaritás részéről jelentős hűségpénz bevezetése is a javaslatok között szerepelt, a szenioritás elismerését pedig meg kell duplázni. 

Munkásszállókra is szükség lenne: ezek 100%-os uniós támogatásból építtethetők, a jelenlegi helyzettel kapcsolatban elmondta:

lehet, hogy a 70-es években ez tökjó volt, de a mai fiatalok nem fognak idejönni.

 

A MÁV-Start részéről Róka-Kövesi Patrícia HR-vezető megköszönte az összes ötletet. Mint elmondta: az elmúlt hónapokban egy azonnali akcióterv létrehozásán dolgoztak a létszámbiztosítás érdekében, ez tartalmaz javaslatokat a munkarend átalakítására, munkakörülmény-javításra. Számításokra szükség van, de ez remélhetően nem évekbe telik: annyi idő úgysincs erre.  Ugyanakkor a munkáltató egyetértett abban, hogy nagyon rövid határidővel be kell vezetni az intézkedéseket, javaslatainkról jövő héten folytatódnak a tárgyalások a munkáltatóval.