Összes hír 2020 | 2019 | 2018| 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | 2007
© VDSzSz Szolidaritás - www.vdszsz.hu/page/13/artID/7709/html/europai-vasuti-pande.html

Európai vasúti pandémiás hírösszefoglaló


Újra járnak az expressz intercity vonatok Frankfurt és Párizs között. A járványhelyzettel összefüggő legfrissebb nemzetközi vasúti eseményeket összegző hírek Németországtól Spanyolországig.

NÉMETORSZÁG

A világjárvány miatti 6 hetes leállás után újra járnak expressz intercity vonatok Frankfurt és Párizs között. Az első nemzetközi ICE-járat május 11-én hagyta el a német nagyváros pályaudvarát. A két ország közötti vasúti kapcsolatok fokozatos visszaállításának első lépéseként a francia főváros és a német pénzügyi központ között napi egy vonatpár közlekedik Saarbrücken és Forbach érintésével, valamint szintén napi egy vonat fordul meg Párizs és Karlsruhe között, strasbourgi megállóval. Az expressz és a nagysebességű nemzetközi vasúti kapcsolatok helyreállításának június elejére várható következő fázisában újabb ICE- és TGV-járatok kerülhetnek vissza a vasúti menetrendbe. A vonatok fedélzetén továbbra is kötelező a maszkok viselése, amelyeket akár a Német Vasutak fedélzeti büféiben is megvásárolhatnak az utasok.

A világjárvány következtében meghozott vészhelyzeti intézkedések okán jelentősen visszaesett a tehervasúti forgalom Kína és Németország között 2020 februárjában és márciusában. A korlátozások feloldását követően azonban a távol-keleti ország ipari termelése ismét fellendülőben van, ami az eurázsiai áruszállítási láncok legjelentősebb németországi logisztikai központjának számító duisburgi terminál forgalmában is rekordszintet elérő emelkedéshez vezetett április folyamán. A múlt hónapban átlagosan mintegy 50 kínai tehervonat érkezett hetente a Duisport terminálba a világjárvány előtti 35–40 heti szerelvénnyel szemben. A tárolási kapacitásait szignifikánsan megnövelő duisburgi logisztikai létesítmény felkészült a kelet-ázsiai viszonylatú tengeri áruszállítási útvonalak kötöttpályákra váltására. Napjainkban az Európa és Kína közötti tehervasúti forgalom csaknem egyharmad része a Duisport terminál érintésével történik.

A Német Vasútmérnöki Szövetség (VDEI) 2022. május 31. és június 2. között fogja megszervezni a XXVIII. münsteri nemzetközi vasúttechnológiai kiállítást. A négyévenként megrendezendő műszaki vásárt eredetileg 2021 májusában tartották volna, ám a szervezők úgy döntöttek, nem szerencsés az eseményt mindössze 1 hónappal a koronavírus-járvány miatt 2021 áprilisára halasztott InnoTrans kiállítást követően lebonyolítani.

Források: railway-news.com/ rail-services-resume-germany- france, railfreight.com/ beltandroad/2020/05/08/ duisburg-sees-record-figures- from-china-in-april és railjou rnal.com/infrastructure/iaf- munster-track-event-postponed- until-2022

 OLASZORSZÁG

Zökkenőmentesség és egyre nagyobb utasforgalom jellemzi a lakosság mozgására vonatkozó korlátozások enyhítésének második hetét az itáliai vasutakon. Május 11-én mintegy 210 ezren vonatoztak az állami vasúttársaság körzeti járatain. A növekvő utasszám ellenére a Trenitalia vonatain továbbra is kihasználatlan a társadalmi távolságtartás szabályai miatt eleve korlátozottan rendelkezésre álló ülőhelyek jelentős része. Az olasz vonatok utasszáma még mindig a reggeli időszakban a legnagyobb, ugyanakkor a válság következtében egyre általánosabbá váló kötetlen munkaidő és a „smart working" elterjedése miatt a délutáni / koraesti személyforgalom már kevésbé tekinthető csúcsidőnek a regionális vasúti közlekedésben. A fertőzés terjedésének megakadályozásában – a társadalmi távolságtartáson és a szisztematikus fertőtlenítési intézkedéseken túlmenően – kulcsszerepe van az utasok és a vasúti dolgozók egyéni felelősségének az egészségvédelmi intézkedések betartásában az állomásokon és a vonatok fedélzetén egyaránt. Az elmúlt 2 hét folyamán az itáliai vasúti közlekedésben mindössze hat esetben számoltak be a járványügyi előírások megsértéséről, azaz: a kötelező maszkhasználat elmulasztásáról. Május 18. és 19. után országszerte további emelkedés várható a körzeti vonatok, illetve az InterCity- és a nagysebességű járatok számában, különös tekintettel az adriai partvidék távolsági viszonylataira.

Forrás: fsnews.it/it/focus-on/ servizi/2020/5/12/fase-2- seconda-settimana-trenitalia. html

LENGYELORSZÁG

A COVID-19 világjárvány idején a PKP-csoport alapítványa segítséget nyújt a nehéz helyzetbe került vasutasok számára. A lengyel vasúttársaság jótékonysági alapítványa önkétekesekkel igyekszik megkönnyíteni a 2 hetes karanténba kényszerült munkatársak mindennapi boldogulását. Az önkéntesek létszáma a megnövekedett teendők következtében a korábbi 6-ról 40 főre gyarapodott országszerte. A vasutas alapítvány munkatársai valamennyi jelentkezőnek megfelelő képzést és védőfelszerelést biztosítanak. A segítséget nyújtók alapvető árucikkeket, élelmiszert és fertőtlenítőszereket vásárolnak a lakhelyüket elhagyni nem tudó vasutasok számára. Azon karanténba került vasúti munkavállalók, akik nem számíthatnak rokonaikra vagy segélyszervezetekre, e‑mailben értesíthetik az alapítványt a segítség igénybe vételének szándékáról. A vasutas önkéntesek emellett maszkokat és egyéb védőfelszereléseket osztanak a pályamunkákat végző alkalmazottak számára.

Erős pénzügyi mutatóinak köszönhetően Lengyelországot más európai gazdaságoknál kevésbé érinti negatívan a koronavírus-járvány folyományaként kialakult válság. A szakértők mindezért a többi uniós tagállamnál gyorsabb gazdasági visszarendeződésre számítanak a legnagyobb visegrádi országban, ami számos előnnyel rendelkezik az intermodális szállítási piac számára. Gdansk tengeri–vasúti terminálja ugyan jókora visszaesést tapasztalt a tavasz folyamán a Kínából induló tehervasúti forgalomban, ellenkező irányban viszont ezzel egyidejűleg jelentősen megemelkedett a bevagonírozott rakomány mennyisége. A vasúti szállítmányozók megfelelően alkalmazkodtak a világjárvány jelentette kihívásokhoz Lengyelországban, a logisztikai létesítmények tárolókapacitásait pedig országszerte megnövelték.

Források: globalrailwayreview. com/article/100158/pkp-group- foundation-covid19-pandemic és  railfreight.com/intermodal/ 2020/05/12/intermodal-poland- and-the-coronavirus-room-for- optimism

SPANYOLORSZÁG

A Talgo nettó árbevétele 2020 első negyedévében 112,8 millió euró volt, ami 29,6%-kal múlja felül a spanyol vasúti járműgyártó 2019 hasonló időszakában könyvelt eredményét. A növekedés motorját elsősorban az állami vasúttársaság nagysebességű vasúti beruházásai és a gördülőállomány fejlesztése jelentették. A járvány súlyosbodásának következtében, március közepétől azonban 77%-ot zuhant a Talgo járműkarbantartásra vonatkozó megrendeléseinek a száma a spanyol vasúti piacon. Az egészségügyi vészhelyzetre a járműgyártó átmeneti vis maior szerkezetátalakítással reagált, amely intézkedés 313 munkavállalót érintett a Talgo különböző üzemeiben. A vállalat termelése az egészségvédelmi intézkedések mellett az ellátási láncokban bekövetkezett zavarok miatt is jelentősen mérséklődött. A Talgo március 30. és április 13. között valamennyi hazai gyártósorát bezárta, azt követően pedig a kormány iránymutatásait figyelembe véve indítja újra a termelést a társaság. A válságkezelési intézkedések részeként 2020. év végéig a felére csökkentették a vállalat elnökének, vezérigazgatójának és az igazgatótanács tagjainak a fizetését.

Forrás: railway-news.com/ talgo-financial-outlook- coronavirus

A hírösszefoglalót a Nemzetközi Kapcsolatok Igazgatósága állította össze.