Nálunk minden
a vasutasokról szól!

Hírlevél - 2007. 12. 27.


A jelenlegi foglakoztatás-politikai megállapodás lebutítását tartalmazó MÁV-javaslat tárgyalása volt az első napirendi pont a december 27-i VÉT-ülésen, a tárgyalások helyszínéül szolgáló szocreál terem egyik falán pedig mintha ismét felsejlett volna Vlagyimir Iljics Lenin száműzött portréja: a menedzsment a nagy előd „egy lépés előre, két lépés hátra”-alapelvével azonosulva például felhatalmazást kívánt kapni a szakszervezetektől arra, hogy a munkavállalókat kontroll nélkül ki lehessen tenni az utcára, ami természetesen elfogadhatatlan.
A munkáltató által szervezett dolgozói fórumokról a MÁV tervezete a szakszervezeti tisztségviselőket – régi vágyait újraélesztendő – száműzné, hogy szabadon hirdethesse evangéliumát. Ez egyébként messzemenőkig jogellenes, hiszen a tisztségviselőnek a részvételre a Munka törvénykönyve alapján is joga van. A bértömeg 3 százalékából a munkahelyek megtartását eredményező átképzésen túl továbbképzésre is szeretne költeni a MÁV, ebből következően tehát 2008-ban a vasút nyilván nem kíván embereket elküldeni. Többször hangsúlyoztuk: az idén érvényes megállapodásnál kedvezőtlenebbet Szakszervezetünk nem fog aláírni.
A hely szelleme a bértárgyalásokon is tovább kísértette a MÁV vezetését, akik a karácsonyi ünnepek alatt 0,2 százalékkal tornászták feljebb a bérajánlatukat – igencsak csigatempóban közeledve az általunk elfogadható mérték felé. Az alanyi jogú bérfejlesztésre a mérkőzés jelenlegi állása szerint a MÁV 6,5 százalékot szán a 6-13 MMK-ba tartozó munkavállalók körében, továbbra is készpénznek tekintve a 38 órás heti munkaidőt. Ehhez jönne hozzá a másfél százalékos idei teljesítményjutalom differenciáltan, a személyi alapbérbe történő beépítése. Itt már a MÁV hajlik arra, hogy az általunk megjelölt munkakörökben a szenioritás figyelembevételével állapodjon meg velünk a differenciálás módjáról. A VBKJ éves keretösszegére vonatkozó javaslatát továbbra is 225 ezer forinton pihenteti a munkáltató, az általunk elfogadható 250 ezer forint helyett. Szakszervezetünk bérkövetelése ezen kívül tartalmazza a MÁV Cargo ZRt. vártnál sikeresebb eladása okán két és félhavi átlagkereset kifizetését a MÁV és a MÁV Start munkavállalói részére, erre várhatóan a jövő év elején kerülne sor, miután a vételárat megkapta a MÁV.
Továbbra is követeljük, hogy a MÁV Start kiszervezése okán a munkavállalók 10 százalékos személyi alapbérfejlesztésben részesüljenek 2007. július elsejéig visszamenőlegesen – az éves bérfejlesztésen felül. Ugyancsak tíz százalékos alapbérfejlesztést követelünk a Gépészeti Üzletág – a MÁV tervei szerint – 2008. január elsejével történő társaságba vitelében érintett munkavállalók részére.
A Pályavasúti Üzletágnál a munkába járásra használt személygépkocsi-költségtérítés mértékét – az Üzletág korábbi ígéretére is számítva – kilométerenként 28 forintban követeljük megállapítani.
A napirend előtti felszólalások során ismét rákérdeztünk arra, megállapította-e a MÁV Barcza László, a Déli pályaudvar állomásfőnökének felelősségét a ki nem fizetett munkabérek vonatkozásában. Mint ismeretes, a MÁV Barcza ügyében Szakszervezetünk felhívására kezdeményezett belső vizsgálatot, ami több mint három millió forint, munkavégzésből fakadó térítés elmaradását tárta fel a munkáltatói jogkörgyakorlónál – alátámasztva ezzel gyanúnkat. A járandóságok visszatartása a 100 fős főnökségen bizonyíthatóan 88 munkavállalót érintett az utóbbi három évben. A MÁV humánpolitikai igazgatója december 28-ra ígért választ a kérdésben.
Úgy tűnik, Csontos Endre forgalmi igazgató a vállalati hierarchiában már a vezérigazgatóval egy szintre verekedte fel magát, hiszen a humánpolitikai igazgató Heinczinger István közbenjárását kérte annak érdekében, hogy a forgalmi vizsgák tesztkérdéseinek helyes válaszai eljuthassanak az érintett munkavállalókhoz. Mindez már rég nem „szakmai” vita, hanem presztízskérdéssé alacsonyodott. Ezen meggyőződésünkben tegnap a munkáltató is hivatalosan megerősített minket. Ráadásul, úgy tűnik, hogy a Forgalmi Igazgatóság a velünk egyeztetett, majd kiadott utasításában megfogalmazott 5 munkanap felkészülési időt se kívánja biztosítani a majdani vizsgázók számára.
A következő VÉT-ülésre december 28-án 16 órakor kerül sor.