Nálunk minden
a vasutasokról szól!

Start: közel a KSZ-módosítás


A szeptember 6-i Startos VÉT-ülésen elmondtuk, hogy a munkáltató ne várjon több rugalmasságot a munkaközi szünetben, ami nem a munkaidő része. Az MT változása miatt elkerülhetetlen KSZ-módosítás aláírására a legközelebbi alkalommal már sor kerülhet.
Egy korábbi VÉT-ülésen felvetettük az 1300 forintos igazolás után járó jegyjutalék kérdését. Ezt meg is kapták az érintett munkavállalók, azonban a Start tévedésből többet utalt bankszámlájukra. Mikor a munkáltató észlelte a túlfizetést, gyorsan levonta a különbözetet, anélkül, hogy ennek okáról a munkavállalókat tájékoztatta volna. Volt, akitől közel 20 ezer forintot is visszavettek.
A túlfizetés összegének visszakérése jogos, az eljárás azonban komoly kétségeket vet fel. Nehezen érthető, hogy egy szolgálati vezető miért nem beszél a munkavállalókkal; miért nem kínál fel részletfizetési lehetőséget? Egyáltalán: miként juthattunk el ismét oda, hogy a VÉT-en kell ragozni egy ügyet - csak mert a helyi szolgálati vezetők közül jó páran képtelenek egy ilyen kézenfekvő helyzet megoldására.  

Dörgedelmes levelet kapott egy pénztáros, miután közölte a rajtaütésszerűen érkező pénztárellenőrrel, hogy munkaközi szünetét követően áll majd a rendelkezésére. A levélben több rugalmasságra szólították fel a pénztárost. A szeptember 6-i Startos VÉT-ülésen elmondtuk, hogy a munkáltató ne várjon több rugalmasságot egy olyan időszakban, ami nem számít a munkaidő részének. A levelet átadtuk tanulmányozásra a munkáltató képviselőjének, megjegyezve, nem szeretnénk, ha soron kívül kitüntetnék a pénztárellenőrt.

Az egyetlen napirendi pont szokás szerint az MT változása miatt elkerülhetetlen KSZ-módosítás tárgyalása volt. Legközelebbi alkalommal az aláírásra is sor kerülhet, amin - kezdeményezésünknek megfelelően - feltehetően a cég vezérigazgatója is részt vesz majd.

A 12 órán túli munkavégzés érdekében a munkáltató által kezdeményezett egyéni megállapodásban a felek nem léphetik túl a helyi függelékben az adott munkakörre megállapított leghosszabb munkaidőt.

Egyezségre jutottunk abban, mi tekinthető alkalmas pihenőhelyiségnek. Alkalmas pihenőnek alapjáraton ágyneművel ellátott ággyal, fürdési lehetőséggel kell rendelkeznie, és egy kilométeren belül kell lennie a szolgálati helytől. Alkalmasnak csak az előbbi három feltétel együttes teljesülése esetén tekinthető a helyiség, ettől azonban el lehet térni a helyi viszonyoknak megfelelően a helyi függelékekben. Ha itt nem születik megállapodás, akkor a pihenő időtartamát várakozási idő helyett munkaidőként kell elszámolni az érintett munkavállalók részére.

Aktualizáltuk az utazó és zavartalan közlekedést biztosító munkaköröket a KSZ 8. sz. mellékletében, valamint a Start által a tatai baleset után kiadott oktatási segédlet is a KSZ melléklete lesz. Ezt még régebben egy utas kizuhanását követően állította össze a cég, a dokumentum rögzíti többek között, hogy a vonat nyitott ajtóval nem indulhat el, indulásra készre mikor jelenthet egy vonatot a vezető jegyvizsgáló, és mi az előírt minimális létszámnorma a vonatokon – utóbbit korábban egy megállapodás rögzítette.