Több ezer vasutas menetkedvezménye szűnik meg jövőre
A társszakszervezetek által pénteken elfogadott menetkedvezménnyel kapcsolatos miniszteri rendelet legnagyobb fogyatékossága, hogy figyelmen kívül hagyja a kormány vasút átalakítására vonatkozó terveit.
A VDSzSz Szolidaritáson kívül az összes többi szakszervezet által október 9-én elfogadott tervezet szerint kedvezményezettnek többek között az országos vasúti pályahálózatot működtető vasúti társaság számít.
Ez jelenleg egyet jelent a MÁV Zrt. legnagyobb részét kitevő Pályavasúti Üzletággal. A kormány azonban a több mint hétezer kilométeres vasúti hálózatból jövőre országosan csupán mintegy 3000 kilométeren kívánja megrendelni a személyszállítást. Emiatt a többi vonalon dolgozó pályavasúti munkavállaló arcképes igazolványa egyből a múlté lesz.
Másrészt, a rendelettervezet rögzíti: az országos vasúti pályahálózatot működtető vasúti társaság minősített többséget biztosító befolyása alatt álló vasúti társaságokat illeti meg a menetkedvezmény. Ilyen, a MÁV többségi tulajdonában álló leányvállalat a MÁV-Gépészet Zrt. és a MÁV-Trakció Zrt is.
A kormány azonban januártól a pályahálózat üzemeltetésével foglalkozó Pályavasúti Üzletágat a Nemzeti Vagyonkezelő Zrt-hez szervezné át. Ennek következtében viszont megszűnne a jelenlegi holdingstruktúrában az anyacég és a leányvállalatok közötti tulajdonosi viszony, tehát a MÁV-nak nem lenne a továbbiakban minősített tulajdonosi többsége.
Emiatt a két cég munkavállalóinak se jár majd a menetkedvezmény. Ráadásul, a Nemzeti Vagyonkezelő még csak meg sincs említve a menetkedvezményre jogosultak között, ami a pályavasúti munkavállalók arcképes igazolványára szintén veszélyt jelent.
Ismeretes: az érdekképviseletek közül csak szakszervezetünk nem írta alá azt az emlékeztetőt, ami a vasutasok utazási kedvezményét rögzítő miniszteri rendelet-tervezet jóváhagyását is magában foglalta.
A kialakult helyzetet a VDSzSz Szolidaritás Országos Választmánya október 13-án értékeli.